آیا سیاره‌ای در ابعاد و نزدیک به دمای زمین وجود دارد؟

CC BY-SA 2.0 / Macro Monster / panoآیا سیاره‌ای در ابعاد و نزدیک به دمای زمین وجود دارد؟
آیا سیاره‌ای در ابعاد و نزدیک به دمای زمین وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کپلر، اطلاعاتی در باره یک سیاره فراخورشیدی مشابه کره زمین جمع‌آوری کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، کپلر، تلسکوپ فضایی ناسا اطلاعاتی در باره یک سیاره فراخورشیدی مشابه کره زمین جمع‌آوری کرده است. این سیاره در فاصله‌ای از خورشید منظومه خود می‌چرخد که امکان وجود آب در آن را محتمل می‌کند.

دانشمندان این سیاره را که «کپلر ۱۶۴۹سی» نام‌گذاری شده هنگام بررسی مشاهدات قدیمی تلسکوپ کپلر کشف کردند، برنامه‌ای که ناسا در سال ۲۰۱۸ فعالیت آن را متوقف کرد. بررسی‌های قبلی توسط آلگوریتم‌های کامپیتری نتوانسته بود محل دقیق و مشخصات این سیاره را تشخیص دهد ولی مراجعه مجدد به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ کپلر ثابت کرد که این جرم فضایی یک سیاره است.

کهکشان - اسپوتنیک ایران
کهکشان مارپیچی قرمز + عکس

از میان تمامی سیاره‌های فراخورشیدی که با کمک تلسکوپ کپلر کشف شده‌اند این مورد از نظر اندازه و دمای تخمینی آن بیش از همه مشابه کره زمین است هر چند با زمین حدود ۳۰۰ سال نوری فاصله دارد.

این سیاره جدید فقط شش صدم درصد از اندازه کره زمین بزرگتر است. میزان نوری که از خورشید منظومه خود دریافت می‌کند حدود ۷۵ درصد نوری است که کره زمین از خورشید می‌گیرد و در نتیجه دمای آن ممکن است مشابه دمای کره زمین باشد.

البته هنوز بسیاری از مشخصات سیاره « کپلر ۱۶۴۹سی» ناشناخته است از جمله جو آن که دمای سیاره را تعیین می‌کند. محاسبات فعلی در مورد اندازه این سیاره همچون تمامی محاسبات فضایی که از فاصله دور انجام می‌شوند ضریب خطای بالایی دارد. اگر دانشمندان شخصا نتایج بررسی الگوریتم کامپیوتری را دوباره بازبینی نمی‌کردند این سیاره کشف نمی‌شد.

تاکنون سیاره‌های فراخورشیدی دیگری کشف شده‌اند که برخی از نظر اندازه و برخی دیگر از نظر درجه حرارت شباهت بیشتری به کره زمین دارند. ولی هیچ یک از آنها مثل سیاره «کپلر ۱۶۴۹سی» هم از نظر اندازه هم از نظر دما شبیه کره زمین نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала