گزارش و تحلیل

کرونا؛ سکانسی از یک فیلم بلند

© AFP 2023 / Damien Meyer کرونا؛ سکانسی از یک فیلم بلند
 کرونا؛ سکانسی از یک فیلم بلند       - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از فوربس: در سال 1965 پژوهشگران عفونت ناخوشایند دستگاه تنفسی به نام 229E را کشف کردند. ما آنرا به عنوان سرماخوردگی می شناسیم، اما این اولین نمونه از ویروس های کرونا بود.

در سال 2016 ، یک معلم زن 45 ساله مدرسه آتن در بخش اورژانس بیمارستان Gigeya بستری شد. این زن غیر سیگاری که پیش از این هرگز از سلامتی شکایت نکرده بود، دارای علائم غیرمعمول - دمای  چهل درجه ای، سرفه خشک و سردرد شدید بود. پزشکی که او را معاینه کرد، خس خس را در قسمت تحتانی ریه چپ کشف کرد. آسیب شناسی سینه توسط اشعه ایکس این کشف را تأیید کرد.

پزشکان با اعتقاد به این که با پنومونی باکتریایی سر و کار دارند، آنتی بیوتیک را به زن تجویز کردند. اما در دو روز آینده وضعیت وی بدتر شد و بر اثر آنالیز آزمایشگاهی ذات الریه کشف نشد. وقتی تنفس او قطع شد،  به او اکسیژن و مجموعه جدیدی از داروها داده شد. همزمان با اینها زن  بیمار برای طیف گسترده ای از عوامل بیماری زای احتمالی امتحان شد، از جمله برای گونه های مختلف آنفلوانزا ، لژیونلا ، سیاه سرفه و سایر بیماری های مهم تنفسی ، مثلا سندرم حاد تنفسی  SARS و سندرم تنفسی خاورمیانه MERS.  تنها یک آنالیز مثبت بود. این امرخیلی شگفت انگیز بود و پزشکان همه چیز را دوباره چک کردند. همه چیز تأیید شد: زن بیمار یک عفونت آشنا اما اسرارآمیز به نام 229E نشان داد – این  اولین ویروس کرونای تشخیص داده شده بود.

آمریکا در حال بررسی روایت شیوع کرونا از یک آزمایشگاه در چین است  - اسپوتنیک ایران
آمریکا در حال بررسی روایت شیوع کرونا از یک آزمایشگاه در چین است

حاد بودن وضعیت آن معلم زن مدرسه باعث شد محققان اوایل دهه 1960 شگفت زده شوند. آنها به دنبال ویروسی بودند که باعث سرماخوردگی باشد. تا اواسط قرن بیستم، روش هایی برای جداسازی ویروس های جداگانه وجود داشت، اما آنها همیشه کار نمی کردند: ویروس هایی که در حدود 35 درصد از بیماران مبتلا به سرماخوردگی یافت شد، مورد تشخیص  قرار نگرفتند.

در سال 1965، یک محقق زن از دانشگاه شیکاگو دوروتی هامره ، با مطالعه کشت بافت دانش آموزان مبتلا به سرماخوردگی، نوع جدیدی از ویروس را کشف کرد که 229E نامیده شد.

در همین زمان، گروهی از محققان انگلیسی به سرپرستی دکتر دیوید تیرل یک بینی آبریزشی را مطالعه کردند. آنها همچنین به نظر می رسید که نوع جدیدی از ویروس را در کشت بافت جدا کردند. هنگامی که تیم تیرل آن را تحت میکروسکوپ الکترونی مطالعه کرد، دریافت که این ویروس شبیه ویروسی است که در دهه 1930 از مرغ های مبتلا به برونشیت جدا شده است. این  ویروس کرونا  بود - اولین ویروسی که درباره آن معلوم و مشخص بود که انسان را آلوده کرده است.

در همان زمان تیم دکتر مکینتاش که علل سرماخوردگی را به صورت مستقل مورد مطالعه قرار داده است، از آنجا که هیچ مقاله علمی منتشر نشده است، به اصطلاح OC43، یکی دیگر از کرونا ویروس های مشترک انسانی که هنوز هم باعث عفونت های تنفسی می شود، کشف کرد. در سال 1968 اصطلاح  "کرونا ویروس"  ظاهر شد – زیر  میکروسکوپ الکترونی پوسته این ویروس شبیه لایه های بیرونی جو خورشیدی یعنی تاج دیده شد.

كشف كرونا ویروس هایی مانند 229E و OC43 باعث شده است كه مطبوعات به آنها توجه کنند. یک مقاله بی پروا اعلام کرد که علم "شانس خود را برای غلبه بر سرماخوردگی سه برابر کرد. با این حال، مکینتوش یادآوری می کند که جامعه علمی تا زمان ظهور SARS در سال 2003 توجه کافی به مطالعه ویروس های کرونا نداشته است. بیماری ها نسبتاً آسان بودند، و پزشکان 229E و OC43 را به عنوان سرماخوردگی درمان کردند: با تجویز داروهای ضد تب، خلط آور و توصیه خوردن سوپ داغ غلیظ مرغ.

می دانید ویروس کرونا در چه دمایی می میرد؟ - اسپوتنیک ایران
می دانید ویروس کرونا در چه دمایی می میرد؟

در سال 2003، شیوع SARS در چین آغاز شد و به  29 کشور جهان سرایت کرد. اگرچه این ویروس در نهایت تنها 8096 نفر را آلوده کرد، تعداد درگذشتگاه بر اثر ابتلا به آن  774 نفر بود و این تعداد جهانیان را شوکه کرده و  باعث شد که محققان با چشمی جدید به آن نگاه کنند. دکتر مکینتاش می گوید: "هنگامی که SARS ظاهر شد، دایره ویروس های کرونا گسترده تر شده و جزئیات معلومات فنی زیادی در باره آنها  به ما اضافه شد."

از آن زمان تا کنون، دو کرونای دیگر کشف شده است که باعث سرماخوردگی نیز می شوند - NL63 و HKU1. و تنها در سال 2012 - تقریباً 50 سال پس از کشف آن - سرانجام ژنوم کامل 229E خوانده شد.

هنوز مشخص نیست که چرا سه نوع از آنها - SARS ، MERS و COVID-19 - باعث علائم شدیدتری می شوند و منجر به مرگ بالاتری می گردد، در حالی که چهار نوع دیگر کرونا ویروس شناخته شده  بسیار ضعیف تر برای انسان هستند.

آنها یک چیز مشترک هم دارند - خفاش ها. کلیه کرونا ویروس های شناخته شده از خفاش ها ناشی می شوند. سپس ویروس ها به حیوان دیگری منتقل شده (محیط مطلوب برای جمع شدن آنها بازارهای حیوانات وحشی و بازارهای روباز مواد غذایی می باشد) و سرانجام به انسان می رسند.

بنابراین، ظاهراً OC43 از قرن 18 میلادی در حال گردش است و از طریق دام ها به انسان منتقل شده است. MERS از شترها به انسان منتقل شد. حیوانات دیگر نیز به انتقال سایر ویروسها از جمله  COVID-19 به انسان مظنون هستند.

سرانجام معلم زن یونانی بهبود یافت - خوشبختانه تهویه مکانیکی برایش لازم نبود. دو سال پس از معالجه، اسکن ریه نشان داد که وی بهبود یافته و سلامت کامل دارد. با این وجود، چنین عوارض جدی "سرماخوردگی" یکی از اصلی ترین مشکلات در مبارزه با کروناویروس ها است: آنها باعث طیف وسیعی از علائم با شدت های مختلف می شوند.

دکتر مکینتوش گمان می کند که ویروس های کرونا در آینده هم دانشمندان را سردرگم می کنند. اولا،  به این خاطر که آنها بزرگ و پیچیده هستند و ثانیا ، آنها می توانند نسبتاً به راحتی در سطح ژنتیکی تغییر کنند. وی خاطرنشان می کند که این ویروس ها می توانند در یک سلول به راحتی جدا شوند و در همان سلول جمع شوند. ظاهرا، این همان جهش هایی است که باعث پیدایش هم SARS و هم همه گیر امروزی شده است.

دکتر مکینتاش می گوید: "کرونا ها بزرگترین ژنوم RNA را در بین همه ویروس های حیوانات دارند. بنابراین آنها دارای اسرار فراوانی هستند."

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала