گزارش و تحلیل

چطور در دوره اپیدمی کروناویروس به دام « کلاهبرداران آی تی» نیافتیم

© Fotolia / Tomasz Zajdaکلاهبرداران از طریق کرونا به داده های شخصی دسترسی پیدا می کنند
کلاهبرداران از طریق کرونا به داده های شخصی دسترسی پیدا می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات جمعی روسیه اعلام کرد که پس از شیوع كروناویروس، كلاهبرداران اطلاعات شخصی شهروندان را سرقت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات جمعی روسیه اعلام کرد که پس از شیوع كروناویروس، كلاهبرداران اطلاعات شخصی شهروندان را سرقت و برای ساخت پایگاه داده اسپم، ایجاد دستگاههای آلوده به ویروس و سرقت اطلاعات استفاده می کنند.

الکسی شرباکوف ریاست دستورالعمل های ادغام سیستمی و شبکه ای شرکت PROF-IT GROUP در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک شرح داد که چطور در دام کلاهبرداران نیافتاده و از درز اطلاعات شخصی در دوره اپیدمی کروناویروس جلوگیری نمود، همچنین چه ویژگی هایی وابسته به مناطق مختلف جهان وجود داشته و همچنین چه فناوری هایی در موج اپیدمی ایجاد می گردد که پس از کروناویروس به زندگی ما وارد می شوند.

چگونه با آن مقابله کنیم؟ آیا مشخصه خاصی برای هر منطقه از جهان وجود دارد؟

کرونا و چالش جهانی سازی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا و چالش جهانی سازی

نکته اصلی برای جلوگیری از به سرقت رفتن داده های شخصی رعایت ایمنی اطلاعاتی و دیجیتال است. مطمئن ترین راه برای محافظت در برابر نشت اطلاعات شخصی، عدم استفاده از برنامه های کاربردی و نرم افزار های مشکوک، بازنکردن لینک های ارسالی مشکوک به ایمیل و پیام رسانهای فوری است. علاوه بر آن از ورود و ثبت اطلاعات در سایتهای مشکوکی که از شما خواسته می شود داده های خود را وارد کنید بپرهیزید. راه های محافظت از نشت داده ها تقریباً برای کل دنیا یکسان است، اما همه چیز می تواند به ذهنیت مردم و سواد رایانه ای عمومی یک کشور یا منطقه خاص بستگی داشته باشد. اکنون در بیشتر ساده ترین آنتی ویروس ها نیز عملکردهای دیگری نیز وجود دارد، همانند محافظت در برابر محتوای مشکوک، فیشینگ، اسپم و غیره. همچنین توصیه می کنیم اطلاعات مهم را رمزگذاری کنید و همیشه از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را در جایی جداگانه ذخیره کنید.

چه تهدیداتی در زمینه سرقت اطلاعات شخصی با توجه به شیوع کروناویروس در جهان بوجود آمده است؟ آیا در این زمینه چالش های جدیدی در ارتباط با کشورهای اسلامی (به عنوان مثال عربستان سعودی) وجود دارد؟

خطر اصلی در حال حاضر می تواند به خاطر کار کردن از راه دور بوجود بیاید. خطر حملات سایبری در خانه ها بسیار بیشتر است. تجهیزات محافطتی که در شرکت ها استفاده می شود تمام خطرات را پوشش نمی دهد و در بعضی موارد حتی آنها را افزایش می دهد. آسیب پذیری دستگاه های خانگی (روتر، رایانه های شخصی، لپ تاپ، تلفن های هوشمند و غیره) و زیرساخت های خانگی بسیار بیشتر از دستگاه های شرکتی است.

هنگامی که اپیدمی کروناویروس از بین برود، چه برنامه ای برای تداوم فروش سنسورهای حرارتی دارید؟

اخیراً به دلیل شیوع کروناویروس، تقاضا برای دماسنجهای مادون قرمز و تصویربردارهای حرارتی ده برابر شده است. دو ماه پیش تقاضا بسیار کم بود و به حدود 1٪ از کل تقاضای خرید برای دستگاههای دماسنج می رسید. اگر با دید وسیع تری نگاه کنید متوجه می شوید که تصویرگرهای گرمایی وسیله هایی با اهمیت استراتژیک هستند. آنها می توانند برای تشخیص موارد دیگری بغیر از وجود ویروس استفاده شوند. این ابزارها ایمنی و حفظ سلامت شهروندان را تامین می کنند. علاوه بر محل های اداری و صنعتی، از آنها می توان در ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، مراکز خرید و سایر اماکن عمومی استفاده کرد. آنها همچنین می توانند به طور گسترده ای در بخش اجرای قانون، خدمات نجات و بخش دفاعی مورد استفاده قرار گیرند.

کروناویروس یک مشکل جهانی است که بشریت در مبارزه با آن با یکدیگر متحد شده اند. آیا این موضوع در زمینه تعامل بین شرکت های خارجی در بحث حمایت از داده های شخصی نیز همینطور است؟

من نمی توانم برای تمام دنیا بگویم، اما در اروپا هیچ کس GDPR را لغو نکرده و در روسیه نیز هیچ کس FZ-152 را لغو نکرده است. رعایت این موارد الزامی است و در بسیاری جهات مشابه هم هستند. برای انتقال دوطرفه اطلاعات انجام اقدامات محافظتی اضافی هم از جانب ما و هم از طرف همکاران خارجی ضروری است. از نظر فنی ویروس هیچ تاثیری در این مورد نداشته است.

چگونه می توان اکنون که شرایط عوض شده است سواد اطلاعاتی کاربران بالا برد؟

یک پروسه برای گزارش دهی مداوم تهدیدها و راههای کاهش تأثیر آنها بسازید. لازم است تا اصول اولیه امنیت اطلاعات به کارمندان آموزش داده شود: در مورد آسیب پذیری ها، ویروس ها، صحبت در مورد مهندسی اجتماعی و فیشینگ به آنها آموزش دهید. شما می توانید این کار را از طریق بازی و از راه دور و غیره انجام دهید. اکنون دیگر پلتفرومهایی وجود دارند که بوسیله آنها ساخت برنامه آموزشی به راحتی امکان پذیر است.

کروناویروس از طریق تماس منتقل می شود. سیستم های ردیابی افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند از طریق داده های جغرافیایی در روسیه کار خواهد کرد. آیا این امکان وجود دارد که در آینده بتوان از این فناوری به عنوان نظارت استفاده کرد؟

بسیاری از غول های دیجیتالی در حال حاضر نیز از داده های ما استفاده می کنند، ما برای استفاده از خدمات رایگان (Google ،Facebook، و غیره) به آنها این اطلاعات را می دهیم. یاندکس همچنین سرویس "ایندکس قرنطینه" را راه اندازی کرد و سوالات زیادی درباره کار آن وجود دارد. همیشه احتمال نظارت وجود دارد. این موضوع به وجدان مجری چنین اقداماتی بستگی دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала