شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان

© AP Photo / Chao Soi Cheongشکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان
شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا به بهانه محرمانه بودن برخی اسناد، خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را از دسترسی به آن‌ها محروم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « ایندپندنت»، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با خودداری از ارائه اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به خانواده‌های قربانیان این حادثه آنها را از اسناد مورد نیاز برای شکایت از عربستان سعودی محروم کرده است.

مطابق با اطلاعات روزنامه مربوطه، ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا و ریچارد گرنل، مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا در اسناد دادگاهی که به دادگاه فدرال نیویورک ارائه شده ادعا کرده‌اند که این اسناد جزو اسناد محرمانه هستند و جلوگیری از ارائه آنها برای «حراست از منافع امنیت ملی» ضروری است.

نمایندگان دولت آمریکا در این اسناد خاطرنشان کرده‌اند ارائه اطلاعاتی درباره ارتباط عربستان سعودی با این حملات می‌تواند «لطمه جدی» به امنیت ملی آمریکا وارد کند. گرنل که دونالد ترامپ درماه فوریه او را به سمت مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا منصوب کرد نوشته که این اسناد حاوی «اطلاعات به شدت محرمانه و طبقه‌بندی‌شده» هستند که باید از آنها محافظت کرد.

از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان - اسپوتنیک ایران
از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان

در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، چهار هواپیمای مسافربری به قصد حمله به مراکزی مهم در آمریکا ربوده شدند. دو هواپیما به فاصله کمتر از ۲۰ دقیقه برج‌های شمالی و جنوبی ساختمان تجارت جهانی را هدف قرار داد، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد و چهارمین هواپیما در حادثه‌ای که هنوز هم همه جوانب آن روشن است در منطقه‌ای در شانسکویل سقوط کرد. در حملات این روز ۲۹۷۷ نفر جان باخته و بیش از ۲۵۰۰۰ نفر زخمی شدند.

روایت رسمی دولت آمریکا درباره مسائل مختلف پیرامون این حادثه به شدت به چالش کشیده شده و دانشمندان رشته‌های مختلف علوم در آن تشکیک کرده‌اند. یکی از زوایای پنهان این حادثه، نقش احتمالی عربستان سعودی در ماجرای ۱۱ سپتامبر است.

منتقدان گفته‌اند آنچه دولت آمریکا در قالب کمسیون بررسی وقایع ۱۱ سپتامبر و گزارش‌های سایر نهادهای رسمی آمریکا درباره علل وقوع این حادثه و ابعاد مختلف آن ارائه کرده‌اند تفاوت‌های آشکاری با مستنداتی دارد که محققان با روشهایی کاملاً علمی و به دور از جانبداری‌های سیاسی به دست آوردند.

صبح ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۸، در هجدهمین سالروز حادثه سال ۲۰۰۱، نزدیک به ۲۴ نفر از خانواده‌های قربانیان این حادثه برای دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روانه کاخ سفید شدند.

خانواده‌های قربانیان، به این دیدار به عنوان فرصتی برای طرح خواسته‌ای می‌نگریستند که بارها ناکام مانده بود. آنها نمی‌خواستند این فرصت را از دست بدهند. خانواده‌ها یکی پس از دیگری از ترامپ خواستند اسناد مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره توطئه ۱۱ سپتامبر را علناً منتشر کند، اسنادی که وزارت دادگستری از مدت‌ها پیش به دنبال مخفی نگاه داشتن آنها بوده است.

حکم دادگاه ایران به نفع سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
حکم دادگاه ایران به نفع سازمان سیا

ترامپ به این افراد قول کمک داد و با گفتن اینکه «کارتان انجام می‌شود» آنها را خاطرجمع کرد. اندکی بعد به این خانواده‌ها اطلاع داده شد ترامپ به ویلیام بار، وزیر دادگستری دستور داده نام یکی از دیپلمات‌های عربستان سعودی را که در یکی از گزارش‌های اف‌بی‌آی از او به عنوان یکی از افراد مرتبط با توطئه ۱۱ سپتامبر نام برده شده افشا کند.

اما ویلیام بار امیدهای خانواده‌های جان‌باختگان ۱۱ سپتامبر را بر باد داد. وزیر دادگستری آمریکا روز ۱۲ سپتامبر در بیانیه‌ای خطاب به دادگاه تأکید کرد که لازم است اسناد دیگری که احتمالاً با این پرونده در ارتباط هستند به عنوان اسرار دولتی حفاظت شده و محرمانه نگاه داشته شوند. او در آن بیانیه نوشته افشای این اسناد ممکن است باعث وارد آمدن «صدمات مهم به امنیت ملی» شود.

این مسئله، خانواده‌ها را مبهوت کرد. آنها می‌دانستند که موفقیت شکایت آنها به دسترسی به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره نقش احتمالی عربستان سعودی در طراحی حملات ۱۱ سپتامبر ارتباط دارد. کنث ویلیامز، از مأموران بازنشسته اف‌بی‌آی در سوگندنامه‌ای برای شاکیان این پرونده نوشته یکی از وکلای اف‌‌بی‌آی به او گفته دولت ترامپ تمایلی ندارد که ویلیامز به شاکیان کمک کند چون این کار ممکن است «رابطه خوب آمریکا با عربستان سعودی را به خطر بیندازد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала