روسیه هیچ اقدامی در نقض تعهداتش در فعالیت های هسته ای خود نکرده

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده به عنوان کشوری که به طور رسمی تمایل خود را برای تصویب توافق منع گسترش سلاح های هسته ای به عنوان یک سیاست اعلام نکرده است، حق هیچگونه ادعایی را در این زمینه ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، با اظهار نظر در مورد گزارش وزارت امور خارجه آمریكا برای سال 2019، در رابطه با كشورهایی كه به توافق های مربوط به كنترل تسلیحات، منع گسترش سلاح های هسته ای و خلع سلاح ختم می شوند اظهار داشت: با توجه به سرزنش هایی که اکنون بیش از شش ماه از سوی واشنگتن به ما می شود، در مورد اینکه ظاهرا ما به صورت کامل توافق را رعایت نمی کنیم و آزمایش هسته ای انجام می دهیم، تکرار می کنیم در اینجا، هرگونه اقدامی که شامل انحراف در تعهد ما در رابطه با توافق منع گسترش سلاح های هسته ای شود انجام نداده ایم.

گورباچف خواستار کاهش 15 درصدی هزینه نظامی کشورها شد - اسپوتنیک ایران
گورباچف خواستار کاهش ۱۵ درصدی هزینه نظامی کشورها شد

همانطور که ریابکوف تاکید کرد: ایالات متحده به عنوان کشوری که به طور رسمی تمایل خود را برای تصویب توافق منع گسترش سلاح های هسته ای به عنوان یک سیاست اعلام نکرده است، حق هیچگونه ادعایی را در این زمینه ندارد. در عین حال این دیپلمات خاطر نشان کرد، كه خود آمریكا به دلایل زیادی از جمله طبق نشریاتی با استناد به ساختارهای مربوطه كه در آمریكا مشغول حفظ زرادخانه هسته ای خود در حالت جنگی هستند، ممكن است کاملا در مرحله آزمایش هسته ای در سایت نوادا در حالت آماده باش بالا باشد.

 

در همین راستا، ریابکوف توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که اقدامات واشنگتن شبیه به کارزار ضد اطلاعاتی است که ایالات متحده در حال آماده شدن برای خروج یک جانبه از پیمان حذف موشک های میان برد و برد کوتاه تر (پیمان INF) راه اندازی کرده است. سپس آنها سعی کردند بهانه ای پیدا کنند تا دیگران را مقصر جلوه دهند و برای خود پس زمینه تبلیغاتی مناسبی در جهان، برای خروج بعدی از این پیمان ایجاد کنند.

بنابراین، ایالات متحده درمورد آنچه در این زمینه اتفاق می افتد، در جامعه بین المللی بی اطمینانی را به وجود می آورد. ما از ایالات متحده می خواهیم كه از روند دادن اطلاعات غلط به جامعه بین المللی در مورد آنچه اتفاق می افتد خودداری كند.

در گزارش سال 2019 وزارت امور خارجه در مورد کشورهایی که به توافق های مربوط به کنترل سلاح، منع گسترش سلاح های هسته ای و خلع سلاح به کنگره ایالات متحده در واشنگتن ارسال شده اشاره کردند، روسیه همچنان معتقد است که روسیه سال گذشته آزمایش های هسته ای انجام داد.

وزارت اطلاعات و دفاع ایالات متحده، بیانیه کتبی را در تاریخ 13 ژوئن 2019 منتشر کرد که در آن اظهار داشت، روسیه آزمایش تسلیحات هسته ای را انجام داده است که منجر به انفجار هسته ای شده است.

این سند در پاسخ به ژنرال رابرت اشلی مدیر اداره اطلاعات دفاعی، که در سمیناری در مؤسسه هادسون در واشنگتن در 29 مه 2019 استدلالی مبنی بر این که روسیه احتمالاً نسبت به مهلت آزمایش هسته ای به روشی که در توافق منع گسترش سلاح های هسته ای آمده، پایبند نخواهد بود.

روسیه قاطعانه نتیجه گیری های اشلی را رد کرد. وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف در 31 مه همان سال، آنها را حدس و گمان های توهم آمیز خواند.

محدودیت آزمایش هسته ای تقریباً سه دهه است که در روسیه وجود دارد. آخرین آزمایش از این قبیل در زمین تمرینی نوایا زملیا در 24 اکتبر 1990 انجام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала