معامله نفتی اوپک پلاس موثر خواهد بود؟

© REUTERS / Ramzi Boudinaاوپک
اوپک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای اوپک پلاس قصد دارند پس از کاهش اولیه، حجم تولید نفت را تا 7,7 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال 2020 کاهش بدهند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه ائتلاف نفتی که پس از جمعبندی نتایج معامله جدید صادر شد، کشورهای اوپک پلاس قصد دارند پس از کاهش اولیه، حجم تولید نفت را تا 7,7 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال 2020 کاهش بدهند.

افزون برآن، تا پایان آوریل سال 2022، شرکت کنندگان این معامله قصد دارند تولید نفت را به میزان 5,8 میلیون بشکه در روز کاهش بدهند.

ائتلاف اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت به میزان 9,7  میلیون بشکه در روز به مدت 2 ماه توافق کردند. کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به گروه اوپک پلاس پس از روز‌ها مذاکرات فشرده درباره توافق کاهش تولید روزانه سرانجام بر سر کاهش تولید نفت به میزان 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز به مدت 2 ماه در ماه‌های مه و ژوئن توافق کردند.

منافع آمریکا و دلایل سقوط شدید قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
منافع آمریکا و دلایل سقوط شدید قیمت نفت

مرجع پایه برای کاهش نفت اکتبر سال 2018 برای تمام کشورها به استثنای روسیه و عربستان سعودی خواهد بود، زیرا برای این دو کشور مرجع پایه 11 میلیون بشکه است. علاوه برآن، کشورهای اوپک پلاس  در دسامبر سال 2021 تمدید توافق جدید را  بررسی خواهند کرد.

پیشتر الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود که روسیه در چارچوب  توافق جدید اوپک پلاس ، قصد دارد طی ماه های مه و ژوئن 2,5 میلیون بشکه تولید نفت را از میزان 9,7 میلیون بشکه مورد توافق، کاهش بدهد.

مکزیک هم به این توافق پیوسته است. پس از کاهش شدید بهای نفت در بازار انرژی که به کمترین میزان در 18 سال گذشته رسید، تولید کنندگان بزرگ نفت تلاش کردند با رایزنی و مذاکره از سقوط بیشتر بهای طلای سیاه جلوگیری کنند.

خالد الفاضل، وزیر نفت کویت نیز در این باره در توییتر خود نوشت: «در جلسه کشور‌های صادر کننده نفت که به صورت مجازی برگزار شد، توافق تاریخی در مورد کاهش میزان تولید نفت به میزان حدود 10 میلیون بشکه نفت در روز از ابتدای ما مه آتی صورت گرفت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала