روحانی: ایران به پول های بلوکه دسترسی پیدا کرد

© AP Photo / Jason DeCrowروحانی: ایران به پول های بلوکه دسترسی پیدا کرد
روحانی: ایران به پول های بلوکه دسترسی پیدا کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: ایران موفق به دستیابی مجدد دسترسی به 1.6 میلیارد دلاری که به درخواست ایالات متحده در لوکزامبورگ مسدود بود شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا ویروس گفت: تهران توانسته در پرونده وجه 1.6 میلیارد دلاری ایران که قبلاً در دادگاه قضایی لوکزامبورگ بنا به درخواست ایالات متحده بلوکه شده بود و این کشور قصد مصادره این پول را داشت، پیروز شود.

روحانی: در ماه رمضان احتمالاً اجتماع مذهبی نخواهیم داشت - اسپوتنیک ایران
روحانی: در ماه رمضان احتمالاً اجتماع مذهبی نخواهیم داشت

در سال 2012، دادگاهی در نیویورک حكمی را صادر كرد كه ایران موظف به پرداخت 7 میلیارد دلار در رابطه با حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود، بنابراین حکم به گفته مقامات آمریکایی، ایران به شبه نظامیان القاعده کمک کرد تا از قلمرو این کشور عبور کنند. تهران این ادعاها را رد کرد و از پرداخت پول خودداری کرد.

روحانی گفت، که این کشور به دلیل تلاش واشنگتن برای مسدود کردن و مصادره دارایی های تهران برای انتقال آنها به قربانیان حمله تروریستی 11 سپتامبر توانست در دادگاه اروپا پیروز شود.

پیش از این، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، گفته بود که ایران در دو دادگاه تجدیدنظر توانست مجدداً به این وجوه ها در لوکزامبورگ دسترسی پیدا کند و از انتقال این پول به ایالات متحده جلوگیری کند.

با این حال، رسانه های غربی خاطرنشان کردند که دادگاه لوکزامبورگ هنوز این تصمیم را اعلام نکرده است. آنها اعلام داشته اند، که نخستین تلاش تهران برای بازیابی مجدد این پول ها در سال 2017 بیهوده پایان یافت.

علاوه بر این، میلیارد ها دلار از دارایی های ایران همچنان در ایالات متحده و اروپا مسدود باقی مانده است، اقدامی که قرار بود ایران را ترغیب به انعقاد یک توافق بین المللی در رابطه با برنامه هسته ای (برجام) سال 2015 کند، که از این رو ایالات متحده به طور یکجانبه در سال 2018 از توافق هسته ای ایران خارج شد.

پیش از این، وال استریت ژورنال گزارش داده بود كه آمریكا قصد دارد تخصیص وام اضطراری 5 میلیارد دلاری درخواست شده توسط ایران از صندوق بین المللی پول را كه قرار است برای مبارزه با بیماری همه گیر "کووید-19" استفاده شود، مسدود كند.

مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا می گویند كه دولت ایران یک میلیارد دلار در اختیار دارد.

به گفته آنها، اگر تهران وام از صندوق بین المللی پول دریافت کند، می تواند این پول را برای پشتیبانی از اقتصاد آسیب دیده از تحریم های آمریكا مورد استفاده قرار دهد، یا آنها را به شبه نظامیانش در خاورمیانه منتقل كند، نه مانع از گسترش کرونا ویروس شود.

صندوق بین المللی پول که هم اکنون درخواست بسیاری از کشورها برای دریافت کمک های اضطراری را دریافت می کند، گفت که برای تعیین صلاحیت تخصیص وام با ایران در حال مذاکره است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала