از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان

© AFP 2023 / Geoff Robinsاز سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان
از سرگیری فروش تسلیحات کانادایی به عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کانادا نصمیم گرفت فروش اسلحه به عربستان سعودی را از سر بگبرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، وب‌سایت روزنامه واشینگتن‌پست در مطلبی نوشت: درحالی‌که کرونا توجه جهان را به خود جلب کرده است، کانادا تصمیم گرفت فروش سلاح به عربستان سعودی را از سر گیرد.

کانادا در سال ۲۰۱۸ و در پی قتل جمال خاشقچی -- رروزنامه‌نگار منتقد سعودی -- در کنسولگری عربستان در استانبول، صادرات سلاح به ریاض را برای مدتی نامعلوم متوقف کرده بود. قوانین کانادا به صراحت بر نکته زیر تأکید می‌ورزند: «کالا‌های کانادایی را نمی‌توان به مناطقی صادر کرد که در آن‌ها ریسک جدی استفاده از آن‌ها برای انجام یا تسهیل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و ترویج خشونت وجود دارد.»

حالا چه چیزی تغییر کرده است؟ درحالی‌که عربستان به عملیات نظامی خود در یمن ادامه می‌دهد، دولت کانادا ظاهراً مخالف این برداشت است که صادرات سلاح به عربستان می‌تواند تبعاتی منفی به همراه داشته باشد.

یادآور می شود در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این نزاع نیروهای حوثی عضو جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن قرار دارند که مورد حمایت جامعه بین المللی است. از سال 2015 ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حمایت نظامی از نیروهای دولتی را آغاز کرده است. سازمان های بین المللی بارها ائتلاف عربی را به کشتن افراد غیرنظامی در یمن متهم کرده اند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر 2018 پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. دادستانی استانبول اعلام کرده ترور خاشقجی عمدی بوده و جسد وی پس از خفه کردن این روزنامه نگار تکه تکه شده و از بین رفته است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала