استقبال تهران از معرفی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری جدید عراق

© Photo / IRNAسیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکاظمی در سمت رئیس سازمان اطلاعات عراق، این سازمان را از دخالت در فعالیتهای سیاسی به‌دور نگه داشت.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به یادداشت عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، تهران از معرفی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری جدید عراق استقبال می‌کند. موسوی برای وی در سمت جدید آرزوی موفقیت کرد.

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق بعد از کناره‌گیری عدنان الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری رسماً مصطفی الکاظمی را در حضور سران سیاسی عراق مأمور تشکیل دولت عراق کرد.

موسوی در این خصوص گفت:«ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای آقای مصطفی الکاظمی، امیدوار است ایشان در ماموریت تشکیل دولت جدید در این کشور برای تامین خواسته های مردم و مرجعیت عالی دینی در عراق و ایجاد یک عراق با ثبات و یکپارچه و برخوردار از جایگاه مهم در سطوح منطقه ای و بین المللی موفق باشد.

اعلام بیطرفی عراق در منازعه آمریکا با ایران  - اسپوتنیک ایران
اعلام بیطرفی عراق در منازعه آمریکا با ایران

بدون تردید همسویی و همدلی همه طوایف مختلف عراقی و تمامی گروه های سیاسی و شخصیت های برجسته عراقی، از جمله جناب آقای عدنان الزرفی، در نیل به این هدف مهم و ادامه مسیر تاثیر گذار بوده و هست.جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می دارد».

مصطفی عبداللطیف مشتت، ملقب به مصطفی الکاظمی در سال 1967 در بغداد به دنیا آمد و 52 سال سن دارد، او دارای مدرک فوق‌لیسانس حقوق است. او از سال  2016 تاکنون سمت ریاست سازمان اطلاعات عراق را به‌عهده دارد، سیاسی و روزنامه‌نگار عراقی است و نقش زیادی در دوره گذشته در آشتی و توافق بین گروههای سیاسی عراق داشته است. وی از معارضین رژیم صدام بوده و مدت طولانی را نیز در خارج از کشور گذرانده است.

کاظمی مدت زیادی را به کار روزنامه‌نگاری مشغول به فعالیت بود و سردبیری مجله «لاسبوعیه» را به‌عهده داشت، مدتی سردبیر بخش عراق پایگاه اینترنتی بین‌المللی مونیتور شد و مقاله‌هایی به‌منظور ترویج افکار همزیستی اجتماعی در عراق، حفظ آینده و جایگاه تاریخی کشور و رفع نقاط ضعف نظام سیاسی جدید آن نوشت.

گفته می‌شود که وی فردی مستقل و به هیچ‌یک از احزاب سیاسی عراقی وابستگی ندارد. حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق وی را در ژوئن 2016 به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات عراق انتخاب کرد که تاکنون نیز عهده‌دار این سمت است. الکاظمی پس از مدتی مدیر بنیاد «الحوار الانسانی» (گفت‌وگوی انسانی) شد که یک بنیاد مستقل برای حل اختلافات اجتماعی، فرهنگی و ترویج گفت‌وگو برای حل بحرانها به‌جای توسل به خشونت است.

الکاظمی پس از رسیدن به این مقام، سازمان اطلاعات عراق را از دخالت در فعالیتهای سیاسی به‌دور نگه داشته است که مهمترین تلاش وی برای اصلاح ساختارهای این سازمان بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала