گزارش و تحلیل

آیا بیش از یک میلیارد دلار وجه معلقه به کمک ایران می آید؟

© Sputnik / Natalia Seliverstovaآیا بیش از یک میلیارد دلار وجه معلقه به کمک ایران می آید؟
آیا بیش از یک میلیارد دلار وجه معلقه به کمک ایران می آید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران اولین وجه میلیارد دلاری خود از اروپا را تحت تحریم های ایالات متحده آمریکا باز می گرداند.

اسپوتنیک - عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران از آزاد سازی 1.6 میلیارد دلار وجوه بانک مرکزی ایران در لوکزامبورگ خبر داد. 

واکنش همتی به مخالفت آمریکا برای کمک صندوق بین‌المللی پول به ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش همتی به مخالفت آمریکا برای کمک صندوق بین‌المللی پول به ایران

رئیس بانک مرکزی ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: حدود یک ماه پیش بعد از اعلام رسمی آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشورهایی که درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، درخواست ایران را برای استفاده از حق ایران از این حمایت صندوق اعلام کردم؛ اما افرادی در خارج، در صدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف درخواست به‌ حق ایران بوده‌اند.

همتی بیان داشت: وجه 1.6 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی ایران با Clearstream که از 15 ژانویه سال 2016 در لوکزامبورگ مسدود شده بود، آزاد شد. آمریکا همواره قصد نگه داشتن و توقیف این اموال را داشته است، که تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه ایران در اروپا با درایت بانک مرکزی ایران خنثی گشت.

در مصاحبه اختصاصی خبرنگار اسپوتنیک با احمد حاتمی یزد رئيس هيئت مديره و مديرعامل بانک صادرات، پرسش هایی درباره وضعیت دریافت این وجه انجام شد.

چه تلاش هایی و راهکارهایی برای رسیدن به این هدف انجام شده است؟

توضیحات همتی در خصوص روند آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
توضیحات همتی در خصوص روند آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران

این وجوه متعلق به ایران بوده و با این وجوه ایران اقدام به خرید اوراق قرضه آمریکایی از یک موسسه مالی آمریکایی (Clearstream) در لوکزامبورگ کرده است، سپس دادگاهی در آمریکا حکم توقیف اموال ایران را به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان عملیات یازده سپتامبر صادر کرد، که این عملیات هیچ گونه ارتباطی با ایران نداشته است.

در دو مرحله اقداماتی تا به امروز انجام شده است؛ یکی اینکه مقامات لوکزامبورگ وجه را آزاد کرده اند و دیگر توقیف نیست و دومی اینکه درخواست آمریکا مبنی بر پرداخت غرامت به قربانیان با یک دستور قضایی موقت نگه داشته شده است و به صورت کامل رفع توقیف صورت نگرفته است، تا با انجام تصمیم گیری نهایی تعیین و تکلیف در رابطه با ارسال پول به ایران مشخص شود. بنابراین این پول به صورت کامل آزاد نشده است که ما بتوانیم وجه را خرج کنیم.

این وجوه به کجا خواهند رفت؟

این اقدامات در مرحله ای قرار دارد که آمریکایی ها به صورت مستقیم دسترسی به این دارایی ندارند و ایران هم نمی تواند به هر حسابی که خواست پول را منتقل و خرج کند، چون تا حال حاضر دستور موقت عدم اجرای حکم آمریکا صادر شده است، باید همچنان منتظر بود تا این دستور موقت تبدیل به حکم دائمی گردد تا مبلغ به صورت کامل در اختیار ایران قرار گیرد.

این یکی از مراحل قضایی است که باید طی گردد و به انتها رسد و هنوز به مرحله آزادسازی نرسیده است.

آیا احتمال استفاده از سازوکار مالی اینستکس وجود دارد؟

آیا اتحادیه اروپا می تواند به ایران کالای درمانی ارسال کند؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا اتحادیه اروپا می تواند به ایران کالای درمانی ارسال کند؟

در صورت آزادسازی پول این احتمال کم نیست، در صورتی که پول در لوکزامبورگ آزاد شود، بدلیل اینکه هنوز این وجه از لوکزامبورگ آزاد نشده است که بتوانیم وجه را دریافت کنیم و به سیستم سازوکار مالی اینستکس یا جای دیگری منتقل کنیم؛ حتی ممکن است پول در همان لوکزامبورگ باقی بماند و مجبور باشیم از همان لوکزامبورگ پول را به کسانیکه از آنها کالاهای مورد نیاز کشور را خریداری می کنیم پرداخت نماییم. تا زمانیکه ادعای آمریکا بر روی این پول به صورت دائمی نقض و لغو نگردد این اقدام عملی نخواهد بود.

طبق گزارشی که بنده خواندم این حکم فعلا یک دستور موقتی به حکم صادر شده دادگاه آمریکا است که فعلا مبلغ به آمریکا تحویل داده نشود. زمانیکه تصمیم گیری نهایی در این رابطه صورت پذیرد و تصمیم بر این شود که آمریکا حق استفاده و برداشت از این پول را ندارد؛ آن زمان ایران می تواند یا از طریق اینستکس یا از طریق بانک لوکزامبورگ که وجه در آنجا قرار دارد از پول استفاده و خرج کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала