می دانید چرا مردان بیشتر از زنان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می شوند؟

© AFP 2023 / Damien Meyer کرونا؛ سکانسی از یک فیلم بلند
 کرونا؛ سکانسی از یک فیلم بلند       - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بریتانیا برای این واقعیت که چرا مردان بیشتر از زنان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می شوند، توضیح علمی پیدا کردند.

به گزارش اسپوتنیک،  فیلیپ بال، مقاله نویس بخش علمی روزنامه گاردین در اینباره چنین می نویسد:

عامل اول رفتار متفاوت مردان در مقایسه با زنان است: به طور متوسط تعداد بیشتری از مردان دچار چنان عادت های مضری هستند که به سلامتی آنها لطمه وارد می سازد. . به عنوان مثال تعداد بیشتری از آنها سیگاری هستند و مرتباً مشروبات الکلی می نوشند. همچنین ، نویسنده مقاله احتمال داد که زنان تمایل بیشتری به پیروی از توصیه های لازم برای شستن مرتب دست ها دارند  در حالی که مردان می توانند از آن غفلت کنند.

موفقیت روسیه در ساخت کیت سریع تشخیص کرونا  - اسپوتنیک ایران
موفقیت روسیه در ساخت کیت سریع تشخیص کرونا

علاوه بر این ، به عقیده نویسنده مقاله، تفاوت بیولوژیکی بین زن و مرد در این زمینه نقش دارد. . مردان از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند ، بنابراین در برابر بیماری های عفونی که توسط باکتری ها ایجاد می شوند ، مقاومت کمتری دارند. یک توضیح احتمالی دیگر همچنین در این واقعیت نهفته است که هورمونهای جنسی مردانه که در حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند ، نسبت به هورمونهای زنانه در برابر عوامل بیماری زا ضعیف تر عمل می کنند.

نویسنده این مقاله یادآوری می کند که در سال 2003 یک ویروس دیگر در جهان شیوع پیدا کرده بود که همچون ویروس فعلی بر عملکرد دستگاه تنفسی فرد بیمار تأثیر منفی می گذاشت. در ان زمان نیز بالاترین میزان مرگ و میر در بین مردان مشاهده می شد. دانشمندان با توجه به این واقعیت احتمال می دهند که خطر نوع جدید ویروس کرونا  برای مردان بیشتر از زنان  خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به یک میلیون و  431 هزار و 706 نفر رسیده است. براساس این آمار،  82 هزار و 80 نفر در جهان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و 302 هزار و 150 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

نوع جدید کرونا ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شییوع پیدا کرد. ابتدا مقامات چین از شیوع نوعی از ذات الریه با منشا ناشناخته خبر دادند اما  دیرتر کارشناسان  به این نتیجه رسیدند که عامل ایجاد کننده آن  یک ویروس جدید از نوع کرونا است. سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس اعلام کرده نوع جدید کرونا ویروس یک بیماری همه گیر شده است. اکنون با گذشت حدود سه ماه ، میزان شیوع این ویروس در چین کاهش یافته اما این بیماری هولناک به کشورهای دیگر رخنه کرده است. در ایران و دیگر کشورها از مردم خواسته شده است که برای جلوگیری از گسترش این بیماری به مدت دو هفته در خانه بمانند .

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала