خطر پیک مجدد بیماری کروناویروس در تهران

© Photo / IRNAکیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت بهداشت ایران بیان داشت: یافته های اطلاعاتی ما نشان می دهد که کروناویروس در کشور ایران بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفولانزا داشته و سریعتر منتقل می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بروز بیماری کروناویروس جدید در ایران توضیح داد: به نوعی در روزهای اخیر شاهد یک نزول تدریجی و آرام از بیماری هستیم که امیدواریم با رعایت دقیق بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت دقیق موضوع فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۳ فروردین و بعد از آن هم با اجرای دقیق فاصله‌گذاری هوشمند، بتوانیم شاهد روند نزولی هرچه بیشتر این بیماری باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در کشورمان آمار بهبودیافتگان نیز قابل توجه است. امیدواریم این وضعیت مدیریت شده بیماری را با مشارکت جمعی و مراعات پروتکل‌ها در حوزه بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت هرچه بیشتر فاصله گذاری اجتماعی بتوانیم این روند را حفظ کنیم و ظرف هفته های آتی با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بتوانیم وارد فاز مهار و مدیریت بیماری شویم.

وی در خصوص احتمال بروز موج دوم بیماری در تهران با توجه به خارج شدن مردم از خانه‌هایشان، شرح داد: به هر حال ترافیکی که طی دو سه روز اخیر در سطح شهر تهران مشاهده کردیم، ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد. زیرا تا ۲۳ فروردین هیچ تغییری در مصوبات نداشتیم و هرآنچه که در هشتم فروردین تصویب و ابلاغ شده بود تا ۲۳ فروردین هم ادامه دارد. آنچه شاهد بودیم رفتاری بود که شاید برخی شهروندان اتخاذ کرده بودند و به خیابان‌ها آمده بودند که ما معتقدیم بخش زیادی از آن ربطی به اشتغال و مراجعه به محل‌های کار نداشت. زیرا تغییری در مصوبات اشتغال تا ۲۳ فروردین نداشته‌ایم.

جان یا مال مردم مهم تر است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جان یا مال مردم مهم تر است؟

جهانپور خاطر نشان کرد: آنچه که بود تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است. اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیادی از این ترددهایی که روزهای اخیر در تهران وجود داشته غیرضرور بوده و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد ظرف هفت تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران کننده است. ما با تلاش ارگان‌ها و نهادهای مختلف و با مشارکت خوب مردم وارد فاز مدیریت بیماری شده‌ایم که هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن نرسیدند، اما این فاز شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می توانیم از این فاز خارج شده و مجددا وارد پیک بیماری شویم که این بسیار نگران کننده خواهد بود.

جهانپور افزود: آنچه که بود تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است. اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیادی از این ترددهایی که روزهای اخیر در تهران وجود داشته غیرضرور بوده و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد ظرف هفت تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران کننده است. ما با تلاش ارگان‌ها و نهادهای مختلف و با مشارکت خوب مردم وارد فاز مدیریت بیماری شده‌ایم که هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن نرسیدند، اما این فاز شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می توانیم از این فاز خارج شده و مجددا وارد پیک بیماری شویم که این بسیار نگران کننده خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала