موگرینی و سیاستمداران دیگری خوستار کاهش تحریم های ایران شدند

© AFP 2023 / Thierry Charlierموگرینی و سیاستمداران دیگری خوستار کاهش تحریم های ایران شدند
موگرینی و سیاستمداران دیگری خوستار کاهش تحریم های ایران شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدریکا موگرینی و دوازده سیاستمدار سابق دیگر از ترامپ خواستند تا تحریم های ضد ایرانی را کاهش دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گاردین، گروهی از 24 دیپلمات ارشد سابق و مقامات دفاعی از رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ خواستند كه صدها هزار نفر را در خاورمیانه با کاهش دادن تحریم ها نجات دهد و از تحویل كمكهای بشردوستانه و تجهیزات پزشکی به ایران جلوگیری نكند.

گفتگوی تلفنی روحانی و مکرون درباره شروع بکار اینستکس - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی روحانی و مکرون درباره شروع بکار اینستکس

آنها چنین نظری را بخاطر شیوع اپیدمی کرونا ویروس اظهار داشتند، که به موجب آن بیش از 3.7 هزار نفر در ایران جان خود را از دست دادند.

نویسندگان این دادخواست اصرار بر برداشته شدن کامل تحریم های ایالات متحده ندارند بلکه خواستار کاهش محدودیت های ایالات متحده هستند که مانع از خرید کالاهای پزشکی و بشردوستانه تهران می شود. آنها ادعا می کنند که این حرکت "به طور بالقوه می تواند جان صدها هزار ایرانی را نجات دهد و با مهار گسترش سریع ویروس در مرزها، زندگی همسایگانشان، اروپایی ها، آمریکایی ها و دیگران را نجات داد".

این دادخواست بویژه توسط فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه سابق اتحادیه اروپا، گرو هارلم بروندلند مدیر کل سابق وزارت بهداشت جهانی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، ویلیام کوهن و چاک هیگل دبیران پیشین دفاعی ایالات متحده، هانس بلیکس مدیر سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، جورج رابرتسون دبیرکل سابق ناتو جورج پشتیبانی شد.

به گفته سیاستمداران سابق، تحریم های آمریکا به میزان قابل توجهی مانع از ورود به ایران و تولید دارو و محصولات پزشکی به این کشور می شود.

آنها می گویند: با وجود این واقعیت که ایالات متحده هرگز قصد کشتن نداشته اما "فشار حداکثری تحریم ها علیه ایران، کارآیی سیستم بهداشت و درمان ایران را به خطر می اندازد."

امضاکنندگان از ترامپ خواستند كه از حق رأی گیری آمریكا در هیئت مدیره صندوق بین المللی پول استفاده نكند تا درخواست ایران برای وام از صندوق بین المللی پول به مبلغ 5 میلیارد دلار را دریافت کند و همچنین بیانیه ای را در حمایت از استفاده از سازوكار تجاری اینتكسكس ایجاد شده توسط انگلیس، فرانسه و فرانسه منتشر کردند.

پس از آغاز بیماری همه گیر کرونا ویروس در ایران، ترامپ ادعا کرد که تهران به صورت خصوصی از ایالات متحده کمک خواسته است، اما رئیس جمهور ایران حسن روحانی انکار کرد و اعلام کرد که ایران به کمک ایالات متحده احتیاجی ندارد.

ترامپ پس از کناره گیری آمریکا از برجام، در مه 2018 دوباره تحریم های سختی علیه تهران را اعمال کرد.

کاخ سفید به نوبه خود اطمینان داده، كه اقدامات محدود كننده علیه تهران هیچ منافاتی در تأمین مواد و داروهای بشر دوستانه به ایران ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала