گزارش و تحلیل

تمرینات ورزشکاران در روزهای کرونایی

© Photo / فدراسیون اسکی ایران تمرینات ورزشکاران در روزهای کرونایی
تمرینات ورزشکاران در روزهای کرونایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسکی بازان در شرایط کرونایی همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند

اسپوتنیک — با انتشار ویروس کرونا در ایران و جهان، زندگی بسیاری تحت تاثیر قرار گرفته است. در این میان زندگی ورزشکارانی مانند اسکی بازان که فصل کمی از سال را می توانند بر روی برف به اسکی بپردازند، نیز دستخوش تغییر شده و سبب شده تا درگیری ذهنی آنان بیشتر از هر زمان دیگری باشد.

مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با کمیته اسکی و این ورزشکاران می خوانیم:

مرتضی محسن پور مدیر روابط عمومی فدراسیون اسکی ایران

اسپوتنیک:  فدراسیون اسکی در شرایط بحران کرونا چگونه اسکی بازان را مدیریت می کند؟

ما خوشبختانه بخش عمده ای از مسابقات را تا اواخر بهمن ماه برگزار کردیم و سبب شد تا امتیازات فدراسیون جهانی ورزشکاران افت نکند. ما تعداد مسابقاتی که در تقویم فدراسیون جهانی در رشته های مختلف را ثبت کرده بودیم ، انجام دادیم اما متاسفانه ماه های اسفند و فرودین را از دست دادیم و تمامی مسابقات کنسل شد و برنامه های آموزشی و دوره ها هم کنسل شد و قطعا لطمه ای به بچه های اسکی باز وارد کرد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

. جشنواره استعدادیابی اسکی استان فارس با حضور سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی برگزار شد. دومین مرحله جشنواره بزرگ استعدادیابی هیات اسکی استان فارس باحضور سید عبدی افتخاری ریاست فدراسیون اسکی و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار شد. این مراسم که با استقبال پرتعداد خانواده های خردسالان، نونهالان و نوجوانان علاقمند به اسکی زیر ۱٢ سال برگزار شد، رئیس فدراسیون اسکی مهمترین برنامه فدراسیون اسکی را استعدادیابی دانست از استانهای کشور خواست به صورت جدی این برنامه را دنبال کنند تا در آینده پشتوانه قوی و مقتدری از قهرمانان اسکی در سراسر کشور داشته باشیم. افتخاری هیات اسکی استان فارس را یکی از هیأتهای با برنامه، فعال و قوی کشور دانست که در اسکی همواره جز استانهای برتر بوده و قهرمانان المپیکی و آسیایی نظیر فروغ عباسی و علیرضا احمدپور از فارس گواه این ادعا دانست. وی افزود: با مربیان و پیشکسوتان ارزشمندی که در اسکی فارس وجود دارد می توان از دل این قبیل برنامه های استعدادیابی قهرمانان ارزنده ای را دوباره در اسکی کشور از فارس مشاهده کرد. این جشنواره به همت محمد یزدان پناه رئیس هیات اسکی استان فارس، مهندس ظریفکار و دهقان مدیران مجموعه پیست بین المللی پولادکف و دیگر اعضای هیات اسکی فارس و عوامل پیست اسکی پولادکف برگزار شد. @ski.fed #اسکی #المپیک #آلپاین #اسنوبرد #صحرانوردی #فری_استایل #فدراسیون_اسکی #ورزش #تیم_ملی_اسکی #ski #iranskifederation #iranskiteam #snowboard #alpine #crosscountry #freestyle #olympic

Публикация от Iran Ski Federation (@ski.fed)

اسپوتنیک:  اسکی بازان با ویروس کرونا که زندگی روتین آنها را تغییر داده است چگونه کنار آمده اید؟ آیا تحمل این شراط برای آنها سخت است؟

با توجه به اینکه ورزش اسکی متکی به طبیعت و برف است، شرایط ماندن در خانه برای ورزشکاران اسکی باز این بسیار سخت تر از ورزشکاران دیگر است. البته به بقیه ورزشکاران هم این روزها سخت می گذرد اما اسکی بازان همیشه در دل طبیعت، کوهستان و محیط باز در حال ورزش کردن هستند، بنابراین روزهای سخت تری را می گذرانند.

اسپوتنیک:  اسکی بازان به جای تمرین و ورزش و شرکت در مسابقات چه کاری انجام می دهند؟

از همان ابتدا که شیوع ویروس کرونا جدی شد و شرایط قرنطینه پیش آمد، اسکی بازان بطور مداوم در خانه ورزش خود را دنبال می کنند که دچار افت بدنی نشوند. ویدئوهای بسیاری هم در صفحه اینستاگرام فدراسیون اسکی از مربیان و اسکی بازان منتشر می شود که در حال انجام تمرینات خود در خانه هستند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

. اسنوبرد و قرنطینه خانگی!

Публикация от Iran Ski Federation (@ski.fed)

اسپوتنیک:  آیا فدراسیون اسکی در جهت مبارزه با ویروس کرونا اقدامی انجام داده است؟

پیست اسکی دیزین در نزدیکی روستای ولایت رود قرار دارد. اکثر افرادی که در پیست دیزین کار می کنند، از اهالی این روستا هستند. کمیته اسنوبرد فدراسیون اسکی، تعداد زیادی دستکش، ماسک و محلول ضدعفونی تهیه کرده و بین اهالی و اعضای روستای ولایت رود توزیع کردند‌. همچنین با خرید محلول ضدعفونی تمامی مناطق آن مکان را ضدعفونی کردند. همچنین تعدادی پوستر و بنرهای اطلاع رسانی نیز در آن روستا نصب کردند. یکی از اعضای کمیته پزشکی فدراسیون اسکی هم طرح معاینه و تب سنجی درب به درب را انجام داده است. آنها در راستای این طرح، خانه به خانه به افراد روستا مراجعه کرده و مردم روستا را غربالگری و معاینه کردند.

اسپوتنیک: آیا با این صحبت مسئولین که باید در خانه بمانیم موافق هستید و به نظر شما درست است؟ آیا فدراسیون اسکی از آن حمایت می کند؟

با توجه به همه گیری این ویروس و تجربه جهانی، قطعا ماندن در خانه بهترین انتخاب است و تا جایی که پیگیر این مسئله هستیم، تمامی اسکی بازان در خانه ماندند و تا جایی که می توانند به جز موارد اضطرار از منزل خود خارج نمی شوند. به نظر من هم اگر همه در خانه بمانند، این ویروس زودتر ریشه کن می شود.

اسپوتنیک:  برنامه فدراسیون اسکی پس از اتمام ویروس کرونا چیست؟

با توجه به ماندگاری برف در ایران تا هفته دوم اردیبهشت ماه تقریبا می توان گفت که ما فصل زمستان را از دست داده ایم. البته برنامه هایی برای بعد از اتمام ویروس کرونا داریم چرا که در سال 99 مسابقات قهرمانی جهان در رشته های مختلف برگزار می شود، به همین خاطر سال بسیار مهمی را در پیش داریم.  به همین منظور تمرینات خود را پس از دوره پشت سر گذاشتن ویروس کرونا بصورت فشرده تری دنبال می کنیم. اگر شرایط برف در ایران مهیا و مساعد باشد تمرینات خود را در ایران و اگر نه پیش از حضور در مسابقات قهرمانی جهان، اعزام هایی را به خارج از کشور خواهیم داشت. البته با توجه به اینکه برنامه اصلی فدراسیون اسکی توجه به رده سنی پایه در حوزه استعدادیابی است، هر ساله بصورت روتین اعزام هایی را به کشورهای اروپایی و حضور در یخچال های آنان برای تمرینات بیشتر اسکی بازان داریم.

در پایان باد بگویم که روحیه اسکی بازان بسیار خوب است و همه روحیه خود را حفظ کردند. با توجه به اینکه با آنها ارتباط دارم باید بگویم که اسکی بازان در این شرایط سخت بسیار تلاش می کنند که روحیه و آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. امیدوارم زودتر این بحران نیز بگذرد و همه به زندگی عادی برگردیم.

 

سمانه بیرامی باهر - عضو تیم ملی اسکی کراس کانتری بانوان ایران و پرچمدار تیم ملی ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ

اسپوتنیک: چگونه زندگی خود را در شرایط بحران کرونا مدیریت می کنید؟

زندگی من بعنوان یک ورزشکار حرفه ای کاملا به هم ریخته است چرا که من در اوج آمادگی بودم. ورزش ما کاملا بصورت هوازی است و ما کوه ها را بصورت سربالایی می دویدیم. این کار بسیار سخت است و تمرین جایگزین در خانه یک صدم آن وزش هم نمی شود. ما در کوه بوسیله دویدن، ضربان قلب خود را تا چهار ساعت بالا نگه می داشتیم و ورزش های استقامتی انجام میدادیم و ابدا تمرین در خانه جایگزین آن نمی شود. چهار ساعت در کوه دویدین قابل مقایسه با اسکوات در خانه نیست.

اتفاق خوبی که من در این مدت تجربه کردم، این است که ساعات بیشتری را به آشپزی اختصاص می دهم. من چون متاهل هستم قبل از کرونا هم آشپزی می کردم اما چون ساعات بیشتری را بطور مداوم درخانه هستم از سایت های مختلف غذاهای متفاوت و هیجان انگیز را جستجو می کنم و غذاهای جدید و شیرینی و کیک درست می کنم که تا قبل از این داستان فکر نمی کردم این توانایی در من وجود داشته باشد. به واسطه زمان زیادی که در خانه دارم آشپزی خود را بهتر کردم و قسمتی از وقت خود را به مطالعه می پردازم.

اسپوتنیک: با ویروس کرونا که زندگی روتین شما را تغییر داده است چگونه کنار آمده اید؟ آیا تحمل این شراط برای شما سخت است؟

تحمل این شرایط برای من بسیار سخت است و اینکه مسابقات زمستانی نیز کنسل شد، من را بسیار ناراحت کرده است. دوست داشتم مدال های خود را بحدی که متصور بودم برسانم که این اتفاق نیفتاد. ورزش من به گونه ای است که باید حتما در شرایط کوه و سربالایی باشم. زمستان در ایران در حدود 3 ماه است که ما این زمان را از دست دادیم و همه برفها آب شده است. من آمادگی جسمانی 100 درصدی داشتم اما متاسفانه در این مدت یک افت ۹۰ درصدی از آمادگی جسمانی را تجربه کرده ام. ما در دو ماه اول زمستان، 9 مسابقه انجام دادیم که در همه آنان به لطف خدا مقام نخست را کسب کردم اما 3 مسابقه دیگر در ماه اسفند به خاطر شیوع ویروس کرونا کنسل شد. اما چون این شرایط برای کل دنیا اتفاق افتاده و همه درگیر آن هستیم سعی کردم خود را با شرایط جدید وفق بدهم.

 

 

 

 

 

من حدودا روزی یکساعت در خانه ورزش می کنم و بر روی عضلات مرکزی و پای خود کار می کنم. من حرکاتی مانند شنا، اسکوات، لانچ انجام می دهم. این حرکات ساده را در خانه انجام می دهم.

 

اسپوتنیک: آیا با این صحبت مسئولین که باید در خانه بمانیم موافق هستید و به نظر شما درست است؟ آیا شما از آن حمایت می کنید؟

بله من حتما با آن موافق هستم و از آن حمایت می کنم. چرا که قرنطینه سبب می شود تا این چرخه قطع شود. ممکن است در بسیار ی از ما این ویروس وجود داشته باشد و ما خود درگیر آن نشویم بلکه فقط ناقل باشیم و زندگی افراد دیگر را بخطر بیندازیم.

اسپوتنیک: به نظر شما پس از تمام شدن کرونا مسابقات چگونه برگزار می شود؟

ورزش ما به گونه ای است که کوه ها را بطور سربالایی اسکی می کنیم. اما رشته ای شبیه ساز وجود دارد که با رول اسکی که در زیر آن چرخ دارد، در تابستان بر روی جاده های سربالای آسفالت انجام می شود. پس از کرونا ممکن است که مسابقات ما در رشته شبیه ساز در تابستان نیز انجام شود. البته نظر شخصی من این است که اگر واکسنی برای این بیماری وجود نداشته باشد، فایده ای ندارد. چرا که اگر حتی پس از 5 ماه قرنطینه این ویروس در بدن 1 فرد نیز وجود داشته باشد، دوباره به بسیاری از افراد انتقال داده می شود. به نظر من تا آمدن داروی این بیماری باید در خانه بمانیم.

 

مرجان کلهر، اولین اسکی‌باز زن ایرانی رشتهٔ آلپاین در المپیک زمستانی در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور
اسپوتنیک: چگونه زندگی خود را در شرایط بحران کرونا مدیریت می کنید؟

عاقلانه ترین کار به نظر من این است که شرایط را بپذیریم و درست ترین کار را که ماندن در خانه است، انجام دهیم. می توان با ورزش و مطالعه زندگی عادی را سپری کرد.

© Photo / Courtesy Marjan Kalhorمرجان کلهر، اولین اسکی‌باز زن ایرانی رشته آلپاین در تیم الپیک
تمرینات ورزشکاران در روزهای کرونایی - اسپوتنیک ایران
مرجان کلهر، اولین اسکی‌باز زن ایرانی رشته آلپاین در تیم الپیک

اسپوتنیک:  با ویروس کرونا که زندگی روتین شما را تغییر داده است چگونه کنار آمده اید؟ آیا تحمل این شراط برای شما سخت است؟

وقتی که این شرایط را در درجه اول بپذیریم قطعا می توانیم با آن کنار بیاییم. این شرایط برای همه و مخصوصا ورزشکاران بسیار سخت است چرا که ورزشکاران یک زندگی عادی و معمولی ندارند اما اگر هدف انسان هدفی بزرگ باشد در نهایت می تواند با آن کنار بیاید و به هدف خود فکر کند. فصل اسکی در ایران محدود است و فقط ۳ الی ۴ ماه می توانیم از برف بهره ببریم. انتشار ویروس کرونا در اواسط فصل اسکی اتفاق افتاد و من هم در اول فصل آسیب دیده بودم و حدود یک ماه و نیم از اول فصل را از دست دادم. در کل من فقط ۱۰ الی ۱۲ روز از این فصل را اسکی کردم برای همین برای من پذیرش این شرایط در اوج تمرینات بسیار سخت بوده است. البته شاید در ابتدا پذیرش این قضیه سخت است اما وقتی میبینیم که این ویروس در کل دنیا اتفاق افتاده و تمام ورزشکاران را درگیر خودش کرده است، پذیرش آن آسانتر می شود. اگر بخواهیم به دلیل محرومیت از اسکی غصه بخوریم، این روزها میگذرد و اگر هم از این فرصت هایی که در طول روز داریم، استفاده کنیم نیز می گذرد. قطعا زندگی روتین، ساعت خواب و بیداری و ... عوض می شود اما باز هم می توان از زمان های خالی برای مطالعه و ورزش استفاده کرد.

اتفاقی که برای کنسلی مسابقات افتاد، قطعا ناراحت کننده است چون اکثر مسابقات ما به آخر اسفند موکول شده بود اما با این اتفاق ۹۰ درصد از مسابقات را از دست دادم.  در کل فصل فقط ۳ مسابقه شرکت کردم که در مسابقه اول آسیب دیدم و پس از شرکت در ۲ مسابقه دیگر این اتفاق افتاد و همه مسابقات کنسل شد. این اتفاق از لحاظ فکری و روحی من را اذیت کرد اما این موضوع را بعنوان فردی که در این جامعه زندگی می کند، پذیرفته ام.

اسپوتنیک:  به جای تمرین و ورزش و شرکت در مسابقات چه کاری انجام می دهید؟

من در منزل تمرین میکنم. قطعا تمریناتم مانند اسکی در کوهستان یا پیست اسکی نیست اما به حدی است که می توانم آمادگی عمومی خود را حفظ کنم. حقیقتا تمریناتی که ما در زمان های عادی انجام می دادیم را در منزل نمی توانیم انجام دهیم. به غیر از اسکی در کوهستان ها، ورزش های بدنسازی را هم نمی توان در منزل انجام داد. اما می توان از حداقل امکانات حداکثر استفاده را برد تا آمادگی عمومی بدن خود را حفظ کرد. زمانی که این ویروس سپری شد و خواستیم که تمرینات را به صورت حرفه ای تر شروع کنیم با انجام تمرینات در منزل می توانیم حداقل آمادگی عمومی را داشته باشیم تا از صفر شروع نکنیم و بدن حداقل آمادگی خود را برای شروع تمرینات تخصصی بدنسازی داشته باشد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от مرجان کلهر (@marjan.kalhor)

اسپوتنیک: آیا با این صحبت مسئولین که باید در خانه بمانیم موافق هستید و به نظر شما درست است؟ آیا شما از آن حمایت می کنید؟

من این بحث را که باید در خانه بمانیم، قبول دارم. چرا که همان طور که همه می دانیم سرعت پخش و انتشار این ویروس بسیار زیاد است. ممکن است هر چقدر هم که مسائل بهداشتی را رعایت کنیم اما به این ویروس مبتلا شویم. اگر شخصی که زندگی ورزشی حرفه ای دارد به این ویروس مبتلا شود، باید زمان زیادی را برای مبارزه با این ویروس صرف کند، البته اگر جان سالم به در ببرد. پس عاقلانه ترین کار این است که در خانه بمانیم. من همچنین از این تصمیم گیری حمایت می کنم چرا که داروی درستی برای این بیماری وجود ندارد و فقط قرنطینه می تواند از انتشار آن جلوگیری کند. برای مثال ممکن است خریدی که می کنیم یا افرادی که بیرون از خانه میبینیم، آلوده باشند بنابراین بهترین راه ماندن در خانه است. هر چه زودتر به این نقطه برسیم که باید در خانه بمانیم قطعا این بیماری زودتر از بین می رود و ریشه کن می شود.

اسپوتنیک:  به نظر شما پس از تمام شدن کرونا مسابقات چگونه برگزار می شود؟

امسال به دلیل تمام شدن فصل برف، قادر به انجام مسابقات اسکی نخواهیم بود. من بعد از بحران کرونا، برنامه های بدنسازی خود را بصورت حرفه ای و جدی تر شروع می کنم تا به هدف خود برسم.‌ همچنین برنامه های گذشته بدنسازی خود را با اتمام این ویروس از ابتدا شروع می کنم تا اینکه بتوانم به هدفم برسم. امیدوارم خودم و خانواده و همه افراد جامعه از این ویروس جان سالم به در ببریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала