گزارش و تحلیل

منافع آمریکا و دلایل سقوط شدید قیمت نفت

© Fotolia / marrakeshhمنافع آمریکا و دلایل سقوط شدید قیمت نفت
منافع آمریکا و دلایل سقوط شدید قیمت نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا زمانی که آمریکا یک ابر قدرت اقتصادی است، قیمت نفت را در یک تعادل حفظ خواهد کرد.

اسپوتنیک - در حالی که برخی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان تحریم هستند و یا در بازار نفت حضور ندارند اما مشاهده می کنیم قیمت نفت روز به روز روند نزولی پیدا کرده و در حال سقوط است، سوالی که برای بسیاری رخ می دهد، چرا؟

وشاید سوال مهم تر این باشد که چرا کشورهای تولید کننده نفت قدمی برای جلوگیری از این سقوط قیمت انجام نمی دهند؟

آمریکایی ها از 15000 کیلومتر آنطرف تر به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا لشکر کشی می کنند و مدعی می باشند به به دنبال حفظ منافع خود هستند.

چه منافعی؟

نروژ - اسپوتنیک ایران
ضربه شدید نروژ به قیمت نفت

خیلی ساده، کنترل انرژی جهان؛ نفت.

اخیرا آمریکایی ها تبلیغات روانی ای را راه انداخته اند مبنی بر اینکه آنها نفت دارند و به نفت این مناطق نیاز ندارند.

بله شاید این صحبت درست است اما چه چیزی می تواند هزینه کردن حدود نه هزار میلیارد دلار برای تصرف این مناطق را توجیه کند؟

طبق گفته های آقای ترامپ هفت هزار و پانصد میلیار دلار در غرب آسیا و هزار و پانصد میلیارد دلار در شمال آفریقا.

یعنی می توانیم باور کنیم که آمریکایی ها برای صدقه سر برخی حکام عرب و حمایت از سیاست های آنها حاضر هستند چنین هزینه ای را انجام دهند؟

حتی نمی توان باور کرد که برای حمایت از یهودی ها و اسراییل آمریکا حاضر است چنین هزینه ای را انجام دهد.

اگر این مبلغ را روی همه یهودی های جهان پخش کنند نفری چیزی حدود یک و نیم میلیون دلار گیرش می آید و می تواند در هر جای جهان بخواهد زندگی شاهانه داشته باشد.

نفت به زودی نقش فعلی خود در اقتصاد جهانی را از دست می دهد - اسپوتنیک ایران
نفت به زودی نقش فعلی خود در اقتصاد جهانی را از دست می دهد

اما یک حساب کتاب ساده می تواند ماجرا را روشن کند.

سرمایه گذاری آمریکایی ها برای الان نیست، برای چند دهه دیگر است، زمانی که دیگر این منطقه نفت ندارد و آنها نفت دارند و می توانند آن را به هر قیمتی بخواهند بفروشند.

با توجه به شرایط موجود مشاهده می کنیم که کشورهای غربی در حال تاراج نفت لیبی و ایالات متحده در حال تاراج نفت عراق و سوریه و خلیج فارس است.

در بسیاری از مناطق هم در حال تخلیه چاه های مشترک این کشورها با ایران هستند و با تحریم ایران کاری می کنند ایران نتواند نفت بفروشد و نفت ها را از زیر زمین بدزدند.

همچنین عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را وادار می کنند با تمام توان تولید کنند و هر آنچه تولید می کنند را به نوعی به آمریکایی ها بدهند حال یا به صورت مستقیم به آمریکا صادر کنند یا اینکه با خرید تسلیحات پول هایش به آمریکا برود.

در مورد عراق و سوریه هم که خودشان مستقیم سر چاه ها هستند.

وضع در بازار نفت: واشنگتن ریاض و مسکو را به گفتگو فرا خواند - اسپوتنیک ایران
وضع در بازار نفت: واشنگتن ریاض و مسکو را به گفتگو فرا خواند

پس از عملیات انصار الله بر علیه آرامکو در عربستان تولید نفت این کشور نصف شد و چون آقای ترامپ نیاز داشت که قیمت سوخت در داخل آمریکا پایین باشد از ذخایر استراتژیک آمریکا برای پوشش این کمبود ها استفاده کرد، حال که ماجرای کرونا پیش آمده و خرید بزرگترین خریدار نفت جهان یعنی چین کاهش یافته به جای اینکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تولید خود را کم کنند اضافه کرده اند تا نفت را با قیمت زیر قیمت تولید به آمریکا بدهند مخازن خود را مجددا پر کند.

توجه داشته باشید آسیای شرقی از این قیمت پایین بهره نمی برد، چون فعلا حجم خرید اش پایین است.

پس از اینکه مخازن استراتژیک آمریکا مجددا پر شد قطعا آمریکا آنها را وادار خواهد کرد تا روی تولید خود تجدید نظر کنند و باز هم قیمت ها بالا برود تا بتواند پول بیشتری از آنها بگیرد.

تا زمانی که آمریکا خود ابر قدرت اقتصادی است قیمت نفت را در یک تعادل حفظ خواهد کرد، وقتی که چین بخواهد به پای آمریکا برسد آنوقت مشاهده خواهید کرد که قیمت نفت سر به فلک بکشد و دیگر کشورها نتوانند با آمریکا رقابت کنند، احتمالا آن زمان مصادف خواهد بود با پایان یافتن نفت موجود در خاور میانه و شاید هم آمریکا برخی مناطق در آمریکای لاتین مانند ونزوئلا را اشغال کند تا نفت آنها را به سرقت ببرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала