کمک معیشتی در ایران چقدر خواهد بود؟

© Photo / IRNAکمک معیشتی در ایران چقدر خواهد بود؟
کمک معیشتی در ایران چقدر خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نهاوندیان: آزمایش، خدمات بستری و درمان بیماری کرونا در ایران با هزینه دولت انجام می‌شود.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ایران در ادامه گفت:«پس از دستورالعمل تعویق اقساط تسهیلات بانکی در مرحله دوم بسته حمایتی 100 هزار میلیارد تومانی را که برابر 3 درصد تولید ناخالص ملی کشور است برای حمایت از اقتصاد کشور تصویب کردیم.

بخشی از این مبلغ به‌صورت بلاعوض و بخشی از آن به‌صورت تسهیلات با نرخ سود 12 درصد پرداخت می‌شود.25 هزار میلیارد تومان از این رقم از منابع ملی و 75 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی است.

با توجه به اینکه درآمد نفتی کشور به یک‌هشتم درآمد نفتی در سال 90 رسیده اما شرایط مدیریت شده است و بنگاه‌های حمل‌ونقل، گردشگری، فرهنگی، آموزشی، رستوران‌ها برای دریافت این تسهیلات در اولویت هستند.

با توجه به اینکه بیش از 70 درصد مردم توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا را کامل رعایت کرده و سفر نرفته‌اند، امیدواریم در پایان اردیبهشت از پیک بیماری کرونا عبور کنیم و بخش تولید و اقتصاد کشور از خرداد فعالیت خود را از سر بگیرد.

درخواست 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران
درخواست 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا

اختصاص بسته حمایتی 100 هزار میلیارد تومانی کمترین اثر را روی نقدینگی کشور دارد. شرط استفاده بنگاه‌ها از تسهیلات با نرخ 12 درصد این است که کارکنان خود را تعدیل نکرده باشند. بنگاه‌های آسیب‌پذیر از کرونا نگران تسهیلات قبلی خود نیز نباشند و کارکنان خود را حفظ کنند.

برای 3 میلیون جمعیت سطح پایین درآمدی جامعه، سرانه 200 هزار تومان در ماه برای هر نفر به مدت 4 ماه پرداخت می‌شود و 4 میلیون خانوار نیز که در سطح بالاتری قرار دارند می‌توانند بدون هیچ تشریفاتی به بانک‌ها مراجعه و 2 میلیون تومان تسهیلات برای گذراندن امور زندگی خود در این دوره دریافت کنند.

پرداخت این مبلغ باید به‌سرعت از طرف بانک‌ها انجام شود و بانک مرکزی این موضوع را به آنها ابلاغ کرده است. پس از گذر از بحران کرونا باید 15 درصد آسیب‌دیده از این بیماری به اقتصاد کشور بازگردد و بر این اساس به‌وسیله مشوق‌های تحریک تقاضا مانند ارائه کارت‌های خرید عمل خواهیم کرد.

مجموع این مشوق‌ها 25 هزار میلیارد تومان است. 1 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای تأمین 25 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برداشت می‌شود. ایران سپرده قابل توجهی در صندوق بین‌المللی پول دارد و عضو هیأت مدیره آن است و حق دارد از تسهیلات این صندوق استفاده کند.

برای آزاد کردن ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها نیز تلاش‌ها و همراهی‌های بین‌المللی جدی‌تر از گذشته انجام می‌شود و فشار در این زمینه بر آمریکا بیشتر شده است و امیدواریم دسترسی به این منابع بیشتر شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала