افزایش احتمالی قیمت برنج به خاطر شیوع کرونا

© Sputnik / Soheil Gargariافزایش احتمالی قیمت برنج به خاطر شیوع کرونا
افزایش احتمالی قیمت برنج به خاطر شیوع کرونا
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به احتمال توقف صادرات برنج از طرف کشورهای تولید کننده بزرگ یعنی هند و پاکستان با گرانی برنج در بازار ایران روبرو خواهیم شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران بیان داشت: به دنبال شیوع ویروس کرونا، کشورهای هند و پاکستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان برنج به ایران واحدهای تولیدی خود را قرنطینه و صادرات برنج را تا مدت نامعلومی متوقف کردند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت توقف صادرات، قیمت برنج در بازار جهانی افزایش پیدا می‌کند و از آنجایی که بانک مرکزی همچنان ارز مورد نیاز برای ترخیص برنج‌های معطل مانده در گمرکها را تخصیص نداده، این نگرانی وجود دارد که تجار کشورهای هند و پاکستان خواستار مرجوع شدن این برنج‌ها شوند تا با قیمت بیشتر و پرداخت نقدی به کشورهایی همچون ترکیه، امارات و عراق صادر کنند.

کشاورز بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تجارت و بازار باید به مذاکرات خود با بانک مرکزی ادامه دهد تا مشکل واردات برنج رفع شود.

کشاورز با تاکید بر اهمیت واردات اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش، توضیح داد: این شرایط نباید موجب شود به واردات دیگر اقلام ضروری مانند برنج بی‌توجهی شود؛ چراکه امنیت غذایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

شمار قربانیان کرونا ویروس در ایران به 2640 نفر رسید - اسپوتنیک ایران
شمار قربانیان کرونا ویروس در ایران به 2640 نفر رسید

وی افزود: نباید فراموش کنیم که مصرف‌کنندگان اصلی برنج‌های وارداتی اقشار کم‌برخوردار هستند و در صورت کمبود و افزایش قیمت سفره قریب به نیمی از جمعیت کشور کوچکتر می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با این موضوع اشاره کرد که پس از تعطیلات نوروز با افزایش تقاضا در بازار برنج روبرو می شویم و ادامه داد: این در حالی است که توقف واردات موجب افزایش نسبی قیمت برنج‌های وارداتی شده و در صورت ادامه روند کنونی قیمت‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش قیمت برنج وارداتی قطعا بهای برنج ایرانی هم افزایش می‌یابد و این یعنی سفره جمعیت قابل توجهی از اقشار کم برخوردار و حتی متوسط خالی می‌ماند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала