گزارش و تحلیل

اعتراض بیش از سیصد سازمان مردم نهاد به تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه ایران

© AP Photo / Bebeto Matthewsسازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 300 نهاد از شبكه هاى ملى، تشكيل هاى داراى مقام هاى مشورتى، انجمن هاى دوستى و تشكيل هاى ملى و استأنى نامه‌ای برای دبیر کل سازمان ملل نوشتند.

بیش از سیصد و بيست و پنج سازمان مردم نهاد ایرانی در اعتراض به تحریم های یک جانبه ایالات متحده آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران که امروزه به بخش بهداشت و سلامت عمومی ایران و جهان آسیب می زند به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشتند و تقاضای ورود این سازمان به ماجرای تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه دیگر کشورها شدند.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک طی نامه ای که روز پنج شنبه 26 مارس به امضای این سازمان ها قرار گرفت و نسخه ای از آن در اختیار دفتر خبرگزاری اسپوتنیک در تهران قرار گرفت آمده:

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با احترام؛

حق برخورداری از بهداشت و سلامت عمومی یکی از حقوق بنیادین شناخته شده در نظام بین ‎المللی حقوق بشر است که در اسناد گوناگون بین‎ المللی جایگاهی استواری دارد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر، سلامتی را به عنوان بخشی از استاندارد مناسب زندگی تلقی کرده و در بند ۱ ماده ۲۵ خود، «مراقبت‎های بهداشتی» را در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات اجتماعی ضروری، جزو شرایط حداقلی اقتصادی و اجتماعی برای استاندارد مناسب زندگی و رفاه و سلامتی هر فرد دانسته است.

همچنین ماده ۱۲ میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۹۹۶) به موضوع حق بر سلامتی می‌پردازد و اشعار می‌دارد: کشورهای عضو این میثاق حق هر فرد را به بهره‌مندی از عالی‌ترین سطح قابل حصول سلامتی جسمی و روانی به رسمیت می‌شناسند و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماری‎های همه‎گیر و همچنین ایجاد شرایطی جهت تأمین تمام خدمات و مراقبت‎های پزشکی در مواقع بیماری را از وظایف دولت‎های عضو این پیمان می‎داند.

 ناتو  - اسپوتنیک ایران
کرونا به ناتو حمله‌ور شد

کنوانسیون حقوق کودک، نیز در ماده ۲۴ خود، حق کودک را در برخورداری از بالاترین سطح استاندارد سلامت و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی به رسمیت می‏‌شناسد. طبق این ماده، دولت‎ها باید روش‎های مناسب را در زمینه کاهش مرگ‏‌ومیر نوزادان و کودکان و ارائه مشاوره پزشکی و مراقبت‎های بهداشتی اولیه، مبارزه با بیماری‎ها و سوءتغذیه و تضمین مراقبت‎های قبل و پس از زایمان مادران اتخاذ کنند.

آقای دبیرکل!

سال‌هاست مردم ایران مورد تحریم دولت آمریکا بوده‌اند واز زمان تصدی ریاست جمهوری دونالد ترامپ این تحریم‌های یک‏‌ جانبه بر خلاف تعهدات بین‎المللی آنچنان گسترش یافته که معنایی جز محاصره و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ندارد و سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به وظایف قانونی خود در الزام دولت آمریکا به رعایت مقررات حقوق بشری عمل نماید.

شیوع ویروس کرونا در ایران، همزمان با تداوم این تحریم‏‌های غیرانسانی هر روز جان بسیاری از ایرانیان را می‎گیرد. پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی به علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند.

آقای دبیرکل!

جان میلیون‎ها ایرانی در مخاطره است. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای۸۰ میلیون نفر جمعیت خود نیازمند منابع مالی است. سازمان‎های مردم نهاد و جامعه مدنی ایران امضا کننده این نامه تقاضا دارند تا دیر نشده است با استفاده از ظرفیت دبیرکلی سازمان ملل متحد با پیگیری لغو تحریم‎های غیرانسانی امریکا علیه مردم ایران از ادامه این جنایت علیه بشریت جلوگیری کنید. با احترام

پیام آیت الله خامنه ای به اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا - اسپوتنیک ایران
پیام آیت الله خامنه ای به اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا

اين نامه را 325 نهاد از شبكه هاى ملى، تشكيل هاى داراى مقام هاى مشورتى، انجمن هاى دوستى و تشكيل هاى ملى و استأنى امضا كردند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت خزانه داری آمریکا در روز پنجشنبه ، ایالات متحده مجازات و تحریم هایی را برای 15 فرد ایرانی و پنج شرکت در ایران اعمال کرده است.

به این تحریم ها به شرکت های حمل و نقل ، تجارت و ساخت و ساز و همچنین یک شرکت شیمیایی مربوط می باشد.

گفتنی است تحریم ها علیه ایران در حالی اعمال می شود که این کشور در حال مبارزه با کرونا است.

نشریه گاردین نیز روز چهارشنبه (۲۸ اسفند ۱۳۹۸) در گزارشی از تلاش پشت پرده دولت بریتانیا برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا خبر داد.

این نشریه بریتانیایی افزود، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند که مواد دارویی از طریق سازوکار مالی سوئیس قابل دسترسی است اما مقام‌های دولت بریتانیا نگران هستند که این فرایند به حدی پیچیده و مشروط باشد که در عمل ناکارآمد است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала