آیا درمان کرونا با پلاسما ممکن است؟

© REUTERS / Bing Guanآیا درمان کرونا با پلاسما ممکن است؟
آیا درمان کرونا با پلاسما ممکن است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پلاسمای جداسازی شده به بیمارانی تزریق می شود که بیماری آنان هنوز به مرحله حاد نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روز 26 ماه مارس، در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری پلاسمای خون چند بیمار بهبود یافته، به عنوان یک روش درمانی مکمل برای تزریق به بیماران کرونایی جداسازی شد.

مطابق با گزارش دانشگاه نامبرده، اهداکنندگان پلاسما برای انجام این اقدام، تعدادی از کادر درمان اند که در هفته های اخیر به این بیماری مبتلا و اکنون بهبود یافته اند. پلاسمای جداسازی شده به بیمارانی تزریق می شود که بیماری آنان هنوز به مرحله حاد نرسیده و به بستری در آی سی یو احتیاج پیدا نکرده اند.

این روش، یک روش درمانی مستقل نیست و به صورت آزمایشی به سایر روش های درمانی اضافه شده و تا دو هفته آینده با مشخص شدن نتایج علمی آن، به صورت شفاف و دقیق درباره چگونگی بهره گرفتن از این روش به مردم‌اطلاع رسانی می شود.

بهترین آبمیوه برای کاهش فشار خون  - اسپوتنیک ایران
بهترین آبمیوه برای کاهش فشار خون

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در این باره گفت:«از اوایل اسفند که این بیماری در کشور شایع شد، تا کنون حدود 1500 بیمار در این بیمارستان بستری شده اند.از این تعداد 1100 بیمار درمان شده اند و باقی همچنان بستری هستند، حدود 50 بیمار نیز در آی سی یو تحت درمان قرار دارند.

در این مدت داروهایی که اختصاصا توسط چینی ها به کار گرفته شده برای درمان کرونا موثرتر بوده و ما هم در این بیمارستان با نظارت وزارت بهداشت از تجربیات آنان استفاده کردیم. سرم تراپی روش دیگری برای درمان کروناست. زمانی که کزاز و دیفتری در کشور شایع بود، در کنار درمان با آنتی بیوتیک ها از سرم اسبی استفاده می کردند و به درمان بسیاری از بیماران کمک می کرد.

استفاده از پلاسما برای درمان آنفولانزای اسپانیایی، در استرالیا برای درمان آنفولانزا و همچنین تجربه چین برای درمان کرونا، روش درمانی با سابقه مشخص و منطقی از نظر تئوری است.

استفاده از پلاسمای فرد بهبود یافته و یا همان ایمنی عاریتی روشی موثرتر از آنتی ویروس ها می باشد. با حمایت وزارت بهداشت، دکتر نمکی و همکاران، ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، دکتر زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انتقال خون و سایر کسانی که در این زمینه صاحب نظر بودند این کار انجام گرفت».

دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران در این باره گفت:«روش استفاده از پلاسما، پیشینه مشخصی دارد و 21 درصد بیمارانی که از سال 1918 تا 1925 در پاندمی آنفولانزای اسپانیایی از پلاسمای افراد شفا یافته استفاده کرده بودند، بهبود یافتند.

از این روش برای درمان بیماران مبتلا به ابولا در سال 2014 استفاده شد. و در سال 2015 درباره بیماران مبتلا به مرس نیز با نتایج موفقیت آمیزی رو به رو شد.

بزرگترین مطالعه جهانی درباره اثر بخش بودن اهدای پلاسمای بیماران شفا یافته به بیماران را آنفولانزای H1N1 می باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала