فشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها است + جدول

© Sputnik / Alexandr Kryazhevفشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها است + جدول
فشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها است + جدول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس تحقیقات انجام شده، فشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بیشتر از سایر کشورها بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبسایت  digiato ، به خاطر محدودیت های آمد و شد و قرنطینه هایی که با دستور دولت ها در جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کووید ۱۹ در سراسر دنیا اعمال شده است، زیرساخت های اینترنت به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. به همین خاطر محققان استرالیایی به تازگی نقشه ای به نام فشار بر اینترنت را طراحی کرده اند که بار ناشی از قرنطینه های خانگی به خاطر کووید ۱۹ را روی اینترنت جهان نمایش می دهد.

تیم محققان استرالیایی در بررسی های خود عملکرد هر ملت را در زمان خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بررسی کردند و فعالیت آنها در زمینه گیمینگ و استریم فیلم و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و دیگر فعالیت های آنلاین را ارزیابی کردند.

آنها در ادامه تغییراتی را که در تاخیر پاسخ دهی یا لتنسی شبکه بین تاریخ های ۱۲ تا ۱۳ مارس و بازه زمانی مشابه ماه قبل در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رخ داده بود را مشاهده کردند؛ یعنی درست زمانی که قرنطینه در این کشورها اجرا شد.

دکتر راسکی ، یکی از پژوهشگران می گوید: ما این تغییر الگوی مصرف بین زمان قرنطینه و اوایل فوریه را فشار بر اینترنت می خوانیم و از آنجا که مقدار آن بیشتر از صفر است مشکلاتی نظیر تاخیر در پاسخ دهی و افت سرعت را برای میلیون ها کاربران اینترنت در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

البته مقدار این تغییرات چندان بزرگ نیست (مثلا سه درصد یا هفت درصد) با این حال این تغییر بیشتر از حد نرمال است و نشان می دهد که کاربران با تراکم ترافیک شبکه روبرو شده اند.

این تیم همچنین بررسی های خود را روی کشورهایی متمرکز کرد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آنها تایید شد؛ یعنی کشورهایی که در آنها دولت ها مردم را به خانه نشینی تشویق می کنند.

​طبق نقشه ارائه شده توسط محققان استرالیایی که به صورت عمومی هم در دسترس است و امکان دانلود دیتای کشورها به صورت جداگانه را هم دارد فشار بر اینترنت به طور مشخص در ایتالیا، اسپانیا، سوئد، ایران و مالزی احساس می شود در حالی که این فشار تازه در استرالیا در حال افزایش است. در انگلستان لتنسی اینترنت بین فوریه تا اواسط مارس حدود ۴ درصد افزایش داشت.

در اغلب کشورهایی که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند کیفیت اینترنت نسبتا ثابت بوده است هرچند برخی نواحی در  ایتالیا، اسپانیا و سوئد تغییراتی را از این لحاظ مشاهده کردند. البته در ایران نیز گزارش های تایید نشده از افت سرعت اینترنت منتشر شده اما هنوز هیچ سازمان یا نهادی این مساله را تایید نکرده است.

این تیم همچنین نموداری را ارائه کرده اند که فشار اینترنت در طول روزهای پایانی هفته را طی بازه ۱۲-۱۴ فوریه تا ۱۸-۲۰ مارس نشان میدهد (نمودار بالا).

KASPR Datahaus در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرده که دولت ها و ارائه دهندگان اینترنت احتمالا برخی سرویس های آنلاین را محدود کرده اند تا احتمال بروز اختلال در شبکه را به خاطر افزایش ترافیک را به حداقل ممکن برسانند.

Eoin Keary بنیانگذار و مدیرعامل شرکت امنیت کامپیوتر Edgescan نیز در این باره گفته که سوئیچ کردن کاربران از اینترنت شرکتی به خانگی احتمالا مشکلاتی را برای برخی کاربران به وجود آورده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала