نشست آنلاین مجلس ایران

© Photo / IRNAنشست آنلاین مجلس ایران
نشست آنلاین مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 24 ماه مارس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، روز 24 ماه مارس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

برگزاری جلسات آنلاین مجلس قبل از عید با برگزاری یک جلسه آزمایشی و با حضور 76 نماینده کلید خورد. امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص توضیح داد.

ناظمی: «برگزاری جلساتی به مهمی جلسات مجلس، آن هم به صورت آنلاین تجربه عجیبی است.فکر می‌کنم موضوعی که باید به آن توجه کنیم دقیقا همین روندهای جهانی است. اکنون روند جهانی به سمت مجازی شدن می‌رود. مجازی شدن در حوزه مجلس و پارلمان به معنای نزدیک شدن ما به مفهوم دموکراسی مستقیم است. مفهومی که تعدادی از نظریه پردازها از مدت‌ها قبل درباره آن صحبت کرده‌اند. آن‌ها این نظریه را مطرح می‌کنند که آیا لزومی دارد برای همه مسایل نمایندگان رای و نظر بدهند؟ در برخی موارد خاص مردم به تنهایی نمی‌توانند رای بدهند؟

چیزی مانند همه‌پرسی که به صورت آنلاین برگزار شود و لازم نباشد برای آن هزینه هنگفتی صرف شود. این تئوری قبل از شیوع کرونا جنبه تئوریک داشت اما به نظر می‌رسد امروز جنبه تئوریک صرف ندارد شاید نیاز باشد به این ایده نزدیک‌تر شویم.

مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
انتقاد کاربران از ارائه بسته‌های پیشگیری از کرونا به نمایندگان مجلس +عکس، ویدئو

به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا گرد هم آمدن تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خیلی پر ریسک است. از طرف دیگر نیاز است که مجلس به عنوان نهاد دموکراتیک به فعالیت خود ادامه دهد. با در نظر گرفتن این دو مسیله مهم، پیشنهادی از سوی مجلس برای برگزاری جلسات به صورت آنلاین با سازمان فناوری اطلاعات مطرح شد.

برای برگزاری این جلسات به سه بستر مختلف نیاز داشتیم. ابتدا زیرساختی که تضمین کند نفوذپذیری و آسیب‌پذیری به شبکه به حداقل خواهد رسید. دوم نرم افزاری که امکان برگزاری جلسه آنلاین و ویدیو کال وجود داشته باشد و سوم ابزار و دیوایس برای نمایندگانی که  قرار است از خانه به جلسه مجلس متصل شوند. البته در این جلسات تعدادی از نمایندگان مانند هیات رییسه در صحن علنی حضور دارند

در دنیا چنین اتفاقی سابقه نداشته است چرا که اتفاقی مانند کرونا تا الان رخ نداده که بخواهیم از بستر مجازی استفاده کنیم اما به دنبال شیوع کرونا، برگزاری جلسات آنلاین راه حلی است که سایر کشورها مجبور هستند به آن تن بدهند. برآورد من این است با برگزاری جلسه امروز، بقیه کشورها نیز ناگزیر خواهند بود که مجالس و جلسات پارلمانی را به مجازی برگزار کنند.

اپلیکیشن «مجلس‌یار» توسط شرکت‌های ایرانی توسعه داده شده که تعدادی از سازمان‌ها نیز از همین نوع اپلیکیشن استفاده می‌کنند. تمام امکانات برای برگزاری مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی مهیاست. یکی از مواردی که اگر نیاز باشد باید به آن فکر کنیم، رای گیری پنهان است. در مجلس دو نوع رای گیری هایی که نام فرد رای دهنده مشخص است و در درگیری رای به صورت بی نام است.

اگر نیاز به رای‌گیری پنهان باشد، بایداز تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کنیم که آمادگی مهیا کردن این بستر را داریم. با تکنولوژی بلاک چین می‌توان هم مطمئن بود که رای داده شده، هم بر اساس ضوابط کاملا پنهان باقی بماند، هم این که دستکاری رخ ندهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала