کارشناسان راداری را که اف-18 را در حریم ایران شناسایی کرده بود اعلام کردند

© Photo / puolustusvoimat.fiکارشناسان راداری را که اف-18 را در حریم ایران شناسایی کرده بود اعلام کردند
کارشناسان راداری را که اف-18 را در حریم ایران شناسایی کرده بود اعلام کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اولین ساعات بامداد 1 فروردین یک جنگنده اف-18 آمریکایی به مرزهای ایران نزدیک شد که با شناسایی سریع توسط پدافند هوایی ایران و اخطار به موقع از مرزهای کشور دور شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه به طور دقیق مشخص نبود که مرکز SOC قرارگاه پدافند هوایی ایران، با کدام سامانه راداری جنگنده آمریکایی را در روز اول فرودین امسال شناسایی کرد، اما با توجه به نمایش تصاویری از یکی از رادار‌های جدید و مدرن ایرانی با نام "فتح 14"، به نظر می‌رسد با همین سامانه، شناسایی مذکور انجام شده و با توجه به اینکه این جنگنده در نیمه‌های شب و علی رغم مجهز بودن به انواع سامانه‌های جنگ الکترونیک، با رصد دقیق یگان‌های پدافندی کشورمان مواجه شده، این اقدام، علاوه بر داشتن ارزش عملیات روانی و بالا بردن اعتماد به نفس پرسنل، از نظر فنی نیز حائز ارزش باشد.

اخطار پدافند هوایی ارتش ایران به یک فروند جنگنده اف ۱۸ + ویدئو - اسپوتنیک ایران
اخطار پدافند هوایی ارتش ایران به یک فروند جنگنده اف ۱۸ + ویدئو

«فتح 14» یکی از جدیدترین رادار‌های تحویلی به یگان‌های پدافند هوایی ارتش ایران است که مهرماه سال 1394 و در جریان رزمایش محرم در غرب کشور رونمایی و عملیاتی شد. این رادار با برد 600 کیلومتر قابلیت کشف اهداف ریزپرنده را در ارتفاع بالا دارد. تحرک بالا و اتصال سریع به شبکه فرماندهی و کنترل از جمله ویژگی‌های این رادار نیمه هادی است که می‌تواند تمام اهداف استراتژیک دشمن را در همه زوایا در فاصله صد‌ها کیلومتری شناسایی کند.

بنا بر اطلاعاتی که در ان ایام توسط سخنگوی وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء اعلام شد، این سامانه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مراکز تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد و برای سامانه‌های موشکی بهترین رادار محسوب می‌شود. فتح14 به شدت در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است و در قواره‌های ثابت و تاکتیکی تعبیه شده؛ که اولین نمونه ثابت آن در منطقه غرب کشور در ان زمان نصب شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала