گزارش و تحلیل

طلا؛ دانستنی های جالب

© Sputnik / Vitaliy Bezrukihطلا؛ دانستنی های جالب
طلا؛ دانستنی های جالب   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دلایل با ارزش بودن طلا چه هستند؟

اسپوتنیک به نقل از"اشتاندارد" اتریش: قیمت طلا اکنون در حال افزایش است: یک اونس طلا 1400 یورو ارزش دارد. چرا این فلز براق زرد بسیار گران شده است؟

به خاطر اپیدمی کرونا بورس های جهانی در تب و تاب اند. قیمت طلا از دسامبر 2019 به طور قابل توجهی بالا رفته است و اکنون در یک رکورد جدید قرار دارد. این تعجب آور نیست زیرا در زمان های پر تلاطم، طلا همیشه بهترین سرمایه گذاری تلقی شده است. اما واقعا چرا از آن بسیار استقبال می شود؟

طلا چطور بوجود می آید؟

افزایش بی سابقه قیمت طلا در جهان  - اسپوتنیک ایران
افزایش بی سابقه قیمت طلا در جهان

در طول انفجار بزرگ – "بیگ بنگ" هیدروژن و هلیوم (با یک و دو پروتون در هسته) به وجود آمدند که اولین ستاره ها از آنها تشکیل شدند. بسیاری از عناصر دیگر در داخل ستارگان شکل می گیرند، زیرا آنها راکتورهای گرمای هسته ای غول پیکر هستند که در آن اتمهای عناصر سبک ذوب می شوند و عناصر سنگین را تشکیل می دهند. اما برای عناصر سنگین تر از آهن (26 پروتون)، انرژی آنها کافی نیست. آنها هنگام انفجار ابرنواخترها و یا در هنگام همجوشی ستاره های نوترونی رخ می دهند. دومی برای تشکیل طلا (79 پروتون) لازم است. در سال 2017، این فرآیند برای اولین بار توسط دانشمندان تایید شد. چنین  واقعه نجومی 130 میلیون سال پیش اتفاق افتاد.

 طلای زمینی از کجا بوجود آمده است؟

طبق تصورات فعلی ما، سیارات از ابرهای غلیظ  شده تشکیل شدند.   عناصر ابر غبار بر اثر ادغام ستاره ها و تشکیل ابر‌نوستاره ها بوجود می آیند. یعنی طلایی که اکنون روی کره زمین هست، از اینجا سرچشمه نگرفته است. بنابراین، آنگونه که کیمیاگران قرون وسطایی سعی در انجام آن داشتند، نمی‌توان آنرا ساده ساخت.

می توان فرض کرد که به دلیل چگالی زیاد، طلا در حالت مایع به هسته کره زمین فرو می رود. اما در اثر فعالیت آتشفشانی، دوباره به سطح بالا می رود، بنابراین رسوبات طلا اغلب در مناطقی با افزایش فعالیت آتشفشانی یافت می شوند. منابع احتمالی طلا ممکن است شهاب سنگ ها باشد که مواد اولیه را به سطح زمین می آورند.

چگونه طلا استخراج می شود؟

هر چند که گاه به گاه قطعات بزرگی از طلا یافت می شود، اما بیشتر طلا در سنگ به شکل ذرات کوچک موجود است. بیشترین ذخایر طلا در آفریقای جنوبی، استرالیا، روسیه، چینو ایالات متحده است. در معادن صنعتی سنگ منفجر و خرد می شود. سپس طلا با محلول سیانید یا جیوه از آن استخراج شده و خالص می شود. در جریان استخراج زباله های سمی بوجود می آیند - اسید هیدروسیانیک ، گرد و غبار سیانید و باقی ماندههای جیوه و این امر منجر به مشکلات زیست محیطی بزرگی می شود.

کرونا ویروس باعث افزایش قیمت طلا شد - اسپوتنیک ایران
کرونا ویروس باعث افزایش قیمت طلا شد

مقدار طلا موجود در گردش در حال حاضر حدود 190 هزار تن تخمین زده می شود که بیشتر آن جواهرات است. طلا در دندانپزشکی و وسایل الکترونیکی نیز بکار برده می شود. طلا را می توان به اندازه دلخواه ذوب کرد و از آن استفاده مجدد کرد.

چرا طلا اینقدر ارزش دارد؟

طلا عنصری پایدار است که در طبیعت عمدتا به شکل خالص یافت می شود و رادیواکتیو نیست، تجزیه نمی شود  و زنگ نمی زند. اما تصور ما از ارزش که بر اساس آن طلا از سایر فلزات با خواص مشابه برتر است، بیشتر ریشه های تاریخی دارد.

رنگ براق و آسان بودن ساخت زینت آلات باعث شده طلا برای اجداد ما جذاب شوند. آخر تمایل به تصاحب این فلز گرانبها و تب و تاب  طلا در قرن نوزدهم، برای تقویت اشتها برای به دست آوردن طلا نقش قطعی ایفا کردند دشواری استخراج طلا نیز نقش خود را بازی می کند.

اگرچه ارزهای کنونی دیگر به طور مستقیم با ذخایر طلا گره نخورده اند ، بانک های مرکزی همچنان به نگه داشتن ذخایر هنگفت طلا ادامه می دهند. سرمایه گذاران خصوصی همچنین طلا را وسیله ای مطمئن برای محافظت از پس انداز در برابر بحران می دانند.

طلا  - اسپوتنیک ایران
ساختار جدید طلا + عکس

قیمت طلا چگونه شکل می گیرد؟

مانند هر قیمت موجود در بازار، قیمت طلا با عرضه و تقاضا تنظیم می شود. این پیشنهاد با مقدار استخراج طلا تعیین می شود، چون روند استخراج همواره در چاه های روز بروز عمیقتری انجام می شود و بنابراین این صنعت با مشکلات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی روبرو می شود. این مسئله همچنین ناشی از فروش ذخایر طلا و بازیافت طلا  از محصولات است. عرضه نیز تحت تاثیر تعداد اندک ذخایر طلا قرار دارد.

تقاضا بیشتر در صنعت جواهرات بوجود می آید. علاوه بر این، علاقه زیادی به سرمایه گذاری در طلا در هنگام بحران وجود دارد. علیرغم نوسانات قیمت، کارشناسان معتقدند که ارزش طلا کاملاً پایدار است. این بدان معناست که برای هر گرم طلای با قیمت های امروز می‌توانید همان کالای 100 یا حتی 1000 سال پیش را خریداری کنید.

علاوه بر این، با رشد بهزیستی مردم، تقاضا برای طلا به عنوان نماد وضعیت و وسیله ای برای سرمایه گذاری افزایش می یابد. یک پنجم از کل گردش مالی جهانی طلا امروز در هند است.

بجز ارزش، طلا در جامعه ما نشان دهنده تجمل، کیفیت بالای زندگی و ثبات است. این امر از عبارت های "طلای سیاه" ، "نسبت طلایی" و "استاندارد طلا" مشهود است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала