در شرایط شیوع کرونا چطور مرغ و گوشت بخریم؟

© Fotolia / Bit24در شرایط شیوع کرونا چطور مرغ و گوشت بخریم؟
در شرایط شیوع کرونا چطور مرغ و گوشت بخریم؟
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئول سازمان دامپزشکی برای تهیه محصولات دامی و پروتئینی نکات مفیدی را در شرایط شیوع کرونا ویروس ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، سامد برومندفر مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی  ایران در خصوص استفاده از محصولات دامی در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور توضیح داد:مردم هیچ گونه نگرانی برای مصرف این قبیل محصولات دامی مانند گوشت قرمز گاوی، گوسفندی، مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌ها نداشته باشند چرا که هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونا در دام‌های اهلی باعث ایجاد بیماری کند و یا از آنها به انسان منتقل شود به اثبات نرسیده است. ویروس کرونا از جهش ویروس آنفولانزا که منشأ اصلی آن حیات وحش و خفاش بوده به انسان منتقل شده است و فعلاً این ویروس بین انسان‌ها انتقال بیماری می‌کند و به ویژه در دام‌های اهلی ایجاد بیماری آنها به اثبات نرسیده است.

برومندفرخاطر نشان کرد: مردم باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند یعنی حتماً باید گوشت گاو و گوساله‌ای را که در کشتارگاه‌های معتبر کشتار شده خریداری کنند. همچنین باید مرغ‌هایی را که بسته‌بندی کامل دارد خریداری نمایند.

وی افزود: همه شقه‌های گاوی و گوسفندی باید دارای مُهر بهداشتی باشد و این نشان می‌دهد که آنها در کشتارگاه‌های مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور کشتار شده‌اند و مردم به هیچ عنوان نباید محصولات گوشتی را که این مُهر را ندارد خریداری کنند. همچنین بسته‌بندی‌های مرغ هم دارای سه گرید B، A و A پلاس است. گرید B دارای رنگ نارنجی، گرید A رنگ آبی و A پلاس رنگ سبز است.

آخرین آمار رسمی مبتلایان به کرونا ویروس در ایران - اسپوتنیک ایران
آخرین آمار رسمی مبتلایان به کرونا ویروس در ایران

برومندفر در توضیحات خود ادامه داد: مردم بدانند که در وهله نخست این بسته‌بندی به معنی سالم و بهداشتی بودن آن است اما این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس طرحی از سازمان دامپزشکی کشور از 6 ماه پیش آغاز کرده است و بر اساس آن ما کشتارگاه‌های مختلف کشور را بر اساس این گرید تقسیم‌بندی کردیم. هر چه از B به سمت A پلاس می‌رویم کیفیت کشتارگاه‌های ما بهتر می‌شود بنابراین این گریدبندی نشانگر کیفیت کشتارگاه و در حقیقت کیفیت گوشت مرغ است و قیمت آن هم متفاوت است.

وی همچنین در خصوص محصولات لبنی گفت: عرضه شیر خام در لبنیاتی‌های سنتی از نظر ما ممنوع است اما نظارت بر این صنف به عهده سازمان دامپزشکی کشور نیست.

برومندفر افزود: نظر من این نیست چرا که موقعی که شیر خام به ماست تبدیل می‌شود بخش زیادی از مشکلات آن برطرف می‌شود اما من به عنوان یک دامپزشک به هیچ عنوان نه تنها شیر خام بلکه فرآورده‌های لبنی آن را نیز خریداری نمی‌کنم من ترجیح می‌دهم شیر پاستوریزه، لبنیات پاستوریزه و بهداشتی خریداری کنم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала