روز جهانی کره زمین

CC0 / Pixabay/ColiN00B / روز جهانی زمین
روز جهانی زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز جهانی زمین در روز اعتدال بهاری در نیمکره شمالی (یا اعتدال پاییزی در نیمکره جنوبی) برگزار می شود که طول روز و طول شب تقریباً در تمام دنیا برابر است.

به گزارش اسپوتنیک، در سال 2020 ، روز اعتدال بهاری در سراسر جهان یا همان وقت تحویل سال نوی خورشیدی در ایران، 20 مارس یعنی امروز است.

در روز زمین ، هر فرد و موسسه ای باید به عنوان متولی زمین عمل کند و به دنبال کارهایی باشد که می تواند در زمینه اکولوژی ، اقتصاد و اخلاق به سود مردم و سیاره ما باشد.

سنت بزرگداشت روز زمین در روز اعتدال بهاری توسط جان مک کونل ، بازرگان و ناشر آمریکایی و سازنده پرچم کره زمین بنیانگذاری شد.

لحظه تحویل سال چطور مشخص می شود؟! +عکس،ویدئو - اسپوتنیک ایران
لحظه تحویل سال چطور مشخص می شود +عکس،ویدئو

وی در سال 1969 پیشنهاد کرد كه روز زمین را در شهر سانفرانسیسكو (آمریكا) در روز اعتدال بهاری برگزار شود  و در نوامبر 1969 طرح برگزاری این روز را در كنفرانس محیط زیست یونسكو ارائه داد.

مقامات سان فرانسیسکو از این پیشنهاد مک کونل خوششان آمد و  اعلامیه برگزاری روز زمین را صادر کردند . 21 مارس 1970 برای اولین بار جشن روز زمین در این شهر برگزار شد.

ایده برگزاری روز زمین توسط اوتانت ، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد و سایر رهبران جهان پشتیبانی شده و در سراسر جهان گسترش یافت.

می توان گفت روز زمین یک ابتکار عمل مدنی است که همه افراد ، گروه ها و سازمان ها می توانند به آن بپیوندند.

در این روز از سال 1972 سالانه در دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویورک (ایالات متحده آمریکا) ، "ناقوس  صلح" که در سال 1954 نصب و از سکه های اهدا شده توسط کودکان همه قاره ها و همچنین سفارشات ، مدال ها و دیگر نشان های افتخار مردم بسیاری از کشورها ساخته شده، به صدا درمی آید. صدای این ناقوس ، سمبل همبستگی مردم جهان است. علاوه بر این ، صدای این ناقوس فراخوان به نجات زندگی در کره زمین است.

این ناقوس دقیقاً همزمان با شروع اعتدال بهاری در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزی در نیمکره جنوبی به صدا در می آید معنای این مراسم این است که برای یک دقیقه ، وقتی ناقوس صلح  به صدا در می آید ، مردم فکر کنند چه کاری باید انجام دهند تا سیاره ما را نجات دهند ، خود را به عنوان شهروندان جهان تحقق بخشند و زندگی همه موجودات زنده در کره زمین را بهبود بخشند.

بخشی از این مراسم برافراشتن پرچم زمین است که توسط جان مک کونل در سال 1969 ابداع  شده است. روس این پرچم عکسی است از سیاره ما که از فضا گرفته شده است اکنون در این پرچم از تصویر کره زمین روی یک پس زمینه آبی تیره که توسط فضانوردان فضاپیمای آپولو 17 در مسیر رسیدن به ماه گرفته شده ، استفاده می شود.

در سال 1997 ، پرچم زمین هنگام جشن روز زمین در سازمان ملل به آناتولی برزاووی، فضانورد شوروی و روسیه  اهدا شد. بعداً چند پرچم زمین به ایستگاه فضایی میر رسانده شد. این پرچم های زمین ، پس از بازدید از ایستگاه فضایی میر به موزه های مشهوری در روسیه و آمریکا  اهدا شدند.

در روسیه مراسم "ناقوس  صلح در روز زمین" اولین بار در سال 1998 در مسکو برگزار شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала