گزارش و تحلیل

آمریکا مسبب اصلی انتشار ویروس کرونا در جهان

© Sputnik / Sergey Pivovarov /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا مسبب اصلی انتشار ویروس کرونا در جهان
آمریکا مسبب اصلی انتشار ویروس کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ملت ها بر دو نوع هستند یکی وقتی مصیبتی به آنها وارد می شود می نشینند منتظر می مانند دیگران راه حلی برایشان پیدا کنند و دیگری ملتی هستند که می ایستند و با مصیبت مقابله می کنند.

ملت ایران از نوع دوم هستند، یعنی می ایستند و با مصیبت مبارزه می کنند.

امروزه هم علیرغم شیوع پاندمی ویروس کرونا در جهان ایرانی ها حتی با دست خالی بسیج شده اند تا با آن مبارزه کنند.

تاریخ هم ثابت کرده که چنین ملتی را به هیچ وجه نمی توان شکست داد.

ممکن است صدمات زیادی را متحمل شوند اما در نهایت پیروز خواهند شد.

نکته اصلی در این است که ایالات متحده با تحریم های خود نه فقط خود مسبب اصلی ایجاد ویروس است بلکه مسبب اصلی انتشار آن در جهان نیز می باشد.

نظر کارشناسان درباره اینکه آیا کرونا دارای خاستگاه آمریکایی است یا نه؟ - اسپوتنیک ایران
نظر کارشناسان درباره اینکه آیا کرونا دارای خاستگاه آمریکایی است یا نه؟

ایالات متحده امریکا  علی رغم شیوع پاندمی ویروس کرونا در اغلب کشورهای جهان همچنان تحریم های ظالمانه ای را علیه ملت ایران اعمال می کند و علی رغم اظهارات کذب و خلاف واقع خود در خصوص آمادگی برای کمک به ایران با استمرار محدودیت های تحریمی از بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از امکانات بین المللی و بویژه از دریافت دارو و تجهیزات پزشکی و نقل و انتقالات مالی مربوطه برای مقابله با این بحران، ممانعت به عمل می آورد.

آمریکا نه فقط به اصول و قواعد بشر دوستانه توجهی ندارد بلکه اقدامات مقامات سیاسی آن خلاف مقررات بین المللی است، اقداماتی که باید در محافل قانونی بین المللی به عنوان جنایت بر علیه بشریت مورد بررسی قرار گیرد و باید به نکات زیر در این باره توجه ویژه داشت :

1-   با توجه شیوع در کشور های مختلف جهان، جمهوری اسلامی ایران، بر اساس مبانی اصولی خود و علی رغم همه محدودیت هایی که به واسطه تحریم های امریکا با آن مواجه است، تلاش های گسترده ای را در جهت مبارزه با این بیماری همه گیر به کار بسته و تمام امکانات بهداشتی خود را برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا بسیج نموده است.

ایران در چارچوب مقررات سازمان بهداشت جهانی(WHO) و با امعان نظر به استانداردهای بین المللی بهداشتی (IHR) حداکثر ظرفیت خود را در این زمینه وارد عمل کرده و همکاری نزدیکی دیگر کشورها و سازمان های بین المللی ذیربط به عمل آورده است، با این حال، ظرفیت های محدود ایران، ابعاد گسترده بحران کرونا و تحریم های ظالمانه امریکا علیه ملت بزرگ ایران، ضرورت کمک بیشتر جامعه جهانی به ایران را آشکارتر کرده است.

2-    خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها بر اساس راهبرد فشار حداکثری واشنگتن، تاثیری منفی بر تامین  اقلام پزشکی و دارویی برای ملت ایران گذاشته و امکان انتقال تکنولوژی و تامین مالی پروژه های بهداشتی را سلب کرده است . هر نوع محدودیت در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی، بویژه در شرایط کنونی که کشورهای جهان با ویروس کرونا  مواجه می باشند، حق دسترسی به بهداشت و حق حیات  را در رابطه با ملت ایران نقض کرده است.  حق دسترسی به بهداشت و حق حیات از موضوعات مهم حقوق بشری است که کشورها موظفند برای دسترسی کلیه مردم جهان به این حقوق مسلم خود، شرایط لازم را ایجاد نمایند.

3-   مقامات امریکایی بدون توجه قواعد و مقررات حقوق بین الملل با صراحت و وقاحت تمام، مفاد قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری مورخ 3 اکتبر 2018 را نقض کرده و مانع اجرای قرار مزبور به منظور ارسال اقلام مورد نیاز امور بشر دوستانه از جمله مواد دارویی و پزشکی به ایران شده است. ایالات متحده امریکا نه تنها به مواد حقوقی بین المللی اعتنائی نکرده بلکه به دنبال آن است که تحریم ها علیه ملت مظلوم  ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

4-    در شرایطی که مردم ایران درگیر مبارزه با یکی از شدیدترین اپیدمی های بهداشتی جهان در سال های اخیر می باشند،  امریکا از وضعیت کنونی سوءاستفاده کرده  و موجب تشدید این بحران بهداشتی در ایران شده است .

روسیه از آمریکا خواست تا تحریم های ایران را بردارد - اسپوتنیک ایران
روسیه از آمریکا خواست تا تحریم های ایران را بردارد

ایالات متحده نمی بایست اختلافات سیاسی خود را با دیگر کشورها به موضوعات مهمی مانند بهداشت عمومی مردم جهان در شرایط حاد کنونی مرتبط نماید . این موضوع خلاف اخلاق و نزاکت بین المللی است. مریکا با فریب کاری برخلاف مواضع  اعلامی خود نظام تحریم های یک جانبه  خود علیه ملت ایران را به گونه ای اعمال می کند به امکان دریافت کمک ها و حمایت های بین المللی و خرید اقلام مورد نیاز برای برخورد با این معضل بهداشتی از طرف ایران را سلب کرده است.

5-   در شرایط وقوع بلایای طبیعی و یا زمانی که بهداشت در خطر قرار می گیرد تمام کشورها فارغ از اختلافات سیاسی خود را بر اساس اصول و قواعد آمره بین المللی نسبت به برداشتن محدودیت ها و تحریم ها علیه  دیگر کشورها اقدام می کنند، اما ایالات متحده امریکا تنها محدودیت های ایجاد شده بر اساس تحریم ها علیه مردم ایران را بر نداشته، بلکه بر سر راه ارسال کمک ها و تجهیزات پزشکی توسط سایر کشورها به ایران نیز موانع گسترده‌ای ایجاد کرده است.  متاسفانه، امریکا از تحریم ها به عنوان یک ابزار سیاسی برای ضربه زدن بهداشت جهانی و سلامت مردم ایران بهره برداری می کند

6-   رژیم امریکا همواره مدعی است که دارو و غذا مشمول تحریم های ایالات متحده علیه ایران نیست، در حالی که این کشور با محدودیت هایی که برای نقل و انتقالات مالی بین ایران و دیگر کشورها ایجاد کرده و با تهدیداتی که علیه شرکت های تجاری طرف تجارت با ایران به وجود آورده، عملاً مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران شده است. برخی تندروهای افراطی در آمریکا در واکنشی غیر انسانی به این موضوع، گسترش کرونا در ایران را در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران تعبیر کرده و حتی از آن ابراز خوشحالی نموده‌اند!

7-   تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، مانع از همکاری کشورها و هم افزایی نهادهای مرتبط  برای مقابله با تهدیدات جدید و ناشناخته می شود و تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران مانع بزرگی در مبارزه موثر با کرونا است. امریکا برای ممانعت از موفقیت ایران در مبارزه با کرونا به صورت شریرانه ای در حال تشدید تحریم‌های غیرقانونی و از بین بردن منابع مالی مورد نیاز است و حتی به اروپا  با اجازه نمی دهد تا از طریق سازوکار مالی موسوم به اینستکس، حداقل نیازهای بهداشتی امکانات بشردوستانه ایران را تامین کند.

8-   ایران از نظام بهداشتی و کارآمدی در منطقه برخوردار است و با بسیج کلیه نیروها و امکانات به مقابله با این تهدید بهداشت جهانی پرداخته است ولی همزمان تحت ظالمانه ترین تحریم های امریکا قرار گرفته است. ویروس ها و بیماری ها  مرز نمی شناسند. همه نیروهای بهداشتی در سراسر جهان می بایست تجهیز شوند. وظیفه همه دولت ها کمک به کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس ناشناخته هستند در غیر این صورت پیامدهای آن دامن گیر همه خواهد شد.

9-   در این شرایط دشوار با توجه به تعهدات دولت‌های جهان وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قرار دیوان بین المللی دادگستری، انتظار می رود کشورها اجرای تحریم های یکجانبه  امریکا را متوقف نموده و به توسعه بهداشت جهانی و مبارزه نظام بهداشتی ایران با پاندمی کرونا کمک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала