گزارش و تحلیل

آمریکا و ایران؛ تهدید کرونا ویروس در زمینه تحریم ها

© Sputnik / Nina Zotinaکاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در طی چهار دهه گذشته، آمریکا به طرز وحشیانه ای از ابزار تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است و به خصوص پس از خروج ترامپ از برجام، وی به سیاست اعمال فشار حداکثری برای تغییر نظام و فروپاشی آن در ایران اقدام کرده است. سیاست اعمال فشار حداکثر اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

اسپوتنیک - کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در پیامی در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه ایران به سفرای مقیم در مسکو جهت ناديده گرفتن تحريم هاى دارويى اظهار داشت: صرف نظر از این واقعیت که کرونا ویروس در آزمایشگاههای آمریکایی ساخته شده است یا یک چالش طبیعی برای بشریت است، این بحران نشان داد که جهان به چه میزان به هم پیوسته است و چگونه جوامع را می توان تحت تأثیر قرار داد و در سرنوشت یکدیگر مشارکت کرد. در عین حال، یک واقعیت مهم توجه را به خود جلب می کند و این آن است که برخی از کشورها نمی توانند از یک سو بین مسائل سیاسی و خصومت ایدئولوژیک و مسائل انسانی، سلامت و زندگی مردم تمایز قائل شوند.

آمریکا مسبب اصلی انتشار ویروس کرونا در جهان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا مسبب اصلی انتشار ویروس کرونا در جهان

در طی چهار دهه گذشته، آمریکا به طرز وحشیانه ای از ابزار تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است و به خصوص پس از خروج ترامپ از برجام، وی به سیاست اعمال فشار حداکثری برای تغییر نظام و فروپاشی آن در ایران اقدام کرده است. سیاست اعمال فشار حداکثر اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. این سیاست با هدف ایجاد اجماع بین کشورها در رابطه با اعمال تحریم ها علیه ایران انجام می شود اما حداکثر مقاومت مردم و دولت ایران را به دست آورد و سایر کشورها نیز این سیاست را نپذیرفتند.

چنین اقداماتی از سوی دولت آمریكا قابل فهم است، زیرا در طول تاریخ این كشور شاهد این واقعیت بوده ایم كه واشنگتن از طریق تجاوز نظامی، ساماندهی كودتاها و اعمال تحریم های اقتصادی، تلاش هایی را برای سرنگونی مقامات مستقل كه از دیدگاه حاكمان كاخ سفید قابل اعتراض است انجام داد و آنها را جایگزین موارد وابسته كرد.

اکنون، در پیش چشم جامعه جهانی یک اتفاق غم انگیز اتفاق افتاده است، یعنی اینکه برای اولین بار به بهانه تحریم های اقتصادی دسترسی مردم به وسایل لازم برای مقابله با بیماری همه گیر جهانی و کشنده "کرونا ویروس" به شدت محدود است به طوری که این بار خبر از تهدید حمله نظامی نیست بلکه یک بیماری کشنده است.

تحریم ها و اعمال شدیدترین مجازات ها، مردم را به زانو در می آورد. این غیر انسانی ترین مجازات کشوری است که قصد ندارد تسخیر یک جانبه گرایی و راهزنی ایالات متحده قرار گیرد.

موافقت آمریکا برای تعلیق برخی از تحریم‌های ایران - اسپوتنیک ایران
موافقت آمریکا با تعلیق برخی از تحریم‌های ایران

با وجود توان علمی و تعهدات علمی ایران برای مقابله با انتشار کرونا ویروس، تحریم های ایالات متحده در مورد تجارت قانونی و پیش شرط های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممنوعیت فروش داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم اولیه مورد نیاز انسانی و تلاش برای مقابله با گسترش "کووید-۱۹" در ایران با موانع جدی روبرو شده است. لازم است جامعه جهانی در این شرایط از وضعیت منفعلانه خارج شود و توجه خود را به تحریم های آمریکایی متوقف کند ، زیرا حداکثر مجازات های آمریکا در زمانی اجرا می شود که "کووید-۱۹" خسارات گسترده ای به ایران وارد می کند.

فشار دولت ایالات متحده برای فلج کردن اقتصاد ایران در زمینه های مختلف از جمله تلاش های اخیر شرکت های آمریکایی برای ایجاد موانع در استفاده از فناوری اطلاعات برای جلوگیری از شیوع "کووید-۱۹"، تأثیر جدی در کاهش توانایی دولت ایران در مقابله با این بیماری همه گیر داشته است و تا حدی ریشه در انفعال جامعه جهانی قبل از اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده دارد.

تعلیق فوری تروریسم اقتصادی توسط دولت ایالات متحده علیه مردم ایران یک ضرورت مهم است و این نیاز به کمک و همکاری سازمان ملل و کشورهای عضو آن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала