ظریف: تحریم های آمریکا، توانایی نبرد ایران با کرونا را مختل می کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف: تحریم های آمریکا، توانایی نبرد ایران با کرونا را مختل می کند
ظریف: تحریم های آمریکا، توانایی نبرد ایران با کرونا را مختل می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران: تحریم های غیرقانونی ایالات متحده، منابع اقتصادی ایران را نابود کرده و توانایی نبرد با کووید 19 را مختل می کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر نوشت: "تحریم های غیرقانونی ایالات متحده، منابع اقتصادی ایران را نابود کرده و توانایی نبرد با کووید 19 را مختل می کند."

وی افزود: "آنها به معنای واقعی کلمه بیگناهان را می کشند. رعایت این موارد غیراخلاقی است: انجام چنین کاری هرگز کسی را از خشم آینده آمریکا نجات نداده است. به کمپین رو به رشد جهانی برای نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده علیه ایران بپیوندید."

ورود کرونا به ایران از اواخر بهمن ‌ماه به شکل رسمی اعلام شد. ایران نزدیک به دو سال است که با شدیدترین تحریم های آمریکا شرایط سختی را پشت سر می گذارد.

پوتین وضعیت کرونا ویروس را خطر بالقوه بالا ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران
پوتین وضعیت کرونا ویروس را "خطر بالقوه بالا" ارزیابی کرد

کاخ سفید از 18 اردیبهشت 97 ضمن خروج از توافق هسته‌ای با ایران، همه مسیرهای اقتصادی و سرمایه گذاری، نفت، پتروشیمی، شرکت های بیمه و افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی را تحریم کرد.

آمریکا پیش از این ادعا کرده بود، سازوکاری جدید برای مبادله کالاهای کشاورزی و دارو با ایران از طریق سوئیس ایجاد و اجرایی شده است؛ ادعایی که «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از همان ابتدا نیز به آن مشکوک بود و گفت: "اگر آمریکایی ها قصد و نیت خیر داشتند، این کمک را رسانه‌ای نکرده و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. دولت آمریکا برای همان کانال کمک های بهداشتی سوییس نیز با وجود تبلیغات، سنگ‌اندازی می‌کند."

سخنگوی وزارت امور خارجه به نکته ای در تضاد با ادعای آمریکا نیز اشاره کرد و افزود: "با وجود ادعاهای واهی آمریکا که مواد دارویی و غذایی تحریم نیستند، عملاً راه هرگونه نقل و انتقال بانکی را در این زمینه بستند. با راه اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تأمین اقلام دارویی، رسماً تأیید کردند این ادعا پوچ و خلاف رأی ICJ بوده و دارو و غذا نیز تحریم است؛ در حالیکه نباید باشد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала