دلار از مرز 15هزار تومان گذشت

© Sputnik / Mihail Kutusov /  مراجعه به بانک تصاویر دلار از مرز 15هزار تومان گذشت
 دلار از مرز 15هزار تومان گذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت دلار با افزایش 850 تومانی به 15 هزار و 650 تومان رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، قیمت دلار در صرافی  های ایران در روز دوشنبه با افزایش 850 تومانی نسبت به قیمت دیروز به قیمت فروش 15 هزار و 650 تومان معامله شد.

بر اساس ارزیابی رسانه‌ها این رشد قیمت با هدف از بین بردن سوء استفاده سفته بازان و آربیتراژ (فاصله قیمت صرافی و بازار فردایی) انجام شده است.

لازم به ذکر است که نرخ خرید هر دلار در ساعت 13 امروز، دوشنبه  در تابلوی صرافی‌های بانکی 14 هزار و 800 تومان و فروش 15 هزار و 650 تومان بود.

همچنین نرخ خرید هر یورو نیز 16 هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 17 هزار و 350 تومان شد.

همتی: نرخ ارز به تعادل خواهد رسید - اسپوتنیک ایران
همتی: نرخ ارز به تعادل خواهد رسید

خاطرنشان می شود که نرخ دلار در هفته های اخیر با جوسازی سفته بازان، به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا رو به افزایش گذاشته است.

به نظر کارشناسان، نوسان های اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد.

در همین زمینه رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی درباره تحولات اخیر بازار ارز گفت: " خالی‌فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور کنند."

وی در روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: " در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا، عملا تقاضای واقعی و موثری برای ارز (اسکناس) در صرافی ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیرنفتی و بانکی، در سامانه نیما روند نزولی به خود گرفته است."

همتی افزود: " یک گروه دیگر نیز تلاش می کنند با عملیات روانی و از فرصت آربیتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی، بهره مند شوند."

رییس کل بانک مرکزی گفت: " صرافی های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازار سازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه قیمت نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала