گزارش و تحلیل

کرونا، قرنطینه و گرمی بازار جاسوسی

© AP Photo / Xinhua / Xie Huanchiکرونا، قرنطینه و گرمی بازار جاسوسی
کرونا، قرنطینه و گرمی بازار جاسوسی   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جاسوسان فعالیت خود را قطع نکردند. منتها وهدف های مورد علاقه شان عوض شده و کار اصلی آنها پخش اطلاعات نادرست، استخدام مأمورین و خرابکاری در موقعیت ترس و وحشت شد.

اسپوتنیک به نقل از رسانه اینترنتی لهستانی "اونِت" می نویسد: ظاهر شدن ویروس کرونا در زندگی روزمره هرکدام از ماها تأثیر گذاشته است. حتی سرویس های ویژه ما را از عواقب مختلف بیماری همه گیر نجات نخواهد داد. حالت معمول کار آنها نیز دستخوش تغییراتی شده است. جاسوسانی که در مرحله اولیه بحران می‌توانستند حتی در ووهان چین آزادانه حرکت کنند، اکنون باید هوشیاری افزایش یافته پلیس و مردم عادی را در نظر بگیرند.

این بدان معنا نیست که سرویس های ویژه فعالیت ها را به حالت تعلیق درآورده اند. راستش، دیروز در رسانه ها گزارش هایی مبنی بر اینکه گسترش قرنطینه در اسرائیل شامل ماموران و کارمندان موساد نیز می شود که باید دو هفته در خانه بمانند، منتشر شد، اما این را می توان بعنوان روشی برای سرگرم کردن هموطنان نگران شده آن کشور دانست. 

مقامات چین: دسترسی افغانستان به دارایی های خارجی خود را احیا کنید - اسپوتنیک ایران
پکن ورود کرونا به چین از امریکا را تأئید نمی کند

تجسس هدف های بسیار مهم در دوره اپیدمی

در مواقع اضطراری (و ما بدون شک با این اتفاق مواجه شدیم وقتی که اولین گزارش ها از انتشار کروناویروس ظاهر شد)، سرویس های ویژه با احتیاط و با انرژی بیشتر از معمول شروع به جستجوی پاسخ به سؤالات مهم ماموران  خود از جمله با استفاده از اینترنت می کنند. یکی از روشهای تشخیص فعالیت های  جاسوسی کشورهای دیگر – فعالیت ضد جاسوسی خود برای به دست آوردن اطلاعات در مورد نیازهای اطلاعاتی دشمن است.  

در شرایط عادی، لیستی از مباحث واضح وجود دارد که "شکارچیان جاسوس ها" روی آنها تمرکز می کنند (برای مثال، پایگاه های نظامی جدید و تجهیزات آنها). یادگیری در مورد موضوعات کمتر آشکار مورد علاقه طرف مقابل (برای مثال، آزمایشگاه های خاص) بسیار دشوارتر است. در حالیکه در شرایط کنونی لیست موضوعات غیر سنتی که سرویس های ویژه خارجی به آن ها علاقه مند هستند، بطور قابل توجهی گسترش یافته است. از یک سو، این امر خطرات را افزایش می دهد، اما از سوی دیگر، فرصت هایی را برای شناسایی فعالیت آنها و مبارزه با انواع و اقسام فعالیت جاسوسی فراهم می آورد.

سرویس های ویژه بسیاری کشورهای جهان احتمالاً در تلاش اند تا حداقل در مورد تعداد بیماران و وضعیت بهبودی آنها را در آن کشورهایی اطلاع کسب کنند که می توانند مقیاس واقعی مشکل را پنهان نمایند. همچنین  از کسب داده های مربوط به ساخت داروی ضد کرونا بسیار استقبال می شود. منافع اطلاعاتی جاسوس ها فراتر از مسائل صرفاً پزشکی است، اما مطمئناً در یک بحران بی سابقه از اهمیت بالایی برخوردار است. کشورهای مختلف برنامه های خود را در مورد رهبری کشور در شرایط بحرانی تجزیه و تحلیل می کنند. سرویس ضد جاسوسی ممکن است انتظار داشته باشد که سرویس های اطلاعاتی خارجی علاقه خاصی به چنین برنامه هایی را نشان دهند. آنها به دنبال فرصتی خواهند بود تا با عناصر زیرساخت های مهم و سیستم های ارتباطی دشمن که در شرایط عادی مورد استفاده قرار نمی گیرند، آشنا شوند. آنها همچنین به اشیاء که در یک کشور خاص به آنها توجه می کنند علاقه مند می شوند. تاکنون هیچ چیز نشانگر این نیست که شخصی دارای مقام عالی در یک پناهگاه مخفی بماند، اما با این وجود، انتخاب و روش تهیه ساختمان های دولتی در صورت بروز همه گیری، می تواند اطلاعاتی در مورد برنامه های ارتش در رابطه با عملیات بالقوه نظامی ارائه دهد. اطلاعات مربوط به رویه های راه اندازی شده برای رفع موقعیت اضطراری برای سرویس ویژه خارجی تبدیل به دست آوردی خواهد شد که در آینده می توانند از آن استفاده کنند، زیرا باورش سخت است که پس از برخورد با کروناویروس، هر ایالت بلافاصله شروع به بازنویسی کلیه برنامه های بحرانی کند.

افشای زمان کشف اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین  - اسپوتنیک ایران
افشای زمان کشف اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین

همچنین باید به خاطر داشته باشیم که هر سرویس ضد جاسوسی علاقه خاصی به نمایندگی های دیپلماتیک دارد، زیرا در بیشتر آنها اقامتگاه سرویس ویژه کشور مربوطه قرار دارد. در جریان اپیدمی، آنها می توانند روشهای خاصی را شروع یا آزمایش کنند و در شرایط بحرانی می توانند ترتیب کاری معمول خود را تغییر دهند، که منجر به خرابی یا کاهش سطح امنیت می شود.

اطلاعات دروغین به خورد افراد مشتاق داده می شود

این امر به سرویس های ویژه امکان می دهد بازی های مختلفی را انجام دهند: تصور کنید که طرف مقابل مشتاق دریافت اطلاعات است، ضدجاسوسی می تواند با ارائه شانس بیشتری نسبت به معمول، افراد خودش دارای اطلاعات نادرست را به آنها ارائه دهد.

مأمورین جدید دوجانبه، با احتساب مزایای بلند مدت، اکنون می توانند اطلاعات موثق در مورد جنبه های پزشکی مبارزه با بیماری همه گیر را منتقل کنند و در آینده می توانند با داده های دروغین درباره زیرساخت های مهم کشورشان، دشمن را خبرباران کنند. ما می بینیم که اپیدمی به عنوان یک وسیله عمل می کند، از جمله برای گسترش اطلاعات نادرست. بعید است که کرونا در آزمایشگاههای آمریکایی ایجاد شده باشد، اما در شبکه های اجتماعی می توانید سوابق بسیاری را پیدا کنید که می گوید چگونه ایالات متحده، در تلاش برای "تضعیف موضع چین"، اپیدمی را برانگیخت.

برخی از کاربران اینترنت اظهار داشته اند كه كروناویروس در واقع یک سلاح بیولوژیکی است كه سرویس ویژه آمریكا كنترل آن را از دست داده است. کارشناسان غربی می گویند که سرویس ویژه روسیه پشت این نوع خبرها قرار دارد.

روز دوشنبه، دولت انگلیس اعلام کرد که یک واحد ویژه برای مبارزه با اطلاعات دروغین در مورد این بحران در کشور تاسیس می شود.

سرویس های ویژه فلسطین  دستور بازداشت هرکسی را داده اند که اخبار جعلی درباره این بیماری همه گیر ایجاد و منتشر کند. این سرویس به طور جدی درگیر مبارزه با گسترش اطلاعات دروغین است. رسانه ها می نویسند که هم اینک چند نفر مشکوک بازداشت شده اند.

ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران
آیا کرونا از امریکا وارد چین شده است؟

هراس - یار و یاور کلاهبرداران  

از هراس ناشی از شیوع ویروس توسط هکرها و کلاهبرداران سوءاستفاده می شود. صدها سایت در حال حاضر در اینترنت ظاهر شده است که در نگاه اول به اپیدمی اختصاص داده شده است، اما در واقع، به  سرقت شماره کارت های اعتباری خدمت می کند. صدها نفر از اهالی ایتالیا نگران نامه هایی حاوی اپلیکیشنی دریافت كردند كه گفته می شد حاوی توصیه های سازمان بهداشت جهانی است. در واقع، این یک برنامه مخرب بارگیری بر روی رایانه یا تلفن بود. در میان چیزهای دیگر، لینک ها به سایت بود  که "شیوه های درمان کروناویروس" را ارائه می دهند در اینترنت توزیع می شود. حتی یک "تخلیه" امن ارائه می شود، اما یک "نمک" وجود دارد: شما باید پیش پرداخت خود را انجام دهید، البته فقط به صورت آنلاین.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала