گزارش و تحلیل

هدف اصلی بازداشت های اخیر در عربستان چه بود؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی
محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته منابع مطلع سعودی، هدف اصلی بازداشت‌ها، کنترل هیأت بیعت سعودی برای تثبیت پادشاهی محمد بن سلمان بوده و در واقع قرار نبوده کودتایی رخ دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم ، با گذشت پنج روز از انتشار خبر بازداشت نزدیک به ۲۰ تن از شاهزاده‌های مطرح عربستان سعودی، کماکان جزئیات بیشتری از این رخداد کم سابقه منتشر می‌شود.

به نوشته وبگاه میدل ایست آی، «محمد بن سعد آل سعود» عمو زاده محمد بن سلمان و عضو هیأت بیعت سعودی ، جزو بازداشت شده‌هاست. هیأت  بیعت ، وظیفه تعیین ولیعهد را بر عهده دارد و «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه نیز عضو همین تشکیلات بود که اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

«سعود بن نایف» برادر بزرگ «محمد بن نایف» و عضو دیگر هیأت بیعت نیز بازداشت شده اما پس از بازجویی آزاد شده است.

ماموریت جدید ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
ماموریت جدید ولیعهد عربستان

«منصور الشلهوب» مدیر دفتر «احمد بن عبدالعزیز» نیز بازداشت شده است و به نوشته میدل ایست آی همه این رخدادها با این هدف صورت گرفته است که محمد بن سلمان پیش از برگزاری نشست کشورهای «گروه ۲۰» موقعیت خود را برای رسیدن به پادشاهی تثبیت کند و این در حالی است که هنوز «سلمان بن عبدالعزیز» در قید حیات است.

بنابراین گزارش، تثبیت پادشاهی نیاز به موافقت هیأت بیعت دارد و محور اصلی بازداشت‌ها نیز همین نهاد بوده و برخلاف ادعای برخی منابع، دلیل بازداشت‌ها کودتا نبوده است.

از دیدگاه بن سلمان هیأت بیعت از دو راه می‌تواند محمد بن سلمان  را به پادشاهی برساند، اول اینکه اعلام کند که «سلمان بن عبدالعزیز» فراموشی گرفته و دیگر توانایی پادشاهی را ندارد و قدرت او را به ولیعهد انتقال دهد و دوم اینکه بن سلمان را از میان سه گزینه‌ای که پادشاه معرفی می‌کند برگزیند و از این رو تمامی صداهای مخالف را از بین ببرد.

میدل ایست آی سپس نوشت: «هنگامی که احمد بن عبدالعزیز از خانه خود در لندن به قصد سفر به عربستان خارج شد از سازمان CIA آمریکا و MI6 انگلیس تضمین گرفته بود که هرگز بازداشت نشود. او در نظر داشت تا با استفاده از اختیارات قانونی خود مانع از پادشاهی بن سلمان شود.»

بنابراین گزارش، شاه سعودی به فراموشی دچار شده و توانایی اداره امور را ندارد؛ او در جریان سخنرانی در کنفرانس اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و نشست شرم الشیخ بارها به لکنت افتاد و یک فرد برای کمک به وی در کنار او گمارده شده بود.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی با اردوغان پس از قتل خاشقچی، ناراضی عربستانی  نیز به هیچ وجه نتوانست به سؤالات و حملات اردوغان پاسخ دهد و صرفا برخی کلمات را از روی متن تکرار می‌کرد.

به نوشته این وبگاه انگلیسی، طبق آخرین بررسی پزشکان، روند فراموشی پادشاه سعودی افزایش یافته و یک منبع مطلع در این خصوص گفت که پادشاه به هیچ وجه متوجه نیست که چه می‌گوید و دائما جملات را تکرار می‌کند و امکان تمرکز ندارد. از سوی دیگر او به طور کامل تحت کنترل محمد بن سلمان در آمده و محافظانش نیز به دستور او عمل می‌کنند.

میدل ایست آی در پایان نوشت که پیش از این «متعب بن عبدالله» دیگر عضو هیأت بیعت بازداشت شده بود و اکنون نیز «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن سعود» دو عضو دیگر این نهاد بازداشت شده‌اند و «سعود بن نایف» دیگر عضو هیأت بیعت نیز بازجویی و سپس آزاد شده و این یعنی اینکه هیأت بیعت تحت کنترل محمد بن سلمان درآمده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала