نماینده مجلس ایران : قرنطینه دیگر فایده ای ندارد

© Sputnik / SHAمجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد الان بیماری کرونا در اغلب استان‌ها و شهرها شایع شده و قرنطینه نمی‌تواند چندان فایده داشته باشد. معمولا در شروع بیماری منبعی که وجود دارد باید قرنطینه شود تا بتوانند مهار کند ولی الان این کار دیگر مناسب نیست.

به گزارش اسپوتنیک، احمد همتی در گفت و گو با ایلنا درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: اولا برای این گونه بیماری‌ها باید از زمانی که شروع می‌شود تمهیدات دقیقی انجام گیرد. وقتی منشأ آن نقطه خاصی است آنجا باید قرنطینه می‌شد تا این اتفاق نمی‌افتاد. دوم، با توجه به این که قبلا در کشور چین چندین هفته گزارش‌های کرونایی داده می‌شد و مراودات ما با چین زیاد بود این موضوع قابل پیش‌بینی بود؛ بنابراین باید اولین کیس‌هایی که علائم مشکوک داشتند تست می‌شدند و اعلام می‌شد که این اتفاق به هر دلیل یا تعمدا یا سهوا خیلی دیر افتاد. یعنی هم اطلاع‌رسانی دیر انجام شد و هم قرنطینه‌ای که باید به محض شروع بیماری از منبع یا شهر خاصی بود اتفاق نیافتاد و این موضوع باعث شد که بیماری کرونا گسترش یابد.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران
سیاستمدار ایرانی: باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه قم شدند

نماینده مردم سمنان تاکید کرد: الان هم در این شرایط باید تمام نکات بهداشتی که بارها اعلام شده رعایت شود و همکاری‌های بین بخشی کامل هم به صورت رسمی و هم مردمی صورت گیرد و دقیق انجام شود تا سرعت انتشار بیماری مهار شود که این کار می تواند جلوی سیکل معیوبی که الآن ایجاد شده و در حال تشدید است را بگیرد. هم اکنون باید همه بخش‌های رسمی و غیررسمی و بخش‌های مردمی و NGO ها که محوریتش با وزارت بهداشت است تلاش کنند تا بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: همکاری مردم تاکنون در مجموع خوب است ولی بعضی از حرکت‌هایی که دیده شد مثل مسافرت‌ها، مخصوصا برای استان‌هایی که شیوع بالایی دارند خوب نیست و برای خودشان هم مشکل ایجاد می‌کند و هم موجب انتشاری بیماری می‌شود؛ بنابراین از سفر به مناطقی که شیوع بیماری کرونا ویروس در آن وجود دارد باید خودداری شود و این که برخی می گویند ما به سفر می رویم و در آنجا مراعات می کنیم یک چیز عملی نیست. جایی که شیوع بالاست طبعا مراعات کردن مسائل بهداشتی به مراتب دشوارتر است و عملا نمی شود مراعات کرد و این امر باعث شیوع بیماری خواهد بود.

وی درباره انتقاداتی که به طرح مراجعه خانه به خانه برای یافتن بیماران کرونایی مطرح می‌شود، گفت: وقتی می‌گوییم مراجعه طبعا باید افراد کارشناس و آموزش دیده باشند. وقتی افراد آموزش دیده و کارشناس باشند چرا منتقل کنند؟ یعنی تمام مواردی که لازم است را باید رعایت کنند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی لازم و موارد تخصصی مراجعه و کنترل کنند و اگر خانواده‌ای بیماری دارد و به هر دلیلی متوجه بیماریش نشدند شناسایی، ایزوله، قرنطینه و درمان شوند.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا برای چنین کاری به اندازه کافی نیرو در کشور داریم؟ گفت: سیصد هزار نفر نیرو اعلام کردند چون قبل از این، موضوعِ واکسیناسیون را داشتیم که از همین نیروها استفاده شده قطعا باید آموزش‌های لازم داده شود چون موضوعش با واکسیناسیون متفاوت است و بایستی آموزش‌های مربوطه داده شود و در قالب‌های مختلف بتوان از آنها استفاده کرد. قطعا باید کسانی باشند که آموزش دیده باشند و حداقل تخصص در این زمینه را داشته باشند.

وی درباره چالش‌هایی که وزارت بهداشت با آن مواجه است، گفت: یکی از چالش‌هایی که وزارت بهداشت با آن رو به رو بود موضوع دخالت‌های غیرتخصصی بود که به خصوص در اوایل شیوع بیماری این چالش وجود داشت که خوشبختانه طی چند روز اخیر با صحبت‌هایی که شد همه اعلام کردند تابع نظر وزارت بهداشت هستند که ای کاش از اول این اعلام‌ها صورت می‌گرفت. مباحث غیرپزشکی را نباید در مسائل تخصصی پزشکی دخالت داد که چند روز اول در برخی جاها این اتفاق افتاد و بر خلاف تصمیمات وزارت بهداشت اقداماتی شد که نباید می‌شد.

نماینده مردم سمنان گفت: خوشبختانه در حال حاضر رسما اعلام کردند همه تابع تصمیمات وزارت بهداشت و کمیته ملی مبارزه با بیماری کرونا هستند که امیدواریم از این به بعد این هماهنگی‌ها و همراهی‌ها بیشتر شود. آگاهی‌هایی که به مردم داده شده نسبت به روزهای اول خیلی بیشتر است و مردم بیشتر مراعات می‌کنند امیدواریم بیشتر مراعات کنند و همکاری کامل داشته باشند به خصوص در مورد سفرهایشان تابع دستورات وزارت بهداشت باشند تا با افزایش این همکاری‌ها و آگاهی‌ها بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی درباره قرنطینه شدن به عنوان راهکاری برای کنترل این بیماری گفت: الان این بیماری کرونا در اغلب استان ها و شهرها شایع شده و قرنطینه نمی تواند چندان فایده داشته باشد. معمولا در شروع بیماری منبعی که وجود دارد باید قرنطینه شود تا بتوانند مهار کند ولی الان این کار دیگر مناسب نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала