درخواست دسترسی آژانس انرژی اتمی برای بازدید از دو سایت ایران

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعات خود از ایران خواسته است تا به دو تأسیسات اعلام نشده دسترسی پیدا کند.

به گزارش اسپوتنیک، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رافائل گروسی به خبرنگاران در وین اعلام داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات خاص خود، خواستار دسترسی به دو مرکز در ایران با حضور احتمالی مواد هسته ای اعلام نشده بر اساس اطلاعات خاص خود شده است.

Coronavirus - اسپوتنیک ایران
شیوع کرونا تاثیری بر کار بازرسین آژانس انرژی اتمی در ایران ندارد

در تاریخ ۴ مارس، نماینده دائم ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی در وین، کاظم غریب آبادی اظهار داشت، که تهران موظف نیست درخواست های آژانس انرژی هسته ای انرژی اتمی را برای دسترسی به تأسیسات هسته ای خود که مبتنی بر اطلاعات جعلی از اطلاعات اسرائیلی و آمریکایی است، قبول کند. این اطلاعات آژانس است، اطلاعات می توانند از منابع مختلفی تهیه شوند، اما ما اطلاعات خودمان را داریم. ما یک فرآیند دقیق، منظم، روش شناختی و علمی برای تأیید اطلاعات انجام می دهیم. ما هرگز اطلاعات را به معنای واقعی کلمه نمی پذیریم. اگر من از یک کشور شرکت کننده، در این مورد ایران سؤالی بپرسم، این اطلاعات آژانس است.

گروسی در پاسخ به درخواستی مبنی بر مشخص كردن آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد دو تأسیسات با مواد هسته ای غیرمجاز احتمالی، به خبرنگاران گفت: من نمی خواهم درباره سایرین اظهارنظر کنم.

گروسی همچنین ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی به زودی تصمیم بگیرند که اطلاعاتی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد دو سایت مورد نظر ارائه دهند. وی افزود: نتیجه ای که انتظار دارم دستیابی به آن است.

به گفته وی، آنچه در ایران اتفاق افتاد، امتناع از دسترسی به تأسیسات مطابق پروتكل اضافی بود. گروسی خاطرنشان كرد: این قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای مدیریت آژانس از ایران خواست كه برای ذخیره احتمالی مواد هسته ای اعلام نشده و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده، به دو سایت دسترسی پیدا كنند.

به گفته وی، ایران از تأمین دسترسی و انجام مذاکرات اساسی در این زمینه امتناع ورزید، از این رو امتناع تهران بر توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روشن شدن اوضاع درباره فعالیت های هسته ای اعلام نشده در دو سایت ایران که این سازمان بین المللی سؤال دارد، تأثیر منفی گذاشت.

در ۳ مارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را به کشورهای عضو شورای مدیریت آژانس ارسال کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала