سفر نوروزی به این استان ها ممنوع!

© Sputnik / Siyavash Sobhgani سفر نوروزی به این استان ها ممنوع!
سفر نوروزی به این استان ها ممنوع!
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
۳۱ استان ایران به ویروس کرونا آلوده هستند و ترس انتقال این ویروس به روستاها بدون امکانات پزشکی وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های داخلی ایران، وزارت بهداشت هفته پیش اتود اولیه نقشه انتشار ویروس کرونا را بر پایه اطلاعات تردد در ایران را منتشر کرد، این ویروس که از چین به قم در ایران رسید و بعد، توسط مسافران مبتلاشده، در سراسر کشور شیوع یافت. با این حال هیچ منطقه‌ای قرنطینه نشد اما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و بلافاصله، جاده‌های شمال شلوغ شد.

معاون وزیر بهداشت اطلاع داد: بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است. 

استان مازندران روز جمعه راه‌های ورودی از سمت غرب را به این استان بست و فقط به پلاک‌های بومی اجازه ورود داد. درحالی که فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از مسافران که ممکن است ناقل ویروس کرونا هم باشند، سد راهداری را شکسته‌ و به استان مازندران رفته اند.

استان گیلان که بعد از تهران و قم بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در این استان نشان می‌دهد وضعیت خدمات بیمارستانی آن چندان مطلوب نیست، از روز جمعه تدابیر سختگیرانه‌ای، مشابه مازندران در برخورد با مسافران اجرا می کند. فرمانده انتظامی گیلان اعلام کرده که ماموران پلیس راه با حضور در ورودی محورهای گیلان، از ورود انواع خودروها به این استان جلوگیری می‌کنند.

 کرونا با چه علائمی می آید؟   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا با چه علائمی می آید؟

ارسلان زارع، استاندار گیلان، گفته که حتی در تعطیلات نوروزی هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی را پذیرا نخواهد بود.

فرمانداری رودبار هم متعاقب این دستور، از روز جمعه (۱۶ اسفندماه) آزاد راه و جاده رشت – قزوین در ورودی گیلان، لوشان را به روی مسافران بست. فرماندار سیاهکل هم اعلام کرد که اجازه تردد به خودروهای با پلاک غیر بومی را در این شهرستان نمی‌دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری که استانی تزانزیتی محسوب می‌شود، روز شنبه ۱۷ اسفند، از کنترل مبادی ورودی این استان و مقابله با ورود خودروی مسافران اطلاع داد و تاکید نمود که خودروی رانندگانی که از این دستور سرپیچی کنند به پارکینگ منتقل خواهد شد.

در استان خراسان رضوی نیز که در وضعیت قرمز همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته، رییس پلیس راه استان اعلام کرده که از روز شنبه ۱۷ اسفندماه، رفت و آمد خودروها را در مبادی ورودی به این استان کنترل و محدود می‌کند و از ورود اتباع خارجی غیرمجاز و رانندگان و سرنشینان خودروهایی که بدون علت موجه و ضرورت راهی جاده شده‌اند، جلوگیری خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از مسدود شدن برخی محورها در این استان اطلاع داده و ورودی‌های اصلی استان از جمله محورهای “اصفهان_یاسوج” و “شیراز_یاسوج” روی خودروهایی با پلاک‌های مربوط به استان‌های درگیر با کرونا که وضعیت مناسبی ندارند، مسدود شده و سرنشینان خودروهای بومی که مشکوک به این ویروس هستند، قرنطینه می‌شوند.

فرمانده انتظامی زنجان هم اعلام کرد که اجازه ورود به خودروهای غیربومی به این استان داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند به مسیرهای خود بدون ورود به شهرهای استان زنجان ادامه دهند، در غیر این‌صورت عوامل نیروی انتظامی مانع از ورود آن‌ها به استان خواهند شد.

جز این چند استان، ورود مسافر به شهرهای اورامان در استان کردستان، قمصر، نیاسر و ابیانیه در استان اصفهان، منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی و ماکو در آذربایجان غربی هم ممنوع شده است.

کرونا-ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا آمریکا بابت کرونا باید به ایران غرامت دهد؟

تردد مسافران در همه این استان‌ها همچنان از راه‌آهن، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری اتوبوس و تاکسی‌های بین‌شهری و اسکله‌های دریایی مسافری، ادامه دارد. ضمن این‌که گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بهار امسال حدود ۶۰ درصد سفرها با هدف دیدار دوستان و بستگان انجام شده که ۷۴ درصد اقامت‌ها هم در خانه بستگان و آشنایان بوده است. با این شرایط تعطیل کردن اقامتگاه‌های عمومی و کنترل صرف جاده‌ها و خودروهای سواری، شاید راه‌کار دقیقی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نباشد.

در اصفهان که چهارمین استان با بیشترین آلودگی به ویروس کرونا اعلام شده است، فعلا راه‌های دسترسی به استان مسدود و یا حتی محدود نشده است، فقط استاندار از مردم خواسته در نوروز، به این استان سفر نکنند.

 فرمانده سپاه کاشان هم اطلاع داد که ایست‌ بازرسی‌های بهداشتی را در ورودی و خروجی‌های کاشان مستقر کرده است.

استان البرز در نقشه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، به وضعیت قرمز رسیده است و با آن‌که استانی ترانزیتی محسوب می‌شود و نقش مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا از طریق سفر می‌تواند داشته باشد، اما هنوز برنامه‌ای برای جلوگیری و یا محدود کردن سفرها ندارد، فقط  فرماندار طالقان گفته که به موارد مشکوک اجازه ورود به این منطقه را نمی‌دهند.

استاندار قزوین هم بیان داشت که از ورود خودروهایی با پلاک استان‌های آلوده به این ویروس، جلوگیری می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم گفته که از پذیرش مسافر تا اطلاع بعدی معذوراند.

استاندار سمنان هم راه‌های دسترسی به این استان را نبسته و یا ورود و خروج را محدود نکرده اما با عذرخواهی از مردم گفته که نوروز امسال شرایط پذیرایی از مسافران ندارند و از مردم هم خواسته به سمنان نیایند.

اما در استان گلستان که روند شیوع ویروس کرونا هم سریع گزارش شده است، حضور مردم در تفرجگاه‌هایی مثل النگدره و ناهارخواران ممنوع شده و مثل سایر استان‌ها مطابق دستور ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در مدارس و مهمانپذیرهای دولتی ممنوع شده است.

در استان فارس هم معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری انجام هرگونه فعالیت گردشگری را تا زمان رفع مخاطرات مربوط به شیوع کروناویروس، ممنوع کرده است. ستاد خدمات نوروزی استان فارس هم از مردم خواسته تا تابستان به این استان سفر نکنند.

اما در استان خوزستان که ویرس کرونا درحال شیوع بیشتری است، اوضاع کمی عجیب شده، شهردار اهواز در نامه‌ای از استاندر خواسته که ورود مسافران نوروزی به این شهر ممنوع شود اما معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در جواب به آن نوشته که “شهردار اهواز در این زمینه نباید دخالت و اظهار نظر کند و باید به کارهای شهرداری بپردازد. “

یزد که به واسطه نزدیکی به قم ـ کانون انتشار ویروس کرونا ـ پیش از صدور بخشنامه‌های ستاد کرونا صادر شود، ‌خودجوش هتل‌ها و مراکز اقامتی را تعطیل کرد، حالا از مسافران خواسته در نوروز به این استان نیایند اما برنامه دیگری برای محدود و یا ممنوع کردن ورود مسافر ندارد.

در اردبیل اماکن عمومی و گردشگری تعطیل شده است. از روز جمعه (۱۶ اسفندماه) هم ورودی‌های اردبیل از سمت گیلان با دستور قضایی مسدود شد. استاندار اردبیل هم گفته که  به منظور عزم ملی در شکست ویروس کرونا و حفظ جان مهمانان عزیز و شهروندان گرامی در ایام نوروز، امسال کلیه مراکز اقامتی اعم از هتل ها، هتل آپارتمان ها، خانه مسافر ها، مراکز گردشگری و آب درمانی‌ها تعطیل است.

کرمانشاه هم گفته در نوروز آماده پذیرش مسافر نیست. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم اعلام کرده که همه اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان را به علت شیوع ویروس کرونا را برای نوروز تعطیل کرده‌اند

در کرمان هم همه موزه‌ها، باغ‌ها، اماکن تاریخی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ‌جشنواره‌ها و مراسم‌های نوروزی تعطیل شده‌اند. مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی هم از کنترل ورودی‌های استان خبر داده و گفته که افراد مشکوک تحت نظر علوم پزشکی در قرنطینه می‌شوند.

استان همدان که همزمان با شیوع ویروس کرونا، نسبت به سفر چینی‌ها به این استان بسیار گله‌مند بود و رسما اعلام کرد که گردشگران چینی را نمی پذیرد حالا برای مقابله با این ویروس، اعلام کرده که در ورودی‌های استان ایستگاه‌های تست غربالگری مستقر کرده و از تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز خبر داده است. اما فعلا از برخوردهای سختگیرانه با مسافران در این استان، خبری نیست.

 سیستان و بلوچستان با آن‌که اعلام کرده مسافر نمی‌پذیرد، مشکلی مشابه استان‌های شمالی دارد. مسافرانی که با وجود تعطیلی مراکز اقامتی همچنان راهی چابهار شده‌اند و در بومگردی‌هایی که قرار بوده، تعطیل باشند، اقامت کرده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان گفته که برخلاف تمام تمهیداتی که تا حالا صورت گرفته اما خیل عظیمی از مسافران به استان آمده‌اند و بسیاری از سیستانی‌ها و بلوچستانی‌های مقیم گلستان و مازندران برای گذراندن تعطیلات به این استان سفر کرده‌اند.

فرماندار چابهار این را هم گفته که اگر با مسافر مشکوک به ویروس کرونا مواجه شوند او را ۱۴ روز در قرنطینه می‌کنند و به هیچ وجه فرد بیمار را به شهر دیگری منتقل نمی‌کنند.

نمایندگان استان هرمزگان از استاندار خواسته‌اند جلوی ورود مسافر را به این استان بگیرد. هرچند که معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری از مردم خواسته به این استان سفر نکنند و استاندار هم گفته که تا اطلاع ثانوی به گردشگران خدماتی داده نشود اما محمد آشوریریال عضو مجمع نمایندگان هرمزگان این اقدامات را کافی ندانسته و گفته که آمارها نشان می‌دهند بالای ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس در هرمزگان مسافر بوده‌اند.

در قشم و کیش هم اعلام شده به مسافران خدمات داده نشود اما  احمد مرادی عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس از تردد غیرمجاز  شناورهای غیراستاندارد به این جزایر خبر داده و گفته که جلوی سفرهای دریایی هنوز گرفته نشده است.

کنترل سفرها در خراسان شمالی هم در این حد است که مسافران استان‌هایی با آلودگی بالا به ویروس کرونا، در اقامتگاه‌ها اسکان داده نمی‌شوند.

استاندار ایلام که این روزها شاهد بسته و باز شدن‌های مکرر مرز مهران به علت شیوع ویروس کرونا است، از مردم خواسته سفرهای نوروزی خود را به وقت دیگری موکول کنند. اسکان مسافران در کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها هم ممنوع شده است.

استاندار بوشهر هم از مردم خواهش کرد به استان‌های جنوبی و بوشهر سفر نکنند، چون هیچ امکان پذیرایی و اقامتی وجود ندارد. او، اجاره خانه‌های مبله در استان را هم تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

استاندار لرستان هم گفته هیچ خدماتی به مسافران نمی‌دهند و مردم از سفر به لرستان پرهیز کنند.

در سایر استان‌ها و شهرها نیز تدابیر کنترلی به همین ترتیب است؛ مطابق دستورالعمل ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های عمومی همچون مدارس، مهمانسراهای دولتی و خانه معلم‌ها ممنوع شده و قرار است از برپایی کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی جلوگیری شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در کشور که مسؤولیت ستاد هماهنگی خدمات سفر و ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن ورزشی و گردشگری را به عهده دارد، جز این اقدام، دستورالعمل دیگری برای محدودیت و ممنوعیت سفرها نداشته و حتی در ستاد مدیریت کرونا با تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز که با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده مواجهند، هم مخالفت کرده است و فعلا برنامه‌ای برای تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی ندارد، هرچند که استان‌ها مستقل دراین‌باره تصمیم‌هایی گرفته‌اند و برخی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و هتل‌ها را تعطیل کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала