آموزش ملخ‌ها برای یافتن مواد منفجره +عکس

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر ملخ
ملخ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آمریکا دانشمندان ملخ‌ها را برای کشف مواد منفجره آموزش می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « New Scientist»، در آمریکا دانشمندان ملخ‌ها را برای کشف مواد منفجره آموزش می‌دهند.

دانشمندان با کاشت الکترودهایی در مغز این حشره توانسته اند فعالیت نورون های عصبی آن را زیر نظر بگیرند. امری که به آنان اجازه داده است وقتی ملخ ماده‌ای شیمیایی را بو می کند، واکنش دستگاه عصبی آن را بسنجند. این محققان در مقاله خود گفته اند چالش عمده در مسیر خواندن مغز ملخ‌ها این بوده است که بتوانند بدون انجام جراحی روی مغز آن‌ها و یا وارد کردن جسم خارجی امکان رصد نزدیک مغز را به دست بیاورند.

روش جدید برای تولید سبزیجات توسط محققان انگلیسی کشف شد - اسپوتنیک ایران
روش جدید برای تولید سبزیجات توسط محققان انگلیسی کشف شد

 برای این کار پژوهشگران از ملخ آمریکایی استفاده کرده اند که می تواند وزن بیشتری را روی سر خود نگه دارد و تنها با «یک شکاف کوچک» در ناحیه سر حشره دستگاه را روی آن نصب کرده اند. همزمان این دانشمندان برای اینکه بتوانند حرکت ملخ‌ها را کنترل کنند آن ها را درون یک ربات چرخ دار که به شکل یک پیله است قرار دادند.

 نیروی دریایی آمریکا در سال 2016 مبلغ 750 هزار دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده بود. طبق این پژوهش، ملخ‌ها به صورت تکی توانایی بو کشیدن مواد آتش زا را از خود نشان داده اند، با این حال نتیجه زمانی بهبود پیدا کرد که دانشمندان ترکیبی از 7 ملخ و بیشتر را آزمایش کردند. وجود 50 هزار نورون عصبی در دستگاه بویایی ملخ به این حشره اجازه می دهد در کمتر از 500 میلی ثانیه بوی مواد شیمیایی را تشخیص دهد. امری بهتر از هر حسگر مصنوعی که بشر تا کنون موفق به ساخت آن شده است.

​آزمایش اخیر نشان داد که یک حشره قادر به کشف ماده منفجره تا 60 درصد دقت است و این دقت با استفاده گروهی از ملخ‌ها به 80 درصد می‌رسد. یکی از نکات منفی این پژوهش این بود که ملخ ها 7 ساعت پس از فعال شدن الکترودها از بین رفتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала