مشکل تأمین ماسک بهداشتی و بالا رفتن شدید قیمت الکل در بازار سیاه ایران

© Sputnik / Mohammad Sobhanمشکل تأمین ماسک بهداشتی و بالا رفتن شدید قیمت الکل در بازار سیاه ایران
مشکل تأمین ماسک بهداشتی و بالا رفتن شدید قیمت الکل در بازار سیاه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد قیمت الکل در بازار سیاه ایران حداقل 5 برابر قیمت اصلی آن است.

به گزارش اسپوتنیک محمد باقر ضیا ، رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از برخی نابسامانی‌ها در زنجیره توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، تاکید کرد: پیشنهاد مشخص انجمن داروسازان ایران آن است که پورتال جامعی از اطلاعات تولید، توزیع و مصرف اقلام مورد نیاز برای پیشگیری از کرونا ایجاد شود.

محمد باقر ضیا در خصوص ضرورت شفاف سازی در زنجیره توزیع اقلام مورد نیاز مردم برای پیشگیری از کرونا، اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه بیش از دو هفته از شیوع ویروس جدید کرونا در کشور می گذرد ولی هنوز مشکل تامین ماسک و ضد عفونی کننده های الکلی مورد نیاز داروخانه ها برای در اختیار مردم قرار دادن، حل نشده و همزمان هم داروخانه ها و هم مردم سرگردان هستند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که این مشکل نه به دلیل کمبود منابع در کشور، بلکه به دلیل عدم  هماهنگی در شرایط بحران ایجاد شده است.

درخواست ایران از کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران
تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‌های ایران تا پایان سال و دیگر تدابیر برای مبارزه با کرونا

به گفته ضیا، آمار و ارقام از ظرفیت های اعلام شده از سوی واحدهای تولیدی کشور بیانگر آن است که می توانند  حداقل روزانه معادل ۴ میلیون ظرف ۶۰ میلی لیتری به داروخانه های سراسر کشور تحویل دهند که این بخش عمده نیاز مردم را برطرف خواهد کرد. ولی شاهد هستیم که متاسفانه عدم تمرکز مدیریت در زنجیره تامین این کالاها باعث شده که عملا سهم ناچیزی از این سرمایه ملی به دست مردم برسد.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: واقعا چه کسی باید پیگیری این موضوع باشد و دلایل اینکه  قیمت الکل در بازار سیاه حداقل ۵ برابر قیمت رسمی آن است، را ریشه یابی کند؟

به گفته ضیا، در حال حاضر ماسک، دستکش یک بار مصرف و مواد ضد عفونی کننده به راحتی در بسیاری از فروشگاه های عادی و زنجیره ای یافت می شود و فقط داروخانه ها از فروش آنها منع شده اند، به گونه‌ای که عدم فروش آنها وارد چک لیست بازرسی بعضی از دانشگاه‌ها شده است!

وی با انتقاد از بی توجهی های سیاستگذاران نسبت به جایگاه داروخانه ها، افزود:در همه جای دنیا داروخانه ها در دسترس ترین و مورد اعتمادترین محل برای عرضه کالاهای سلامت هستند و تصمیم اخیر هیات امنای صرفه جویی ارزی بیشترین لطمه را به این اعتماد عمومی و همچنین حیثیت داروسازان کشور وارد می کند.

به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران، ضرورت دارد وزیر بهداشت، دستور شفافیت در زنجیره تامین فرآورده های الکلی و ماسک های طبی را صادر فرمایند.

وی با انتقاد از شبکه توزیع اقلام مورد نیاز مردم برای پیشگیری از کرونا، ادامه داد: باید زنجیره توزیع، کاملا شفاف و قابل رصد شود. کشور نیاز به شبکه توزیع نظام مند و ساختار یافته دارد و این واقعیتی است که باید در فرصت های پیشین نسبت به آن توجه و تامل می شد و به عنوان یک زیرساخت اصلی نسبت به آن سرمایه گذاری می شد.

ضیا اضافه کرد: پیشنهاد مشخص انجمن داروسازان ایران آن است که ضرورت دارد تا پورتال جامعی که اطلاعات تولید و مصرف در کارخانه های تولید الکل، تولید فرآورده و توزیع در داروخانه ها را نشان دهد، ایجاد شود تا جلوی مغایرت هایی که اشاره گردید، گرفته شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بار همه کاستی ها و سوء عملکردها را همکاران ما در داروخانه ها به دوش می کشند که در جایگاه پاسخگویی مستقیم به بیماران و مراجعین هستند، این درحالی است که داروسازان با تمام وجود، تمام توانمندی های خود را به کار گرفته اند و در خدمت مردم، از هیچ کمکی مضایقه نکرده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала