گزارش و تحلیل

بحران در روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

© Photo / Sarajevo-x/Public domainبحران در روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی
بحران در روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کار آژانس انرژی اتمی نظارت و کنترل بر فعالیت های همه کشورهای عضو آژانس است و آژانس نمی تواند کشوری را تحریم کند.

به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینكه ایران اطلاعات درخواستی این آژانس را ارائه نمی دهد، تأكید كرد كه این کشور در صورت عدم همکاری با سازمان، خطر ایجاد بحران را بوجود می آورد.  

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران خطر بحران را ایجاد می کند - اسپوتنیک ایران
آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران خطر ایجاد بحران را بوجود می آورد

وی گفت: "ما از ایران اطلاعات خاص و دسترسی را درخواست کردیم، اما اطلاعات درخواستی را دریافت نکردیم ... بنابراین چنین اقدامی به این معنی که ایران توانایی آژانس را برای انجام کار خود محدود می کند." این سخنان مدیر آژانس بر انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش ذخایر غنی سازی اورانیوم در ایران است. پیش از این اعلام شده بود که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از یک تن است. براساس این سند در تاریخ 19 فوریه، ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران به 1020 کیلوگرم رسیده است. طبق توافق نامه پیشین این مقدار باید 202.8 کیلوگرم باشد.

در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با حسن بهشتی‌پور پژوهشگر در زمینه مسائل هسته ای به گفتگو نشسته است.

به عقیده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت عدم همکاری با سازمان، خطر ایجاد بحران را بوجود می آورد، این بحران چه می تواند باشد؟ در این راستا چه تحریم های دیگری می تواند بر ایران تحمیل شود؟ 

مدیر کل آژانس انرژی اتمی: ایران برجام را نقض نکرده است - اسپوتنیک ایران
مدیر کل آژانس انرژی اتمی: ایران برجام را نقض نکرده است

اولا، آژانس کارش تحریم و یا عدم تحریم کشورها نیست. بلکه کار آژانس انرژی اتمی نظارت و کنترل بر فعالیت های همه کشورهای عضو آژانس من جمله ایران می باشد.

نکته دوم، ایران بعد از برجام در چارچوب این تفاهم نامه بیشترین و گسترده ترین درخواست های آژانس را پذیرفته و عمل می کند. در واقع در مقایسه با سایر کشورها ایران حتی فراتر از پروتوکل الحاقی پیمان ان تی پی در زمینه های مختلف با آژانس همکاری می کند. از جمله نظارت بر فعالیت های ایران در نطنز، در فردو در اصفهان در معادن ساغند، گچین و اردکان و تمام مراکز هسته ای ایران تحت نظارت آژانس کنترل می شود.

وقتی ایران بیشترین همکاری را با آژانس انجام داده است، اختلاف نظر بر سر دوقوز آباد است. و گزارشی که آژانس در خصوص دوقوز آباد داشته است و ایران پاسخ داده است. با توجه به جزئی بودن این مسئله این موضوع نمی تواند خطری برای آینده همکاری های ایران و آژانس محسوب شود. به نظر من این موضوع قابل حل است و می تواند در چارچوب مذاکرات می تواند حل گردد.

همانند موضوعی که سالها پیش در شش بند میان آژانس و ایران اختلاف بوجود آمد و پس از مذاکرات میان دو طرف و پاسخ ایران این مسئله حل شد.

به نظر بهترین کار این است که با گفتگو میان کارشناسان آژانس و ایران این موضوع قابل حل است و بحرانی بوجود نخواهد آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала