گزارش و تحلیل

آیا آمریکا بابت کرونا باید به ایران غرامت دهد؟

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر کرونا-ایران
کرونا-ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و سیاست فشار تحریمی اش بر ایران در شیوع کروناویروس در این کشور بی تقصیر نیست.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور ایران چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در کشور در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: « کووید ۱۹ یک ویروس بین المللی است و در سطح جهان گسترش یافته است. تحریم های دونالد ترامپ که زیر ساخت های بهداشتی ایران را تخریب کرده است. تحریم ها باید برداشته شوند تا به این مشکل جهانی کمک شود، بیشتر از این نباید کار احمقانه کرد.»

به عقیده ی آشنا مسئولیت بروز کروناویروس در محدوده ی جمهوری اسلامی و فوت شهروندان این کشور از کووید۱۹ تا حدی به خاطر سیاست های ترامپ است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۰، تعداد مبتلایان در کشور به ۲۹۲۲ نفر رسیده است.

اما با کمی تامل در مسئله مطرح شده توسط مشاور رئیس جمهور ایران این سوال به ذهن خطور می کند که تا چه اندازه با واقعیت سازگار است؟ بیانیه حسام الدین آشنا تا چه اندازه پایه و اساس قانونی داشته و بر اساس واقعیت است؟

مهندس سامان نیازی، معاون بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک این موضوع را اینطور تشریح می کنند:

اقرار روزهای اخیر مقامات کاخ سفید مبنی بر اجازه ارسال بعضی از کالاهای اساسی نظیر دارو ، حکایت شفاف و اقرار مبرهنی است بر اینکه حتی نقض صریح حقوق ملت ایران حسب همه قوانین و هنجارهای بین المللی توسط آمریکا صورت گرفته و باز اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر ارسال دارو از طریق اینستکس شاهد متقنی بر این ادامه است و نشان گر این است که این نقض حقوق بنیادین و خلاف ارزشهای انسانی کماکان ادامه دارد .
لذا وقتیکه ویروس ناشناخته جدیدی برای تمام دنیا به کشور ما هم هجوم می آورد با این تفاوت که توسط یک دولت آپارتاید و رئیس جمهور نژادپرست در محدودیت ورود دارو و آخرین امکانات پزشکی در مقایسه با سایر کشورهایی که به این ویروس مبتلا شده اند باشید،طبیعی است که شیوع آن ناشی و متاثر از تحریمهای آمریکا قابل لمس و درک برای جامعه جهانی باشد.

فکری به حال تاثیر اقتصادی کرونا بر کسب و کارها هم بکنید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فکری به حال تاثیر اقتصادی کرونا بر کسب و کارها هم بکنید

و یقینا سازمان بهداشت جهانی که همت و درایت جمهوری اسلامی ایران را در کنترل و نیز شفافیت اعلام آمار تایید و اعلام کرد،می تواند به عنوان یک مرجع تخصصی میزان تاثیر تحریم امریکا را بر شیوع کرونا درایران اعلام کند و از این جهت دلیل تخصصی و مثبته در صورت اراده جامعه جهانی بر مجازات وکیفر ایالات متحده آمریکا فراهم است.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ایران ممکن است در آینده به خاطر خسارت های ناشی از شیوع این بیماری از آمریکا شکایت کند؟ در دیدگاه بین المللی تا چه اندازه به چنین بیاناتی توجه می شود و آیا ایران شانسی برای اثبات ادعای خود دارد؟

شکایت از ایالات متحده آمریکا حق ملت مظلوم ایران است و البته تکلیف قانونی دولت در استیفاء این حقوق کمااینکه همکاری بسیار مثبتی باسازمان بهداشت جهانی در کنترل داریم توقع همکاری در مستندسازی ادله برای شکایت در محاکم بین المللی هم داریم. دلیل آن هم واضح است کرونا ویروس ، یک ویروس شخصی و جغرافیایی نیست ، حتی یک عضو جامعه جهانی نظیر آمریکا کارشکنی کند ، سلامت همه بشریت به مخاطره می افتد.

نظر به اینکه در صورت ممانعت در پیشگیری مثل عدم امکان دسترسی به دارو امکان شیوع آن در همه جای دنیا وجود دارد و سلامت بشریت به مخاطره میفتد و انسان شرافتمندانه هرگز این گونه علیه بشریت اقدام نمی کند ، لذا میتوان این را از جمله جنایت علیه بشریت و تهدید سلامت بشر تفسیر کرد و در نظام حقوق بین الملل برای آن جرم انگاری شده، لذا نفس ورود جدی و دغدغه مند سازمان بهداشت جهانی حکایت از جهانی بودن موضوع است و شخص و دولت کارشکن قطعا دارای قصد مجرمانه است و جامعه جهانی حتما باید نسبت به آن واکنش مقتضی والبته سریع بگیرد و قاعدتا باید به این گونه ادعاها در سطح بین الملل توجه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала