آیا تهران از آنکارا انتقام خواهد گرفت؟

© Photo / Owegoo.comآنکارا
آنکارا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه دست از دعوا برنمی‌دارد، اینبار با ایران سرشاخ شده است.

به گزارش اسپوتنیک، ترکیه دست از دعوا برنمی‌دارد، اینبار با ایران سرشاخ شده است. نیروهای ترکیه دست به حملات موشکی به گروه‌های تحت کنترل ایران در ادلب سوریه زده‌اند. ایرانی ها هشدار دادند که اگر ترکیه به آتشباری بی‌نظم مناطق شمال – غرب سوریه پایان ندهد، پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد.

چرا آنکارا در زمینه تشدید مناسبات با مسکو، با تهران درافتاده است؟

وضعیت ادلب واقع در شمال – غرب سوریه وخیم شده است و در نبردها بر سر برقراری کنترل در این اراضی، ترکیه از گروه‌های مخالف سوریه حمایت کرده و به نیروهای دولتی سوریه حمله می‌کند.

حتی پس از آنکه ارتش بشار اسد آسمان ادلب را برای پرواز بست، پهپادهای ترکیه به نابودی اهداف ادامه دادند. طی روزهای گذشته کامیون حامل جنگ‌افزار و مهمات جنگی و موتورسیکلت با کمک حمله هوایی نابود شدند. دیرتر سیستم پدافند هوایی ترکیه دو بمب‌افکن سو-24 نیروی هوایی سوریه را نابود کرد ولی خلبانان توانستند خود را نجات بدهند.

 کرونا در مسکو؛ 23 توریست فراری چینی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کرونا در مسکو؛ 23 توریست فراری چینی

روسیه از ترکیه می خواهد عملیات زمینی را کاهش بدهد و به بیرون راندن شبه‌نظامیان گروه «هیئت تحریر الشام» از آن اراضی ادامه بدهد. آنچه به حمله هوایی مربوط می‌شود، در شرایط بسته بودن حریم هوایی بر فراز ادلب سوریه، مسکو از تضمین امنیت پرواز نیروی هوایی ترکیه خودداری می‌ورزد.

فراخوان به قطع آتشباری ادلب و اراضی همجوار آن، از سوی ایران نیز مطرح شده است. مرکز مشورتی ایران در سوریه که از ارتش اسد حمایت می کند متعهد شد نظامیان ترکیه را مورد هدف قرار ندهد.

در اعلامیه  مرکز مشورتی ایران آمده است:« واحدهای ارتش ترکیه در منطقه تحت نظارت ایران در شمال – غرب سوریه قرار دارند. تهران خویشتن‌داری نشان می‌دهد و دست به حمله نمی‌زند. اما نظامیان تحت کنترل آنکارا به آتشباری مواضع و پایگاه‌های ما ادامه می‌دهند.

نظامیان ایرانی از نظامیان ترکیه خواستند در ادلب مطابق با منافع ملت سوریه و ترکیه عمل کنند. اگر آنکارا این سیگنال‌ها را نادیده بگیرد، جمهوری اسلامی ایران برای انتقام‌گیری بمباران پایگاه های خود در سوریه آماده خواهد بود.

تهران، دمشق نیست. ما این وضع را تحمل نخواهیم کرد و حتی اگر مسکو از ما بخواهد، مستقلانه عمل خواهیم کرد».

شایان ذکر است که بر خلاف لفاظی های خشن نظامیان، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران فعلا به کاربرد روش های دیپلماسی ادامه می‌دهد. به عنوان نمونه روحانی با طرح پیشنهاد برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه اعلام نمود که با توجه به توافق سه کشور بر روی اصولی همچون حفظ تمامیت ارضی سوریه، ریشه کن کردن تروریست ها، حفظ جان انسان های بیگناه  و حل و فصل سریع مسئله ادلب، می توان در این نشست اختلاف نظرها را برطرف کرد.

تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای خفه کردن تدریجی تهران است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای "خفه کردن تدریجی تهران" است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تاثیر گذار خواندن نقش ایران در تحولات سوریه، گفت و گو های سیاسی را تنها راه حل مشکل سوریه خواند و خواستار مساعدت و همکاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شد.اردوغان با اشاره به تحولات اخیر ادامه داد که این وضعیت در ادلب نمی تواند ادامه داشته باشد و ما نگران دستاوردهای روند آستانه هستیم.

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه آغاز شد که از 26 ژانویه 2011 شروع شده‌است که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی است. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала