گزارش و تحلیل

چرا خبرنگاران و روزنامه نگاران را مسئول اتفاقات سیاسی می دانند؟

© Sputnik / Konstantin Chalabovچرا خبرنگاران و روزنامه نگاران را مسئول اتفاقات سیاسی می دانند؟
چرا خبرنگاران و روزنامه نگاران را مسئول اتفاقات سیاسی می دانند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پلیس ترکیه اقدام به بازداشت شماری از کارکنان و همچنین سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه در این کشور زد.

اسپوتنیک - وزارت خارجه روسیه اطلاع داد که گروهی از به اصطلاح ملی گرایان ترکیه به خانه ی کارکنان خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه در این کشور یورش برده و شعارهای تهدید آمیز سر دادند.

اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران
حمله به کارکنان اسپوتنیک در ترکیه؛ نقض آشکار حقوق خبرنگاران

آنها خبرنگاران را به خشونت های فیزیکی تهدید کردند و از آنها خواستند که فعالیت حرفه ای خود را خاتمه دهند. پس از اینکه کارکنان اسپوتنیک برای شکایت به پلیس ترکیه مراجعه کردند، ارتباط آنها با خبرگزاری قطع شد.

امروز پلیس ترکیه با مراجعه به دفتر خبرگزاری اسپوتنیک به بازرسی از این محل و کپی اطلاعات درون کامپیوترها بدون ذکر دلیل پرداخت.

درباره وقایع اخیر که شامل بازداشت کارمندان و سردبیر اسپوتنیک ترکیه و همچنین بازرسی ماموران پلیس از دفتر این خبرگزاری بود با آقای مصیب نعیمی کارشناس خاورمیانه، مدیر مسئول روزنامه دولتی عربی زبان "الوفاق" به گفتگو نشستیم.

گزارشگران بدون مرز درباره حوادث پیرامون اسپوتنیک ترکیه نیز اعلام کردند: خبرنگاران نمی توانند مسئول بحران منطقه باشند.

چرا ترکیه دست به بازداشت کارمندان و روزنامه نگاران خبرگزاری اسپوتنیک در این کشور زده است؟

کلا خبرنگاران از لحاظ قوانین بین المللی و عرف اجتماعی به دلیل وظیفه پیام رسانی که دارند باید یک مصونیت کامل در همه جا داشته باشند و از هرگونه آزار و اذیت و بازداشت باید پرهیز شود.

خبرنگاران فارغ از جنسیت، ملیت یا ماهیت دارای حق فعالیت هستند، مخصوصا از سوی خبرگزاری های رسمی و بین المللی بتوانند آزادانه اطلاع رسانی انجام دهند و اگر خبرنگاری در خارج از چارچوب های امنیت ملی کشور اقدامی انجام دهند باید از طریق پرس و جوی رسمی و راهکار قانونی صورت پذیرد و نمی توان با بازداشت و با آزار و اذیت کاری انجام داد.

اولین اظهارات خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه پس از آزادی - اسپوتنیک ایران
اولین اظهارات خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه پس از آزادی

لذا بحث آزادی رسانه در دنیا یکی از مباحث بسیار جدی در طول تاریخ بوده است، بویژه در ۳۰-۴۰ سال گذشته که منطقه ما با بحران های مختلف روبرو بوده است.

معمولا حکومت ها در صورت خارج شدن خبرنگاران از چارچوب و منافع آن کشور اقدام کنند قدرت بازدارندگی از خود را دارند، به هر حال چه در ترکیه یا در کشور دیگری که صحنه تحولاتی است حضور خبرنگار نه تنها مانعی ایجاد نمی کند، بلکه حمل کننده اطلاعات واقعیست که بتواند مستند منتقل کند و جامعه خبری دنیا حداقل در این زمینه باید همبستگی بیشتر و بهتری داشته باشد.

اگرچه حکومت ها حضور خبرنگاران آزاد و مستقل در حوزه حاکمیتی خود را بر نمی تابند، اما باید با اقدامات صحیح خبرنگار در چارچوب کشور حوزه مربوطه فعالیت کند و جامعه آزاد و مستقل خبری دنیا نسبت به خبرنگاران مسئول بوده و مصونیت آنان را فراهم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала