کرونا و مشکل خشکی پوست دست

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر کرونا و مشکل خشکی پوست دست
کرونا و مشکل خشکی پوست دست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
راهکاری برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از شستشوی مکرر دست با الکل و مایع شوینده.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، شیوع کرونا ویروس جدید در دنیا، باعث شده تا پزشکان یک سری توصیه‌های مهم بهداشتی برای مبتلا نشدن ارائه کنند که این توصیه ها شامل شست‌وشوی مکرر دست‌هاست؛ در حالیکه استفاده بیش از حد از مواد شوینده و ضدعفونی کننده می‌تواند به پوست دست، آسیب زده و منجر به بروز زخم یا اِگزما شود.

ایران پنجمین محموله کیت‌های تشخیصی کرونا را دریافت کرد - اسپوتنیک ایران
ایران پنجمین محموله کیت‌های تشخیصی کرونا را دریافت کرد

آرش ابطحیان، متخصص پوست، با اشاره به ایجاد اِگزما بر روی پوست دست به دلیل شست‌وشوی زیاد، گفت: به طور طبیعی یکسری مواد بر روی پوست قرار دارند که به نوعی مرطوب کننده و نرم‌کننده پوست محسوب می‌شوند. در عین حال چربی روی پوست از موادی تشکیل شده که در الکل و مواد شوینده حل می‌شوند. بر همین اساس وقتی به میزان زیادی دست‌هایمان را با مواد شوینده یا الکل می‌شوییم، چربی سطح پوست کاهش می‌یابد؛ به‌طوری که الکل چربی روی پوست را حل می‌کند و سایر مواد سطح پوست هم ممکن است با مواد شوینده از بین روند. بر این اساس به نوعی با شست‌وشوی زیاد لایه محافظ پوست را از بین می‌بریم.

ابطحیان ادامه داد: با از بین رفتن لایه محافظ، پوست نسبت به عواملی که پیش از این نسبت به آن‌ها حساسیت نداشته، دچار حساسیت می‌شود که خود را به صورت اگزما نشان می‌دهد. اگزما همان چیزی است که به صورت قرمزی، خارش، پوسته‌ریزی و التهاب پوست خودش را نشان می‌دهد.

این متخصص پوست تاکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد این اگزما باید به دفعات متعدد در طول روز از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌های پوستی استفاده کنیم. ترجیحا هم از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنیم که پایه‌ای از اُسِرین، اوره و سِرآمیدها(یک خانواده بزرگ از لیپیدهای مومی) دارند که بتوانند مواد اصلی پوست را به آن رسانده و از بروز اگزما جلوگیری کنند.

ابطحیان با بیان اینکه هر نوع روغنی که بتواند نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده باشد مناسب است، گفت: معمولا آنچه موثرتر است، ترکیباتی هستند که به صورت علمی ساخته شدند و می‌توان آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کرد.

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که اگزمایی که به دلیل مواد خارجی ایجاد می‌شود، بیشتر یک وضعیت پوستی گذرا است و بیماری پوستی محسوب نمی‌شود و اگر از مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده بر روی پوست استفاده شود، اگزما هم رفع می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала