آمریکا: هواپیما های جنگی روسیه در سوریه فوراً به زمین بنشینند

© Sputnik / Vitaliy Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر هواپیما های روسی جنگنده های بلژیکی را در نزدیکی مرزهای روسیه رهگیری کردند + فیلم
هواپیما های روسی جنگنده های بلژیکی را در نزدیکی مرزهای روسیه رهگیری کردند + فیلم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلی کرافت ، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت در مورد وضعیت ادلب سوریه علی رغم حضور نیروی هوایی روسیه در سوریه با تأیید دمشق از مسکو خواست که "بلافاصله هواپیماهای جنگی خود را در سوریه به زمین بنشاند".

کلی کرافت گفت: "ما از فدراسیون روسیه می خواهیم كه بلافاصله هواپیماهای جنگی خود را در سوریه به زمین بنشاند  و از همه سربازان سوری و متحدین روس آنها  می خواهیم به خطوط مشخص شده  مرزبندی نیروها كه در سال 2018 انجام شده ، عقب نشینی كنند."

به گزارش اسپوتنیک، بریتانیا روز جمعه در رابطه با تشدید تنش در ادلب که باعث مرگ 33 نظامی ترکیه شد، خواستار برپایی جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گردید

کرافت همچنین تأیید کرد که ایالات متحده از نظرات  ترکیه دررابطه با  پاسخ به حمله غیرموجه به پاسگاه های این کشور در سوریه که منجر به کشته شدن سربازان ترک شد ، حمایت می کند."

سوریه ترکیه را به تلاش برای تقویت روحیه تروریست ها متهم کرد - اسپوتنیک ایران
سوریه ترکیه را به تلاش برای تقویت روحیه تروریست ها متهم کرد

به نوبه خود واسیلی نبنزیا ، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل  اظهار داشت که این حادثه  برای پرسنل ارتش ترکیه در خارج از پاسگاه های این کشور در سوریه رخ داده است. وی همچنین یادآوری کرد که سوریه ، طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل ، حق دارد "سرکوب" تروریست ها را انجام دهد.

بشار جعفری ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ، در سخنانی پس از كرافت ، اظهار داشت: هدف از نشست شورای امنیت كه به پیشنهاد بریتنایا تشکیل شده ، فقط بی اعتبار ساختن روند  آستانه برای حل مسالمت آمیز اوضاع در جمهوری عربی سوریه است.

تشدید تنش  در ادلب

تنش در ادلب پس از 27 فوریه ، که تروریست های گروه " هیئت تحریر الشام " (گروه تروریستی ممنوعه  در روسیه" محله گسترده ای به مواضع ارتش سوریه انجام دادند ، شدت گرفت. نیروهای دولتی به این حمله پاسخ دادند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای دولتی سوریه روز 27 فوریه در نزدیکی منطقه بهون در استان ادلب در جایی به سوی سربازان ارتش ترکیه شلیک کردند  که آنها قرار نبود در آنجا باشند .در نتیجه 33 نظامی ترکیه کشته و بیش از 30 نفر نیز زخمی شدند. در عین ن زمان ، طرف روسی اقدامات لازم برای برقراری آتش بس کامل از طرف سوریه را انجام داد و شرایط لازم را برای انتقال کشته ها و زخمی ها به ترکیه فراهم کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از این حمله  یک جلسه امنیتی تشکیل داد. روز جمعه شورای ناتو در پاسخ به درخواست آنکارا رایزنی هایی را در مورد اوضاع سوریه انجام داد. براساس رسانه های یونان در همین زمان ، یونان جلوی تصویب بیانیه ناتو را در مورد پشتیبانی از ترکیه گرفت وزارت امور خارجه آمریكا اعلام کرد  از ترکیه به عنوان متحد ناتوی خود پشتیبانی می كند و "در حال بررسی گزینه های چگونگی حمایت از ترکیه در این بحران است." در این رابطه حفاظت از  سفارت روسیه در ترکیه که قبلاً مورد تهدید قرار گرفته بود ، شامگاه پنجشنبه تقویت شد و اکنون امنیت آن توسط نیروهای ویژه پلیس تأمین می شود.

یش از این ، سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه گفته بود که ترکیه نتوانسته چندین تعهد مهم خود را برای حل مشکلات پیرامون ادلب سوریه انجام دهد و از جمله ، مخالفان مسلح را که آماده گفتگو با دولت روسیه در چارچوب روند سیاسی هستند ، از تروریست ها جدا نکرد. مثلاً در یادداشت روسیه و ترکیه ، مورخه 18 سپتامبر 2018 ، که با توافق پوتین و اردوغان روسای جمهور حاصل شده ، گفته می شود وضع موجود حضور ارتش ترکیه باقی می ماند ، اما به شرط خروج  همه گروه های رادیکال تروریستی از منطقه کاهش تنش ادلب تا 15 اکتبر 2018 . همچنین مقرر شد "اقدامات مؤثری برای برقراری رژیم پایدار قطع عملیات جنگی " در مرزهای این منطقه انجام شود. بند 7 این تفاهم نامه گشت زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در منطقه را در نظر می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала