آیا ترکیه به خاطر اوضاع سوریه از اس 400 صرفنظر خواهد کرد؟

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر تاریخ تحویل اس ـ 500 به ارتش روسیه اعلام شد
تاریخ تحویل اس  ـ 500 به ارتش روسیه اعلام شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا امیدوار است ترکیه در رابطه با پیشرفت فعلی رویدادها در سوریه از سامانه های روسی اس 400 صرفنظر کند.

به گزارش اسپوتنیک، خانم کی بیلی هاتچینسون، نماینده دائو امریکا در ناتو ضمن بیان این مطلب به خبرنگاران اعلام نمود ایالات متحده سعی کرد به ترکیه توضیح دهد که این کشور نباید این سامانه ها ر ادریافت کند. هاچینسون گفت: "و امیدوارم رئیس جمهور ترکیه (طیب) اردوغان ببیند که ما متحد آنها در گذشته و آینده هستیم و آنها باید اس -400 را رها کنند."

به گفته وی ، وضعیت فعلی سوریه باید "همه چیزهایی که اکنون بین ترکیه و روسیه در حال وقوع است" تحت الشعاع خود قرار دهد.

انتشار نخستين ويدئو از ازمايش رادارهاي اس 400 توسط ترکيه + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
انتشار نخستين فیلم از آزمايش رادارهای اس 400 توسط ترکيه + ویدئو

پیش از این ، سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه گفته بود که ترکیه نتوانسته چندین تعهد مهم خود را برای حل مشکلات پیرامون ادلب سوریه انجام دهد و از جمله ، مخالفان مسلح را که آماده گفتگو با دولت روسیه در چارچوب روند سیاسی هستند ، از تروریست ها جدا نکرد. مثلاً در یادداشت روسیه و ترکیه ، مورخه 18 سپتامبر 2018 ، که با توافق پوتین و اردوغان روسای جمهور حاصل شده ، گفته می شود وضع موجود حضور ارتش ترکیه باقی مب ماند ، اما به شرط خروج  همه گروه های رادیکال تروریستی از منطقه کاهش تنش ادلب تا 15 اکتبر 2018 . همچنین مقرر شد "اقدامات مؤثری برای برقراری رژیم پایدار قطع عملیات جنگی " در مرزهای این منطقه انجام شود. بند 7 این تفاهم نامه گشت زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در منطقه را در نظر می گیرد.

وزیر دفاع ترکیه ، خلوصی  آکار ، در تاریخ 20 فوریه گفته بود  وخیم تر شدن اوضاع در ادلب هیچ تأثیری در برنامه های ترکیه برای استقرار سامانه های موشکی ضد هوایی روسی اس-400 نخواهد داشت.

قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس ـ 400 از روسیه باعث ایجاد بحران در روابط بین ترکیه و ایالات متحده شد. تحویل پدافندها از اواسط ماه ژوئیه آغاز شد، مرحله دوم تحویل در اواسط ماه سپتامبر به اتمام رسید. اردوغان گفت: این سیستم دفاع هوایی در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

ایالات متحده خواستار آن شد که ترکیه از این معامله خودداری کند و در ازای آن،سامانه های آمریکایی پاتریوت را خریداری کند و تهدید کرد که می تواند فروش هواپیماهای جنگنده F-35 به آنکارا را به تاخیر بیاندازد و حتی قرارداد آنها را لغو کند و همچنین براساس قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم ها مجازات هایی را اعمال کند.

سامانه اس400 (Triumf)  از جمله سامانه های جدید پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала