گزارش و تحلیل

خوشنویسی از طریق موسیقی؛ دیدار با بهمن پناهی

© Sputnik / Arina Topolevaخوشنویسی از طریق موسیقی؛ دیدار با بهمن پناهی
خوشنویسی از طریق موسیقی؛ دیدار با بهمن پناهی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز جمعه، 21 فوریه، در کتابخانه دولتی روسیه یک نشست گرم با بهمن پناهی، خطاط و نوازنده ایرانی برگزار شد.

اسپوتنیک - بهمن پناهی، هنرمند، خوشنویس و نوازنده مشهور ایرانی. از اوایل کودکی، آقای پناهی در بستری از فرهنگ غنی ایرانی حضور داشت. با شروع مطالعه موسیقی (تار و ستار) و درک هنر خوشنویسی، وی متوجه شد که این دو هنر نه تنها مشابه هم هستند، که مکمل یکدیگرند.

هنر خوشنویسی با چاقو + ویدئو - اسپوتنیک ایران
هنر خوشنویسی با چاقو + ویدئو

وی هنر خوشنویسی را زیر نظر اساتید محترمی چون غلامحسین امیرخانی و عبدالله فرادی و موسیقی را زیر نظر هوشنگ ظریف و محمد رضا لطفی آموخت.

پس از فارغ التحصیلی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، بهمن تحصیلات خود را در فرانسه ادامه داد - ابتدا در دانشکده هنرهای زیبا در والنسین، سپس در دانشگاه سوربن. وی از رساله دکتری خود با موضوع تعامل موسیقی و خوشنویسی - "موزیکال بودن خطوط و نقاط" دفاع کرد و در آن اصطلاح "خوشنویسی موسیقی" را معرفی کرد.

در چارچوب دیدار با استاد ایرانی، سخنرانی‌ها و مهارت هنری و همچنین نمایشگاه‌های کتابی از مجموعه متعلق به کتابخانه دولتی روسیه "خوشنویسی و مینیاتور ایرانی در کتاب‌آرایی" برگزار شد.

در این نمایشگاه نمونه های کلاسیک و مدرن از خوشنویسی اسلامی ارائه شده است. با ارزش ترین بخش نمایشگاه متعلق به کتاب‌های چاپی نخستین ایرانی با تزئینات مینیاتور بود: "شاهنامه فردوسی"، "گلستان" سعدی و سایر آثار ادبیات کلاسیک فارسی. در این نمایشگاه همچنین کار خوشنویسان مدرن ایرانی نیز به نمایش گذاشته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала