مقام ایرانی: حضور 700 طلبه چینی در قم باعث زمینه انتشار کرونا شد

© AFP 2023 / Kazuhiro Nogiمقام ایرانی: حضور 700 طلبه چینی در قم باعث زمینه انتشار کرونا شد
مقام ایرانی: حضور 700 طلبه چینی در قم باعث زمینه انتشار کرونا شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا،  محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور 700 طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده است.
بحرینی با بیان اینکه پیشگیری و مراقبت حرف اول را در بهبود شرایط جامعه می زند، خاطرنشان کرد: تا حد امکان مردم از تماس با افراد آلوده باید پرهیز کنند و سفرهای خود را به خارج از کشور و یا استان‌های دیگر کاهش دهند زیرا تنها راه انتقال این بیماری قطرات ریز مایعی است که از طریق سرفه و عطسه در هوا پخش می شود و اگر فردی در معرض این قطرات باشد، احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

وی افزود: زمان و دوره کمون این بیماری بین 14 تا 20 روز است و احتمال زیاد بسیاری از افراد این ویروس را مبتلا می شوند اما به دلیل سیستم ایمنی قوی که دارند، هیچگونه علائمی ندارند اما این افراد می توانند ناقل بیماری باشند.

مرگ هفتمین نفر مبتلا به کرونا در ایتالیا تایید شد - اسپوتنیک ایران
مرگ هفتمین نفر مبتلا به کرونا در ایتالیا تایید شد

بحرینی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در مبتلایان زیر 9 سال صفر است، گفت: اما در بین مقطع سنی 10 تا 19 سال و 20 تا 29 سال و 30 تا 39 سال 0.2 درصد است. همچین میزان ابتلا به این بیماری در مقطع سنی 40 تا 49 سال 0.4 درصد، 50 تا 59 سال 1.3 درصد، 60 تا 69 سال 3.6 درصد، 70 تا 79 سال 0.8 و 80 به بالا 14.8 درصد است.

وی افزود: افراد مبتلا به ناراحتی قلبی عروقی 10.5 درصد، بیماران دیابتی 7.3 درصد، بیماران تنفسی مزمن 6.3 درصد، مبتلایان به فشار خون 6 درصد، بیماران سرطانی تحت درمان 5.6 درصد و افراد معمولی 0.9 درصد احتمال مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اقایان بیشتر از خانم‌ها مبتلا به این بیماری می‌شوند، گفت: بهترین راه پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها به مدت 30 ثانیه است. اگر آب و صابون در دسترس نبود، افراد می‌توانند از مواد ضدعفونی حاوی الکل استفاده کنند. همچنین لازم است شهروندان در اجتماعات افراد نزدیک به یکدیگر قرار نگیرند.

ایران ورود اتباع عراقی به کشور را موقتا ممنوع اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
ایران ورود اتباع عراقی به کشور را موقتا ممنوع اعلام کرد

بحرینی با بیان اینکه مردم در اتوبوس و مترو مراقب آلوده ‌شدن دست‌های خود باشند زیرا این آلودگی اگر به مخاط بدن از طریق چشم، دهان و بینی وارد شود، زمینه ابتلا به بیماری نیز فراهم می‌شود، گفت: عموم مردم موقع عطسه و سرفه باید جلوی دهان را با دستمال کاغذی بگیرند و دستمال کاغذی را در سطل زباله‌ دردار قراردهند.

وی با بیان اینکه دوران نقاهت کرونا مشخص نیست، اظهار کرد: از مردم درخواست می کنیم از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند و به خصوص در ایام نوروز، میهمانی‌ها و اجتماعات خود را کاهش دهند. علاوه براین ترجیح بر این است که مردم در مراسم عبادی ایام اعتکاف ماه رجب به دلیل حضور طولانی مدت افراد در مسجد خودداری کنند و سلامت خود و دیگران را در اولویت قرار دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала