رهبر ایران از مردم برای شرکت در انتخابات تشکر کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رهبر ایران از مردم برای شرکت در انتخابات تشکر کرد
رهبر ایران از مردم برای شرکت در انتخابات تشکر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار غیر رسمی از پایین ترین سطح مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس در 41 سال اخیر حکایت دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رهبر ایران، صبح روز یکشنبه، 4 بهمن ماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از حضور ملت ایران در انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کرد: "در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم."

وی با قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: "خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند."

رهبر ایران دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانست و افزود: " آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود."

سرمقاله روزنامه جمهوری: بی‌اعتنائی به پایین آمدن میزان مشارکت مردم در این انتخابات را نباید یک راهکار برای عبور بی‌خطر از کنار این هشدار و به فراموشی سپردن آن دانست. اگر گوش‌های مسئولین زنگ خطرها را نشنوند، خطر برطرف نمی‌شود. توسل به توجیهات غیرموجه نیز بی‌فایده است. کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نباید به گردن دیگران انداخت.

خاطرنشان می شود که با وجود عدم اعلام رسمی شمارش نهایی انتخابات مجلس یازدهم در ایران، آمار غیر رسمی حکایت از حضور پایین مردم در این انتخابات دارد.

خبرگزاری فارس از حضور 42 درصدی مردم در این انتخابات خبر داده است که پایین ترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس از زمان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران  است.

همچنین طی ساعات گذشته، برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا در شبکه‌های مجازی مدعی شده‌اند میزان مشارکت مردمی در شهر تهران که 30 کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد،  21.45 درصد بوده است.

شکراله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران شمار افراد واجد شرایط حق رای را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در این استان، تعداد 9 میلیون و 644 هزار و 981 نفر اعلام کرده است.

 همچنین با استناد به اخبار خبرگزاری  فارس، محمدباقر قالیباف، سرلیست فهرست وحدت اصولگرایان، تاکنون با کسب حداقل یک میلیون 350 هزار تا یک میلیون و 382 هزار رای پیشتاز حوزه انتخابیه تهران است.

دستور رئیس جمهور ایران:  لایحه اصلاح نظارت بر انتخابات آماده شود - اسپوتنیک ایران
دستور رئیس جمهور ایران: لایحه اصلاح نظارت بر انتخابات آماده شود

بر این اساس وی تا کنون 72 درصد آرای مردم تهران را کسب کرده است.

برآورد میزان آرای مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک میلیون و 920 هزار بوده است.

در همین زمینه ایرنا به نقل از امین بابایی، مدیر روابط عمومی استانداری تهران درباره انتشار برخی آمار غیررسمی از میزان مشارکت 21 درصدی در تهران می‌گوید: "اینها باید بگویند مرجعشان کجاست؟ آمار را مراجع رسمی باید اعلام کنند که به ترتیب استاندار، رئیس ستاد انتخابات استان و سخنگو که بنده‌ام هستند. هیچ یک از ما نیز مجوزی دال بر انتشار شاخص مشارکت مردمی نداریم."

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در  سرمقاله این روزنامه با عنوان "هشدار بزرگ" نوشت: " بی‌اعتنائی به پایین آمدن میزان مشارکت مردم در این انتخابات را نباید یک راهکار برای عبور بی‌خطر از کنار این هشدار و به فراموشی سپردن آن دانست. اگر گوش‌های مسئولین زنگ خطرها را نشنوند، خطر برطرف نمی‌شود. توسل به توجیهات غیرموجه نیز بی‌فایده است. کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نباید به گردن دیگران انداخت."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала