گزارش و تحلیل

بازی تسلیحاتی؛ آس در دست روسیه و چین

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر بازی تسلیحاتی؛ آس در دست روسیه و چین
بازی تسلیحاتی؛ آس در دست روسیه و چین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و چین در زمینه جنگنده های هدایت شونده هایپرسونیک پیشتاز‌اند.

اسپوتنیک به نقل از ویرتشافتس ووخه: اول از همه، روسیه و چین در زمینه جنگنده های هدایت شونده هایپرسونیک پیشتاز اند.

این هفته نامه آلمانی ادامه می دهد: ناتو در بحران است. به مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل ناتو در دسامبر سال گذشته مسیحی، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه حتی حال این پیمان را "مرگ مغزی" نام داد.

روسیه و چین به طور فزاینده ای در زمینه فن آوری های نظامی مدرن بویژه در زمینه هواپیماهای هدایت شونده هایپرسونیک، برتری نشان می دهند. این قبیل سلاح ها سالهای مدید در مرکز توجه تاتو نبود و حالا آنها مجبورند به سرعت دست به اقدام بزنند.

ساخت سامانه برای رهگیری موشک های هایپرسونیک در روسیه  - اسپوتنیک ایران
ساخت سامانه جدید برای رهگیری موشک های هایپرسونیک در روسیه

برخلاف موشک های بالستیک متعارف، جنگنده های جدید هایپرسونیک مسیرهای پروازشان قابل محاسبه نیست. آنها می توانند در جهات غیر منتظره پرتاب شوند، علاوه بر این، آنها  زیر محدوده سیستم های دفاع موشکی کنونی پرواز می کنند. سرعت آنها ده برابر سرعت گلوله است: 33 هزار کیلومتر در ساعت و آنها می توانند به کلاهک معمولی و یا هسته ای مجهز شوند.

چند روز پیش، پنتاگون یکی از دو پروژه نیروی هوایی خود را بست، که هدف از آن پیشرفت آخرین هواپیمای هدایت شونده بود. این امر مربوط به باصطلاح "تسلیحات تهاجمی هایپسونیک غیر هسته ای" بود. منظور موشک بالدار دارای شکل مخروط به نام Hypersonic Conventional Strike Weapon است. این موشک می تواند با سرعت پنج برابر بیشتر از سرعت صوت پرواز کند. اما کاری نشد. اکنون نیروی هوایی ایالات متحده روی پیشرفت یک موشک به شکل گوه متمرکز شده است. چنین مدلی در سیستم موشکی "آوانگارد" روسی به کار رفته، در حالی که چین مدل مشابهی را با نام DF-17 در یکی از رژه های نظامی اخیر معرفی کرد.

این هواپیماها از نوع بادپر ها (گلایدر) بدون سرنشین هستند که توسط موشک به ارتفاع 100 کیلومتری رسانده  می شوند.  در آنجا آنها به دلیل جاذبه شتاب می گیرند و سپس در ارتفاعی حدود 30 کیلومتری در لایه های متراکم جو، مانور کرده و به سمت هدف حرکت می کنند.

ساخت سامانه برای رهگیری موشک های هایپرسونیک در روسیه  - اسپوتنیک ایران
اعتراف به عقب ماندگی آمریکا در زمینه تسلیحات هایپرسونیک

کارشناسان رشته موشک سازی می گویند که طراحی موشک های گوه شکل مشکل است ولی آنها  بسیار مؤثرتر از موشک های مخروطی هستند.

یک بادپر آمریکایی ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon)  که توسط لاکهید مارتین Lockheed-Martin ساخته شده است، زودتر از سال 2022 آماده استفاده نخواهد بود. وسیله ای که این سلاح را در ارتفاع مورد نظر قرار  می دهد، از جمله بمب افکن  B-52 خواهد بود.

فناوری هایپرسونیک جدید به طور فزاینده ای نگران کننده است: در کنفرانس امنیتی مونیخ، بحث و گفتگو با سیاستمداران و ارتشیان در مورد خطرات ناشی از سلاح های جدید انجام شد.

در همین حال، روسیه در پایان ماه دسامبر اعلام کرد که سلاح  آوانگارد هم اینک وارد خدمت شده است. آیا در مورد همتای چینی آن نیز می توان همین حرف را زد؟ هنوز اطلاعات موثقی در این باره در دست نیست. در محافل آگاه صنعت دفاعی آلمان اینطور می گویند. اما آنچه به چین مربوط است می توان گفت که سامانه DF-17 می تواند در چند هفته یا چند ماه آماده برای پرتاب بوده و وارد عمل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала