گزارش و تحلیل

آخرین تلاش های آمریکا برای مقابله با ایران

© REUTERS / Carlos Barria آخرین تلاش های آمریکا برای مقابله با ایران
آخرین تلاش های آمریکا برای مقابله با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار گرفت.

اسپوتنیک - کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با توجه به اینکه ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نپیوسته است از کشورهای جهان خواست تا برای مصون نگه داشتن سیستم بانکی‌شان از خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نقل و انتقالات مالی ایران به اجرای کامل اقدام‌های احتیاطی در ارتباط با این کشور بازگردند.

ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت - اسپوتنیک ایران
ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت

در بخشی از بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی آمده است: کشورها باید قادر باشند اقدامات تقابلی را صرفنظر از هر گونه درخواست از سوی FATF خودشان اجرا کنند.

عبد المجید شیخی، استاد دانشگاه علامه و كارشناس اقتصادي در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.
این تحریم آمریکا در نهایت معادلات و مبادرات ارزی دلار و یورو را حذف کند و در واقع بانک مرکزی را تحریم کند،  این اقدام در واقع تاثیری بالاتر از تحریم بانک مرکزی ایران ندارد. آنها این اقدام را صورت داده اند و تفاوتی برای ما نمی کند که ما وارد این توافق بشویم و یا نشویم. کشورهایی نیز که طرف مبادله با ایران هستند، خیلی به این توافقنامه گروه ویژه اقدام مالی یا " FATF" ندارند.

بعد دیگر آن حجم مبادلات است که محدودیت ظرفیتی برای ما ایران ایجاد نمی کند و کالاهایی را که در حال حاضر ایران صادر می کند، عمدتا در شرایط تحریم ها نیز صادر می شود و نیاز ارزی را نیز تامین می کنیم. در واقع نیاز طرف های وارد کننده است که راه مبادله با ایران را باز کرده است و این در شرایطی است که حداکثر تحریم علیه ما اعمال شده، از اینرو بود و یا نبود FATF تاثیری بر روابط ما ندارد.

این اقدامات در واقع راهبردهایی برای کنترل کشورهایی که سیاست آنها با استکبار جهانی همخوانی ندارد، می باشد و FATF آخرین خاکریز آنهاست.

آنها به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها اثر نداشته و  البته تاثیر تحریم ها 10 تا 20 درصد بر هزینه مبادلات است. با توجه به این موضوع آنها می دانند که اگر راهکار بعدی را اعمال نکنند، ایران دیگر قابل مهار شدن نخواهد بود، بنابراین FATF را پی ریزی کردند که آخرین وسیله ای باشد که بتواند ایران را مهار کند.

سی و پنج عضو FATF نیز قاعدتا به آمریکا و کشورهای استکبار غرب گرایش دارند و این برنامه را برای کشورهای مخالف سیاست های خود اعمال کرده اند. شما ببینید در حال حاضر تروریست اصلی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است که تروریسم را حمایت می کند و اقدامات تبعیض آمیز در این اقدام ویژه مالی وجود دارد.

با توجه به این سلطه آمریکا در دنیا در حال شکستن است. شکل گرفتن قراردادهای منطقه ای در دنیا نشان از شکست سیاستهای نظم نوین جهانی و ایجاد دهکده جهانی است.

در حال حاضر پیمان های مختلف همانند بریک و یا اوراسیا در جهت دور زدن مبادلات دلار و یورو می باشند و در واقع بسیاری کشورهای حتی تحت سلطه به این نتیجه رسیده اند که سلطه آمریکا و استکبار غرب و بویژه کشورهای اروپایی، به دو قسمت سلطه عام و سلطه خاص تقسیم می شوند. که سلطه عام آمریکا، سلطه بر دلار دنیا و سلطه عام اروپا، سلطه بر یورو دنیا است.

امروزه شکل گرفتن ارزهای دیجیتالی همانند بیتکوین، به نظر من ساخته دست آمریکا و کشورهای سلطه گر است و این پیش بینی را داشته اند که در آینده نزدیک دلار و یورو سلطه خود را از دست خواهد داد، عملا به فکر پول جایگزینی افتادند. از مشخصات ارزهای دیجیتال این مسئله دقیقا استنباط می شود که ارز دلار و یورو، قدرت خرید آن در دست صادر کنندگان آمریکا و اروپاست.

واکنش همتی به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF - اسپوتنیک ایران
واکنش همتی به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF

البته باید اشاره کرد که نمی توان گفت که مبادله با ارزهای دیجیتال منافعی ندارد، ولی منافع آن تحت کنترل معادله کنندگان نیست.

ایران دارای یک رسالت جهانی و مکتبی است که اجازه نمی دهد زیر بار سلطه برود. در واقع ما مکتبی داریم که توصیه آزادی و آزاد منشی دارد.

ما نباید زیر بار قراردادهای استعماری برویم و توافق FATF یک قرارداد استعماری است. این توافق چاقویی در دست جنایتکاری به نام آمریکا است و لزومی ندارد که به این توافق بپیوندیم. آنها مسلما این چاقو را در کمر ما فرو خواهد و هدف آنها از این اقدام مهار ایران است، به این دلیل که ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای از لحاظ سیاسی در غرب آسیا است و از لحاظ اقتصادی نیز دائما در حال رشد است و ایران در حال حاضر بالاترین سرعت نرخ رشد جهانی را در چند سال اخیر را داریم. لذا این کشور ها از این موضوع هراس دارند و می خواهند به هر بهانه ای که شده ایران را مهار کنند.

ما ضرب الامثلی داریم که "بالاتر از سیاهی رنگی نیست" و می توان گفت که بالاتر از تحریم دلار و یورو تحریمی نیست و آمریکا تمام توان خود را بکار گرفته و به اصطلاح به روغن سوزی افتاده است. به عنوان مثال تحریم دبیر شورای نگهبان که مال و اموالی نداشته و فردی زاهد است که حتی سفر خارجی نداشته را تحریم کرده که تحریم ایشان تلاش بی فایده است و به این دلیل که ابزاری نداشته و به نوعی زور آن به ایران نمی رسد، کاسه چه کنم در دست گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала