کارشناس: روابط روسیه و ترکیه به دلیل ادلب بر لبه پرتگاه قرار دارد

© AP Photo / Murat Kibritoglu/DHA ادلب سوریه
 ادلب سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه دست به بازی بسیار خطرناکی زده است.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر زوتوف، کارشناس سیاسی و سفیر سابق روسیه در سوریه در رابطه با اوضاع ادلب اعلام نمود که رئیس جمهور ترکیه دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. روابط روسیه و ترکیه به دلیل ادلب بر لبه پرتگاه قرار دارد.

شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه با حمایت توپخانه ارتش ترکیه روز 20 ماه فوریه به مقابله با نیروهای ارتش سوریه در نیرب پرداختند. جنگنده های «سو-24» روسیه با حمله به تروریست ها، به نیروهای سوریه کمک کرد تا با موفقیت حملات آنها را دفع  کنند. از ترکیه خواسته شد دست از حمایت تروریست ها و تحویل تسلیحات به آنها بردارد.

وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه 20 فوریه خبر کشته شدن 2 نفر و 5 مجروح نظامیان ترکیه هنگام حملات هوایی در ادلب سوریه را گزارش داد. در دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد که ارتش سوریه دست به حملات هوایی به نظامیان ترکیه زده است. به عقیده زوتوف، تنش اخیر در ادلب از نظر تئوری می تواند مناسبات مسکو و آنکارا را به اوضاع سال 2015 برگرداند که در آن زمان هواپیمای نظامی روسیه توسط نیروهای ترکیه زده شد.

انگلیس تحریم های جدیدی علیه سوریه وضع کرد - اسپوتنیک ایران
انگلیس تحریم های جدیدی علیه سوریه وضع کرد

به عقیده کارشناس روسیه، اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دست به بازی بسیار خطرناکی زده است، زیرا چنین ماجراجویی خطرناکی بعید است برای او سودآور باشد.

زوتوف گفت:« فعلا وقت هست تا از وخیم شدن روابط جلوگیری شود. اما روابط دو کشور بر لبه پرتگاه قرار دارد. باید به تهدیدات اردوغان در رابطه با ایجاد منطقه ممنوعه برای پرواز بر فراز ادلب و اخبار مرتبط با حمایت ترکیه از شبه‌نظامیان توجه کرد. همچنین این نکته که ترکیه به آنها مجتمع های موشکی داده است و بارها سعی کرده اند به پایگاه روسیه در «لاذقیه» با کمک پهپادها حمله کنند، باید توجه نشان داد که خطر مستقیم نظامی برای نظامیان روسیه در سوریه تلقی می شود.

این بازی می تواند خیلی پیشرفت کند و بعید نمیدانم که اوضاع متشنج شود. همه به مرزی کشانده خواهند شد که پس از آن واقعیت نمایان خواهد شد، زیرا یا باید در باره قوانین رفتاری و بازی به توافق رسید که در این شرایط عملا توافق‌های سوچی اجرایی نمی شوند، و یا اردوغان باید عواقب اعمال خود را درک کند. وضعیت فوق العاده جدی است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала