گزارش و تحلیل

شایعه تا واقعیت کرونا در ایران

© Photo / IRNAشایعه تا واقعیت کرونا در ایران
شایعه تا واقعیت کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی هفته های اخیر بسیاری از شخصیت های سیاسی و پزشکی ایران در مصاحبه های متعدد وجود ویروس کرونا و یا ابتلای افرادی در ایران به این ویروس را رد کردند.

اسپوتنیک - مقامات ایران در روزهای گذشته اظهار داشتند، که اخبار مربوطه شایعه است، به یکباره روز چهارشنبه اعلام شد که دو نفر در قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

همچنین روز پنج شنبه اعلام شد که برخی در تهران و شهرهای دیگر تحت مداوا هستند.

با توجه به اینکه این ویروس یک حالت نهفته دارد، احتمال اینکه بسیاری بر اثر تماس با افراد مبتلا به کرونا ویروس به این ویروس دچار شده باشند و هنوز از بیماری خود خبر نداشته باشند و ناقل این ویروس به جاهای مختلف باشند.

تهیه  دستورالعمل ویژه مقابله با کروناویروس در تهران  - اسپوتنیک ایران
دستورالعمل ویژه مقابله با ویروس کرونا در تهران

به عنوان مثال کافی است افرادی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده اند به زیارت رفته باشند و یا اینکه سوار اتوبوس و یا مترو شده باشند، آن وقت باید دید احتمال اینکه صدها و یا هزارها نفر ندانسته به این ویروس مبتلا شده باشند چقدر می باشند.

همچنین باید توجه داشت که آیا این افراد به چین سفر کرده اند و ویروس کرونا را از آنجا دریافت کرده اند و یا اینکه فرد دیگری ناقل این ویروس بوده و آنها بر اثر تماس با این فرد مبتلا به ویروس شده اند، فرد ناقل ویروس ممکن است از اقوام و آشنایان این افراد باشد و ممکن است اصلا هیچ ارتباطی با این افراد نداشته باشد و در یک مکان عمومی این ویروس را به آنها منتقل کرده باشد.

اکثر مواقع فرد خود نمی داند که حامل ویروس بوده و شاید با افراد دیگر هم تماس داشته باشد.

این پرسش پیش می آید که چرا تا به حال در مورد ابتلای این افراد به ویروس کرونا صحبتی صورت نگرفته است.

آیا در مورد جان و سلامتی مردم هم می توان سیاسی کاری کرد؟

از هر جهت به ماجرا نگاه کنیم منافع ملی اقتضا می کرد لحظه مشاهده اولین حالت ابتلا به این ویروس تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

مبتلایان کرونا ویروس ایرانی با مردم چین در تماس نبودند - اسپوتنیک ایران
مبتلایان کرونا ویروس ایرانی با مردم چین در تماس نبودند

همه اذعان دارند که در این شرایط مهم ترین مساله همکاری مردم با مسئولین برای مقابله با این ویروس می باشد و طبیعتا مردم وقتی می توانند با مسئولین همکاری کنند که صداقت در کار باشد و اطلاع رسانی صحیح انجام شده باشد، وقتی که مسئولین اعلام می کنند که هیچ موردی از ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده مردم با خیال راحت همه رفتار های قبلی خود از دست دادن تا روبوسی و حضور در اماکن پر ازدهام را انجام می دهند و طبیعتا ویروس به سرعت میان آنها جابه جا می شود.

کشور چین بلا فاصله پس از شیوع ویروس در شهر ووهان ظرف ده روز یک بیمارستان مخصوص برای درمان این ویروس در همان شهر تاسیس کرد و همه اهالی شهر را قرنطینه کرد و مهم تر از آن دولت فورا ابزار اساسی مانند ماسک را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داد، در ایران فعلا ما می شنویم که برخی جلسات برگزار شده و برخی تدابیر سطحی اتخاذ شده است. البته برخی سودجویان هم ماسک را چند برابر به مردم می فروشند.

تا کی قرار است با مساله ای به این مهمی که می تواند جان هزاران و یا حتی میلیون ها نفر را به خطر بیاندازد به این شکل برخورد کرد؟

آیا وقت آن نرسیده که تدابیر اجرایی جدی تر و فوری تری اتخاذ گردد؟

قم - اسپوتنیک ایران
تعطیلی تمام مدارس قم به دلیل شیوع ویروس کرونا

حتی اگر به ماجرا از جهت امنیتی و یا سیاسی بخواهیم بنگریم باید توجه داشته باشیم، که برخی کارشناسان باور دارند آمریکایی ها ویروس کرونا را در چین پخش کردند تا چین را زمین بزنند و حتی احتمال دارد آنها چنین کاری را علیه ایران و یا هر کشور دیگری که دشمن‌‌شان است انجام دهند.

حتی اگر بدین صورت هم باشد تنها راه مقابله با این تهدید امنیتی بسیج مردمی و همکاری مردم برای مقابله با این ویروس است و همانگونه که قبلا متذکر شدم همکاری مردم نیاز به آگاهی دارد نه مخفی کاری، ادامه مخفی کاری و عدم اطلاع رسانی می تواند زمینه را برای انتشار هر نوع شایعه ای فراهم کند و تنها چیزی که دشمنان ایران به آن نیاز دارند همان یک مخفی کاری و شایعه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала